• MansonDust

Kluvna toppar

Mitt hår är verkligen slitet men jag vägrar klippa av mej 2 dm, då mitt hår nu är ner till höfterna.
    Jag klipper lite själv i topparna ungefär 1 gång/mån eller så men det ger inget resultat alls! Det är rätt okey i nån dag, sen så ser jag kluvna toppar på precis varenda hårstrå!

Tänkte köpa en hårinpackning.. kan det hjälpa att köra med en gång i veckan under ett par veckor?
    Går det att köpa i en vanlig mataffär? Hur mycket kostar det då?

Kan tillägga att jag slutat färga håret ofta också men ändå är det slitet. När jag väl färgar (mörka färger) så känns håret friskare. Kan det stämma? Ska snart färga utväxt.

• Svar på tråden Kluvna toppar
  • flowergirl

håret blir inte bra igen bara för att gör en inpackning.... om du inte klipper blir de bara värre, ALL det slitna måste bort om håret ska bli frisk och utan kluvna toppar... inget schampo, balsam, inpackning ... kan få dina toppar att bli bra igen, så lätt är det

• Poena

Anledningen till den där effekten med att det bli slitet direkt efter att du klippt det är att när håret blir riktigt slitet så fortsätter slitningen uppåt i strået så att säga. Man ser bara det slitna allra längst ut, men det är även slitet inuti hårstrået. Det berättade en frisör för mig.

Så om du vill ha bort det så klipp en bra bit! För att sedan undvika detta fenomenet så fortsätt klippa kanske 1-2 cm var tredje månad ungefär. Ha i en inpackning en gång i veckan. Och det är värt att lägga lite pengar på inpackning, köp en hos frisören!! De i livsmedelsbutiker eller på t ex Kicks är inte bra! Visst kan det kosta en slant, sådär 100-200 kr hos frisören men de är också mkt drygare. Mina brukar räcka mer än ett år (det räcker att ta en klick stor som en femma). Sen kan du försöka undvika att föna det + kamma det inte då det är vått.

• kobra

Är det inte väldigt jobbigt att ha håret till höfterna undrar jag? Det är säker jättefint på vissa men på en del ser det för gräsligt ut. Klippa en bra bit är det som hjälper på kluvenheten.

• MansonDust

Nej det är ingé jobbigare än att ha ett jobbigt page-klippt hår som hänger i munnen. Mitt hår är lite lockigt också så det é ett fint svall jag har.

Har som sagt klippt mej en bra bit nu, vill ha långt hår. Alla vill inte ha kort!
    Jag ska klippa mej oftare nu & kolla noga på håret hur det ser ut.

• Jii

Nu när du har klippt dig tycker jag att du ska köra en intensivinpackning, min frisör sa att det det är bra att göra inpackning flera dagar i sträck. Har oxå tipsat i tidigare tråd om olivoljainpackning.

• Liten Nina

Det fulaste jag vet är jättelångt, riktigt slitet hår, som inte är omhändertaget!

Ofta blir ett lång hår ganska tungt. Då kan det vara snyggt att klippa upp det, för att få lite liv i det! Särskilt om du har lockigt hår! Då är det bara att krama in lite mousse i det när du tvättat det!

Tips på hårvård: Tvätta inte håret varje dag, utan högst varannan. Och använd ett milt shampo.

Använd ALLTID balsam i topparna, ja överallt utom i hårbottnen. Det hjälper till att försluta hårstråna så att dom inte tar så mycket skada av att du borstar och stylar det.

Föna helst aldrig håret. Men om du gör det så använd rätt hårprodukter, som skyddar håret mot värmen.

Lycka till och ta vara på din gåva att kunna ha lång hår!

• Liten Nina

långT!
    T ska det vara på slutet..

• MansonDust

Har haft uppklippt förr, nej tack!
    Mitt hår är inte risigt liksom, det är fint men tittar man nära så såg man kluvna toppar. Nu har jag klippt det & kört med inpackning, ska göra det igen nästa gång. Än så länge verkar det funka.

• Pompens mamma

Hallå MansonDust!

Ett förslag: köp en hårborste av svinborst, det sliter inte lika mycket på håret, vilket är passande på ett långt hår.
    Lycka till.

Mvh Helen.

• Kajsan

Jag har en konstig sak för mig som jag inte rekommenderar någon eftersom det lätt blir en vana som man inte blir av med.
    Jag sitter alltid med en sax och klipper hårstrå för hårstrå som är slitet.
    Jag kan sitta i TIMMAR, framför TV.n, på personalmöten,när jag fikar med vänner etc.
    Visserligen säger mina frisörer att det är jättebra, men det tar ju mer tid än vad det är värt.
    Jag har också långt hår och klipper mig själv då och då.
    Går nästan aldrig till frisören(typ vartannat år) men jag måste ju bättra mig på det.

• Mirella m

En inpackning gör mycket för håret men självklart "tar den inte bort" dem kluvna topparna utan du måste nästan klippa lite i det för att det ska bli bra igen. Du sa att även om du slutat färga håret så ofta så är det ändå slitet. Kan bero på att du fönar håret ofta eller liknande. Varmluft från fön osv sliter väldigt mycket på håret, så om det är d du gör, så använd kallluft när du blåser för det sliter mycket mycket mindre:)

• Girlfriend in a coma

När man färgar håret mörkt "lägger man på" färg och när man bleker tar man bort...alltså ett blekt hårstrå är gropigt och ett mörkt inte. Mitt hår blir finare när jag färgar det mörkt och mer slitet när jag tidigare blekt det.

