• Flutterby

Spikmatta, bluff eller ej?

Ja, de är ju otroligt populära och säljs snart överallt(väntar bara på att IKEA ska ta fram en modell ), men hur är det egentligen? FINNS det vetenskappliga "bevis" för dess fördelar, eller är världen utsatt för en konspiration och en massplaceboeffekt?

Jag skulle vilja höra ifrån er som testat, antingen ni gillar den eller ej.

• Svar på tråden Spikmatta, bluff eller ej?
  • Rigmor Mortis
    Flutterby skrev 2009-08-11 14:24:55 följande:
    Finns det "äkta" och "oäkta" spikmattor? Jag menar, alla inneprylar brukar ju få fake-kopior?
    Det finns jättemånga olika, jag tror inte det är någon skillnad (även om tillverkarna av mumbo jumbo-mattor lär säga att deras är bättre eftersom de är tillverkade av oskulder och munkar har mediterat på dem, typ). Det är ju piggarna som frisätter endorfiner och oxytocin och piggar har de allihop
  • Viewsonic
    Flutterby skrev 2009-08-11 14:24:55 följande:
    Finns det "äkta" och "oäkta" spikmattor? Jag menar, alla inneprylar brukar ju få fake-kopior?
    Njae, mer eller mindre bra kanske. Det är ju inte diamanter vi pratar om här. Men de som det pratas är som ska vara kvalitet (läs svenska) är den gröna "svenska", Shakti och Billy. Sen finns det utländska också som är billigare som jag inte sett. Spikmattor är inte ett svenskt påfund så de kanske är minst lika bra, ingen aning.
  • Viewsonic

Fille Fjonkan skrev 2009-08-11 09:58:43 följande:

Den är väl ungefär lika fake som akupressur och sterila kvaddlar, skulle jag tro. Lugnande och smärtlindrande ämnen (kommer inte ihåg vad de heter) frigörs i kroppen, vilket kan hjälpa en att slappna av och därmed mildra stelhet och värk. Ökad blodcirkulation kan säkert hjälpa till att "läka ut" värk, träningsvärk etc.
    Endorfiner.
  • levandecharader

Min man har yantramattan, vet inte skillnaden.

• delifi2
    Mamma till 2 kottar skrev 2009-08-12 14:40:12 följande:
    vad har ni för sort... yantra eller shakti?? vad är skillnaden??
    tror det bara är märket men i nån annan tråd så var det nån som sa att den ena mattan bara var för kommersiellt syfte, dvs bara tjäna pengar på den emdans den andra tydligen skulle göra så att de som jobbat med mattan oxå får pengar. vet inte om det stämmer eller itne
  • Fille Fjonkan
    Viewsonic skrev 2009-08-11 17:09:50 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-08-11 09:58:43 följande: Endorfiner.
    Tackar
    Mamma till 2 kottar skrev 2009-08-12 14:40:12 följande:
    vad har ni för sort... yantra eller shakti?? vad är skillnaden??
    Jag har en Shakti. Den var lättast att få tag på när jag ville köpa. Yantra tror jag finns i olika storlekar och har något fler taggar. Den brukar få bäst betyg i de tester jag har råkat på. Det verkar vara antalet spikar som är avgörande.

Men jag tycker min Shakti funkar utmärkt. Är ibland lite sugen på att testa en "Svensk spikmatta" också. Den ska gå mer på djupet. Den ser väldigt mycket mer plågsam ut
  • mamlan

Jag gillar in yantra matta, har inga illusioner att den skulle bota sjukdommar, men mot min spänningshuvudvärk är den rätt bra. Har inte haft något 3 dagars anfall sedan mattan började användas regelbundet, Känner jag att en huvudvärks attack är på gång lägger jag mig på mattan och då brukar det släppa.

• mamlan

Yantra mattan har fler piggar än shakti, ser i övrigt likadan ut, den finns även i olika stprlekar och är dessutom billigare än shaktimattan.

Svar på tråden Spikmatta, bluff eller ej?