Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

vänsterpartiet ?

lucky88 skrev 2009-08-11 17:47:01 följande:
    Jaghopparhögt - som jag skrev kan man använda det som riktlinjer, inte följa det punt för punkt. sen så krävs det en radikal förändring i dag , och jag tror vänstern kan tillsammans med sossarna och mp klara av det , då moderaterna en en gång satt käppar i hjulet för sverige, men som sagt , bara min åsikt ,
    När satt de käppar i hjulet?
  • Anova
    lucky88 skrev 2009-08-11 17:53:13 följande:
    Anova - jag menar att man kan ha det som en baktanke typ , en riktlinje . sedan att jag tycker m satt käppar i hjulet för sverige beror på deras ledning hittils , deras nya skolförslag , bidragsfrågorna miljö förslagen osv .
    Nu hänger jag inte med här..
    Du skriver ovan att det var moderaterna som satte käppar i hjulet efter den förra finanskrisen och att det var sossarna som fick städa upp efter Mregeringen.
    Nu pratar du plödsligt om idag.. Jag kan se att vissa saker inte är bra med Alliansregeringen, samma sak som jag inte tror att S-koalition skulle hanterat krisen på ett bättre sätt.

Sen går det inte komma ifrån att ekonomi är cyklisk, att krisen idag såg många redan för några år sedan, men skälet till att den blivit så pass djup är att den är global. Kriser i ekonomin är fullständigt naturligt.
  • Anova
    lucky88 skrev 2009-08-11 18:04:40 följande:
    Anova - hehe förstår att du blir lite förvirrad försöker svara på flera sammtidigt därför blire lite rörigtdet jag menade med förra finans krisen var att jag höll med dej om att det var palme som satt i styrelse då , men sedan kom moderaterna till makten och försämrade situationen och sossarna fick efter det reda upp efter M .sen pratade jag om M idag , du frågade vrf jag tyckte att M satt käppar i hjulen för sverige idag , och då svarade jag på det. och ja , jag skyller absolut inte ekonomi krisen idag på M . den är som sagt global , men jag tycker att dom kan hantera den bättre , hoppas det klarnade lite nu =)
    Okej, ibland blir man lite förvirrad då folk pratat till höger och vänster och kommenterar varandra

Jag kan inte hålla med om att det var moderaternas fel att det gick som det gick förra gången. Visst var det under Bildt vi såg en helt knäpp ekonomisk poltik då Riksbanken försvarade vår fasta kronkurs och vi fick 500 procents marginalränta. Detta byggde ju på en från början helt korkad ekonomisk politik från sossarnas håll (Palme och Carlsson). Sen var det väl valutaspekulationerna från internationellt håll som blev spiken i kistan för just den svenska valutan?
    Det var efter 1992 (spekulationattacken var väl i nov. -92) som Sverige började gå "uppåt" igen, Bildt satt ju till -94.
    90-talskrisen var väl självförvållad till stor del.

Jag vet inte hur vi ska göra krisen bättre för svenskarna just nu. Visst kan jag tycka att Borg väljer att lyfta bort en del stora poster från sitt bord till kommunernas, och just nu kanske det inte är rätt tid att komma med skattesänkningar. Men jag tycker i alla fall att det sköts hyffsat.
  • Anova
    lucky88 skrev 2009-08-11 18:30:28 följande:
    nu håller ja mig till dagens politik för att inte sj bli förvirrad ^^det är inte bara skattesänkningarna jag tänker på nu, utan även andra saker som deras hantering av arbetslösheten , bostadskrisen och barnomsorgen . och prioriteringen runt i kring dessa .
    Barnomsorgen har jag ingen insikt i.. Har den verkligen försämrats genom politiska beslut? (och då menar jag inte kommunalpolitiska).

Bostadskrisen har jag inte heller några idikationer på att den är fel.. Hur menar du? Bostadskris är lokalt, kanske menar du utförsäljning av allmännyttans bostäder och ombildning till bostadsrätter?

Arbetslösheten är väl mer eller mindre en följd av minskad produktion som är ett led i minskad export? Det går ju inte producera mer än vad man kan sälja.. eller hur?
    Röd-grön politik har gått ut på mycket arbetsmarknadsåtgärder, det är inte det bästa sättet att lösa arbetslöshet tycker jag. Sen kan jag tycka att det bör satsas mer på t.ex. infrastruktur än vad det görs just nu. Det är något som behövs och tradtitionellt är det något man satsar på i lågkonjuntur. Men frågan är var finns pengarna till stora satsningar?
  • Anova
    lucky88 skrev 2009-08-11 18:56:21 följande:
    barnomsorgen har försämrats ja , inte bara kommunalt , för att inte bara tala om dom barn som behöver lite extra hjälp i skolan . ock så till arbetslösheten visst de stämmer det du säger ja , men att den går att lösa visst , de är juh inte bara den massproduktiva marknaden man bör titta på , kanske skulle man satsa lite mer på arbetsprakik, genom afm t.ex så även om du är arbetslös är du sysselsatt och samlar på dej erfarenhet innom ett yrke du vill forts innom , som idags läget (iallafall här ) så fugerar det så här , arbetslös = socbidrag , akassa, försäkringskassa . om du vill ha bidrag frn soc måste du ha en daglig sysselsättning, men du får inte praktik genom afm förns du vart medlem i jobbgarantin i 3 mån, sen varit arbetslös i 3 mån till efter det , sen är problemet med det att undertiden du går på jobbgarantin får du inget bidrag , . och du får inget bidrag under dom senare 3 mån heller , så man sitter i skiten med andra ord , vrf inte göra så att man får arbetsträna , lr ha lärlingspraktik under den här kris tiden och få det bidraget man har iaf .
    Jag har inga barn så jag har ingen insikt i barnomsorg och skola. Jag är för privat barnomsorg och det kan ju lösa en del av problematiken med mindre pengar till förskola. Sen är det väl ofta en kommunal angelägenhet, men visst, som jag sa tidigare så lägger Anders Borg en hel del utgifter på kommunerna utan att tillföra kommunerna mer pengar. Det är kanske inte alltid riktigt rätt.

