lucky88 skrev 2009-08-11 18:56:21 följande:
barnomsorgen har försämrats ja , inte bara kommunalt , för att inte bara tala om dom barn som behöver lite extra hjälp i skolan . ock så till arbetslösheten visst de stämmer det du säger ja , men att den går att lösa visst , de är juh inte bara den massproduktiva marknaden man bör titta på , kanske skulle man satsa lite mer på arbetsprakik, genom afm t.ex så även om du är arbetslös är du sysselsatt och samlar på dej erfarenhet innom ett yrke du vill forts innom , som idags läget (iallafall här ) så fugerar det så här , arbetslös = socbidrag , akassa, försäkringskassa . om du vill ha bidrag frn soc måste du ha en daglig sysselsättning, men du får inte praktik genom afm förns du vart medlem i jobbgarantin i 3 mån, sen varit arbetslös i 3 mån till efter det , sen är problemet med det att undertiden du går på jobbgarantin får du inget bidrag , . och du får inget bidrag under dom senare 3 mån heller , så man sitter i skiten med andra ord , vrf inte göra så att man får arbetsträna , lr ha lärlingspraktik under den här kris tiden och få det bidraget man har iaf .
Jag har inga barn så jag har ingen insikt i barnomsorg och skola. Jag är för privat barnomsorg och det kan ju lösa en del av problematiken med mindre pengar till förskola. Sen är det väl ofta en kommunal angelägenhet, men visst, som jag sa tidigare så lägger Anders Borg en hel del utgifter på kommunerna utan att tillföra kommunerna mer pengar. Det är kanske inte alltid riktigt rätt.
Det du säger om socialbidrag och sysselsättning stämmer inte alltid. Det är mycket stor skillnad mellan krav på socialbidragstagare i olika kommuner. Jag vet att det inte princip inte krävs något för att få soc-bidrag i min lilla kommun och detta med praktik är väldigt ovanligt (känner folk som jobbar på soc och som jag träffar regelbundet).
Visst är det bra att ha lärlingsplatser, det säger jag inte emot. Jag vet att många lär sig genom pratisk övning och tror att många unga skulle må bra av lärlingsjobb. (och det är väl på gång?)
Sen vet jag inte om jag håller med om att alla passar för sådan arbetspraktik som du nämner, det är väl mest för unga. Men vi har ju de som har karriär, som har hittat sin plats i arbetslivet och som idag går arbetslösa. Det går inte att komma ifrån att de redan har stor erfarenhet av sina yrken och att de inte behöver något "låtsasjobb" att gå till. Jag känner folk som har 20-30 års erfarenhet och som idag är arbetslösa pga konkurser mm. Det skulle vara en skam för dem att paktisera med kanske en bråkdel av vad de tjänade som yrkesmän.
Sen är det inte lätt att få praktik även om man nu vill. Jag har 5 års ekonomistudier från universitet, jag jobbar i fiskdisk. Skulle inte tacka nej till en plats för att få jobba med det jag är utbildad till. Tyvärr är det otroligt svårt att ens få en plats även om företaget inte behöver betala ett jota.