• Flutterby

Spikmatta, bluff eller ej?

Ja, de är ju otroligt populära och säljs snart överallt(väntar bara på att IKEA ska ta fram en modell ), men hur är det egentligen? FINNS det vetenskappliga "bevis" för dess fördelar, eller är världen utsatt för en konspiration och en massplaceboeffekt?

Jag skulle vilja höra ifrån er som testat, antingen ni gillar den eller ej.

• Svar på tråden Spikmatta, bluff eller ej?
  • BlommyNess12
    Flutterby skrev 2009-08-11 09:07:25 följande:
    Varför?
    Jag minns inte vart, men jag läste en artikel om det där och om hur de som säljer spikmattor blir anmälda till konsumtverket hit och dit för att de uppger att det fungerar när det fann klara bevis för att inget förändras p.g.a du ligger på en spikmatta..

Ska försöka leta fram det nu...
  • Lovan

Jag har en spikmatta hemma som jag avgudar!!!
    Men jag kan dock inte säga att det inte är en placebo-effekt, eftersom man ju hörde hur mycket den kan hjälpa innan jag testade den.

Dock skall tilläggas att maken var mycket skeptisk, men testade den till slut under stor protest. Och ja, han somnade 2 minuter efter att han lagt sig på den. Och har känner stor skillnad i ryggen.
    Så javisst - jag älskar spikmattor, och är helt 100 på att de funkar!

*kommer rusandes med lim till MH's hjärta*
  • Viewsonic

Det är jätteskönt att ligga på spikmattan, oavsett vad forskningen säger.

• vis69

Min man har en. Han är en sån som har jättesvårt att slappna av, är spänd i kroppen och har sömnsvårigheter. När han lägger sig på mattan somnar han efter nån minut! Han sover också bättre på nätterna när han legat på mattan under kvällen.

• Fille Fjonkan

Den är väl ungefär lika fake som akupressur och sterila kvaddlar, skulle jag tro. Lugnande och smärtlindrande ämnen (kommer inte ihåg vad de heter) frigörs i kroppen, vilket kan hjälpa en att slappna av och därmed mildra stelhet och värk.

Ökad blodcirkulation kan säkert hjälpa till att "läka ut" värk, träningsvärk etc.

• NoMercy

En sjukgymnast har gjort någon liten studie, men större är på gång, har jag läst nånstans
    Och jag älskar min!
    Om kroppen kan få lite hjälp till självhjälp utan en massa läkemedel och skit så är väl det kanoners!
    Min man, som tycker jag är jobbig med allt sånt där "naturgrejorskit" blev helt salig när han legat på den första gången. Han slappnade av på ett helt nytt sätt. Nu slåss vi om den här hemma Även sonen på 8 gillar den.

Svar på tråden Spikmatta, bluff eller ej?