• stanna

Det mesta är redan sagt... Klippning är det enda som hjälper om håret redan är slitet. Däremot finns det ju produkter som skyddar håret så att det inte ska slitas så fort. Jag är helt såld på Kerastases produkter. De har jättebra grejor, både shampo, balsam, inpackningar och stylingprodukter för olika hårtyper. Visst, det kostar en del med de är dryga och räcker länge! Jag tycker att det är värt att lägga ut lite mer och få riktigt bra produkter.

• Themis

Jag är lite skeptisk till källan så.....inga garantier, inga pengar tillbaka..

Men...
    --
    Nya teorier om vackrare hår kommer från USA, där forskare har konstaterat att håret inte alls vill bli skyddat med diverse kemikalier, för hårets uppgift är ju att skydda oss.

Det bästa man kan göra är istället att gå ut i regnet och blöta sitt hår. Bara efter en liten stund aktiveras cellkärnorna i våra hårsäckar av vätan och kylan. De skriver plötsligt ut massvis med arbetsorder till cellmaskineriet om att producera mer och kraftigare hår för att vi inte ska frysa. Håret blir fylligare, glansigare och kraftigare efter bara tio dagars regnkur, påstår en del dermatologer.

Jag tänkte att den här sommaren har man ju alla tiders förutsättningar att testa det, i alla fall..
    --
    Mer välkända råd:

Sin vackra glans får håret av svavel, eller rättare sagt aminosyrorna cystein och metionin. En bra kur för att få glansigt hår är alltså att äta fyra ägg i veckan, för ägg innehåller goda mängder av dessa livsnödvändiga ämnen.
    --
    Hårets färg är bl a beroende av att det finns tillräckligt med zink i kosten.
    Om man i en månads tid äter kost helt utan zink kommer håret att gråna och ramla av i stora tussar. På plussidan kan man ibland rentav återställa en del av färgen till ett grånat hår med zinktillskott.

Hårets pigmentering och transport av färgämnen kräver också B-vitaminer, bl a PABA, B6, folsyra och pantotensyra. Därför får man vackrare hår av öljästtabletter.
    --
    Och som alltid gäller att vitaminerna ska vara i kosten, inte i schampot, om de ska göra någon nytta.

Lästips: www.icakuriren.se/konsument/artikel.html

• Themis

stanna: Läs gärna artikeln jag länkar till och kommentera...

• stanna

Bimsan> Håller helt med angående vitaminer och fruktsyror och gud vet vad... Håret är ju dött och har ju ingen som helst nytta av alla "fina" ingredienser... Det som jag tycker är skillnaden är ju egentligen hur väl balsamet fungerar. Har provat många olika märken både vanliga och de som man köper hos frisören. Bara för att det är dyrt behöver det inte vara bra... men jag har fastnat för Kerastase och tycker att det funkar bra för mig. Dessutom tycker jag att det är lite lyx i vardagen att unna mig lite dyrare produkter.

• N U

Som man tycker jag det är jätteläckert med långt hår hos kvinnor. Kvinnligt, sensuellt, romantiskt...

Så här får du lite uppbackning. Slitna toppar kan bara fixas med saxen tyvärr. Mitt råd i nuläget är att du klipper håret några centimeter ovanför där du tycker att de slitna topparna börjar. Då blir du av med dem. För att sedan undvika att de kommer tillbaka bör du trimma topparna ca var 6:e till 8:e vecka. Men då behöver du inte ta alls mycket. Om du klipper en halv till en centimeter regelbundet enligt ovan bör du slippa problemet och håret kan samtidigt växa och bli längre...

• Åsa

Troligen är hårstråna slitna och delar sig därför lätt. Håret växer ju någon cm i månaden i snitt så det som är nere vid höften har några år på nacken och har ju redan utstått en del färgningar m m.
    För att generalisera är toning (1 flaska) bra för håret och färgning (2 flaskor som blandas) sliter. Mest sliter blekning/avfärgning.
    "Klister"produkterna hjälper ju inte på sikt men de lär väl inte skada heller. Frisörerna har oftast bättre produkter än vanliga affärer.

Min kompis syrra går till en frisör som tvinnar håret och därefter sveder de kluvna topparna. Tydligen var det vanligt förr när många hade längre hår men nu finns det nog inte kvar på många ställen.

• ladyhawk

Bra inpackning i vanlig mataffär finns från L'Oreal i gul förpackning som ska göra frizzigt hår extra slätt. Superbra!

• Therese 060

Man kan inte klippa håret en halv till 1 cm var 6 till 8nde vecka då blir håret aldrig långt, de växer ju bara 1 cm per månad.. Det är en myt! Ta hand om håret, bredtandad kam och svinhårborste, återfuktande schampo, balsam inpackning, tvätta håret så sällan som möjligt efter som hårtvätt sliter och borstar man ner oljorna från hårbotten ner i topparna är det oxå bra för håret. Undvik föna, platta håret använd en bra leave-in och utredningsspray. Undvik all hårfärg, tona möjligen håret om du måste. Ät panto-3 och folicsyra är bra för hårväxten. Toppa bara det värsta när det blir slitet och var rädd om det så kommer du inte behöva klippa det ofta alls! Investera i en frisörsax och klipp av kluvna hårstrån. Lycka till!!( arganolja använder jag ofta i längderna och topparna ger torra längder fukt)

Svar på tråden Kluvna toppar