• DevilsDaughter

Utbetalning av CSN?

Får man inte csn-utbetalningen förren 30 september? Får man inget för augusti då? Börjar den 17 augusti. Får man betalning varje månad?

• Svar på tråden Utbetalning av CSN?
  • funfactory

hot fuss skrev 2009-08-11 15:13:59 följande:

man får pengarna när man lämnat in studieförsäkran OCH registrerats på kursen/programmet. tidigast 3 dgr efter registrering på kurs/program.
    Ja? Det var ju precis det jag menade. Jag kan inte lämna in min studieförsäkran förän jag börjat skolan. Dvs kan jag skicka in den tidigast på fredag.
  • hot fuss
    funfactory skrev 2009-08-11 15:15:03 följande:
    hot fuss skrev 2009-08-11 15:13:59 följande:
    Ja? Det var ju precis det jag menade. Jag kan inte lämna in min studieförsäkran förän jag börjat skolan. Dvs kan jag skicka in den tidigast på fredag.
    du kan skicka in den nu redan som sagt. men du får inga pengar innan de registrerat dig på kursen.
  • funfactory

hot fuss skrev 2009-08-11 15:14:32 följande:

studieförsäkran kan man skicka in redan nu om man fått hem blanketten. annars gör man det lätt o smidigt på csn.se.
    Skolan måste först godkänna att man faktiskt har börjat skolan. Dvs man måste ju vara på uppropet.
  • hot fuss
    funfactory skrev 2009-08-11 15:16:54 följande:
    hot fuss skrev 2009-08-11 15:14:32 följande:
    Skolan måste först godkänna att man faktiskt har börjat skolan. Dvs man måste ju vara på uppropet.
    ja. det är då du registreras ja. men studieförsäkran kan du skicka in nu. det har inget med det att göra.
  • funfactory

hot fuss skrev 2009-08-11 15:16:26 följande:

du kan skicka in den nu redan som sagt. men du får inga pengar innan de registrerat dig på kursen.
    Jag kan inte göra så eftersom jag börjar första året och jag ska läsa KY och då är det lite annorlunda. =)
  • hot fuss

studieförsäkran handlar enbart om att du skickar in en lapp om att du kommer plugga en viss kurs o en viss tid.

• hot fuss
    funfactory skrev 2009-08-11 15:17:46 följande:
    hot fuss skrev 2009-08-11 15:16:26 följande:
    Jag kan inte göra så eftersom jag börjar första året och jag ska läsa KY och då är det lite annorlunda. =)
    skaffar du ett konto till csn.se så kan du logga in där o skicka in studieförsäkran. är inte annorlunda för att det är första året eller så.
  • DevilsDaughter

Ok, då förstår jag lite mer. Visste inte om denna studieförsäkran. Min studievägledare sa bara att jag skulle skicka in ansökan.. Har kollat på min sida på csn, där står det att jag kan lämna in studieförsäkran efter att de har fattat beslut om min ansökan.

Men måste man skicka in en sådan här efter varje påbörjad kurs eller?

• funfactory

hot fuss skrev 2009-08-11 15:18:58 följande:

skaffar du ett konto till csn.se så kan du logga in där o skicka in studieförsäkran. är inte annorlunda för att det är första året eller så.
    Jag förstår inte vad du menar?
    Jag har en inloggning, jag har sökt csn och jag har fått svar att jag ska få csn. Jag vet hur mycket pengar jag ska få för hela terminen och nästa termin.
    Det jag ska göra nu är att gå på uppropet när jag börjar, skriva på en lapp tillsammans med skolan jag ska gå på och skicka iväg det. Det är vad jag ska göra. Sen vad alla andra gör vet jag inte. Jag ska läsa KY som sagt.
  • FrökenNorkok

Jag skrev under min studieförsäkran på csn.se en vecka innan jag började skolan och fick mina pengar innan skolan började så det verkar vara väldigt olika.

• funfactory

hot fuss skrev 2009-08-11 15:18:58 följande:

Så här står det när jag loggar in på CSN ang. min studieförsäkran:

"För att du ska kunna få studiemedel måste du lämna en studieförsäkran inför varje studieperiod (termin).

Du kan inte lämna din studieförsäkran här (Via internet alltså). Du har i stället fått blanketten "Studieförsäkran/skolans intygande" tillsammans med ditt beslut. Beslutet hittar du i Mina meddelanden i menyn till vänster. Både du och skolan ska skriva under blanketten innan du skickar in den till CSN."
  • kitiara
    funfactory skrev 2009-08-12 10:30:33 följande:
    Så här står det när jag loggar in på CSN ang. min studieförsäkran: "För att du ska kunna få studiemedel måste du lämna en studieförsäkran inför varje studieperiod (termin). Du kan inte lämna din studieförsäkran här (Via internet alltså). Du har i stället fått blanketten "Studieförsäkran/skolans intygande" tillsammans med ditt beslut. Beslutet hittar du i Mina meddelanden i menyn till vänster. Både du och skolan ska skriva under blanketten innan du skickar in den till CSN."
    Då är det så du ska göra. Det kan vara olika om man ska läsa på högskola, komvux eller KY och det kan även vara olika beroende på skola med. Gör som det står på csns sida så blir det bra. Pengarna kommer i slutändan, så fort alla papper är klara och inskickade dit de ska.
  • funfactory
    kitiara skrev 2009-08-12 10:57:46 följande:
    Då är det så du ska göra. Det kan vara olika om man ska läsa på högskola, komvux eller KY och det kan även vara olika beroende på skola med. Gör som det står på csns sida så blir det bra. Pengarna kommer i slutändan, så fort alla papper är klara och inskickade dit de ska.
    Ja jag vet... Jag har ju studerat på Högskola innan och då behövde jag inte göra så som jag göra nu. Jag är inte ny på området alltså ;)
    Jag har koll på grejerna.
  • kitiara

Vad bra. Hoppas det kommer gå bra i skolan för dig!!

• funfactory
    kitiara skrev 2009-08-12 22:34:09 följande:
    Vad bra. Hoppas det kommer gå bra i skolan för dig!!
    Tackar, jag har redan börjat läsa i min bok till första kursen =) och köpt mig en skolväska =) på fredag börjar jag =D
  • kitiara

Själv börjar jag inte förrän första veckan i september. Ska läsa halvtid på distans och bygga på min utbildning lite. Får se hur det går med självdisciplinen när man är hemma och studerar.

• funfactory
    kitiara skrev 2009-08-12 22:52:02 följande:
    Själv börjar jag inte förrän första veckan i september. Ska läsa halvtid på distans och bygga på min utbildning lite. Får se hur det går med självdisciplinen när man är hemma och studerar.
    Det kan bli svårt. Jag undrar hur det kommer gå med min självdisciplin trots att jag kommer gå på lektioner. Jag är inte direkt en pluggtyp.
Svar på tråden Utbetalning av CSN?