Det du säger om socialbidrag och sysselsättning stämmer inte alltid. Det är mycket stor skillnad mellan krav på socialbidragstagare i olika kommuner. Jag vet att det inte princip inte krävs något för att få soc-bidrag i min lilla kommun och detta med praktik är väldigt ovanligt (känner folk som jobbar på soc och som jag träffar regelbundet).

Visst är det bra att ha lärlingsplatser, det säger jag inte emot. Jag vet att många lär sig genom pratisk övning och tror att många unga skulle må bra av lärlingsjobb. (och det är väl på gång?)
    Sen vet jag inte om jag håller med om att alla passar för sådan arbetspraktik som du nämner, det är väl mest för unga. Men vi har ju de som har karriär, som har hittat sin plats i arbetslivet och som idag går arbetslösa. Det går inte att komma ifrån att de redan har stor erfarenhet av sina yrken och att de inte behöver något "låtsasjobb" att gå till. Jag känner folk som har 20-30 års erfarenhet och som idag är arbetslösa pga konkurser mm. Det skulle vara en skam för dem att paktisera med kanske en bråkdel av vad de tjänade som yrkesmän.

Sen är det inte lätt att få praktik även om man nu vill. Jag har 5 års ekonomistudier från universitet, jag jobbar i fiskdisk. Skulle inte tacka nej till en plats för att få jobba med det jag är utbildad till. Tyvärr är det otroligt svårt att ens få en plats även om företaget inte behöver betala ett jota.
  • Anova
    lucky88 skrev 2009-08-11 19:16:28 följande:
    jo jag hänvisade mer till unga med det, ja det stämmer säkert att det är olika med bidragsdelen frn kommun till kommun . som jag skrev så är det så här iaf , sen om man går på uga (som det nu heter ist för jobbgaranti) får du inte ha en annan sysselsättning under tiden , å har du ingen annan sysselsättning får man inge bidrag heller .. en ond cirkel
    Varför ska man ha annan sysselsättning om man är med i jobbgaranti?
    Då jag var ung så fanns något som hette KUP (kommunal ungdomspraktik) det bör vara ungefär samma. Jag vet många av mina vänner som utnyttjades som billig arbetskraft då de hade praktik. Jag vet inte vad det var för nyttigt med det?
  • Anova
    lucky88 skrev 2009-08-11 19:32:04 följande:
    för att då du är på uga så får du lära dej att skriva cv och presentera dig sj , en dag i v , och för det får du 1.500 om jag minns rätt, för att du ska få gå på uga så måste du vara sysslolös, och 1.500 kan ingen människa leva på , och för att få bidrag måste du ha en daglig sysselsättnig ( iaf här ) så det kör ihop sig
    Jag gick någon sådan kurs då jag var yngre, i början av 2000-talet. Visst var det trevligt att skriva CV, men den kursen var 3 veckor, vi lärde oss att skriva CV på en halv dag, sedan gick resten av tiden åt att surfa på internet. Jag lärde mig inte speciellt mycket under dessa veckor, men fikade ganska mycket. (och det var väl inte fikastunderna som var meningen?)

1500 kr är inte mycket.. Jag är dock tveksam till att man inte kan få annan ersättning om man har eget boende. Det ligger ju långt under normen för soc-bidrag. Sen är 1500 kr hyffsat om man bor hemma hos föräldrarna.
  • Anova
    lucky88 skrev 2009-08-11 19:46:11 följande:
    ja det är nå liknade som uga låter det som , jo men för att få soc bidrag här måste du ha en daglig sysselsättning , och det får du inte ha om du år uga , och uga måste du gå för att få en lärlingsplats , + vara sysslolös yttligare 3 mån, å då får du inge bidrag så är det här iaf
    Som sagt, det är inte så i alla kommuner. Det är säkert hårdare i t.ex. storstadskommunerna.
    Spelar roll hur det är, jag tycker inte att låta unga användas som billig arbetskraft är en vettig lösning på arbetslösheten hos yngre.
  • Anova
    lucky88 skrev 2009-08-11 19:52:09 följande:
    nej , inte som billig arbetskraft absolut inte men lärlingsplats anser inte jag räknas som det
    Problemet är ju att företagen ser det som billig arbetskraft. Det går ju inte komma ifrån att det är billigre att ta in en yngre person som får sin lön genom Försäkringskassan och som man slipper betala höga sociala avgifter för.
  • Anova
    lucky88 skrev 2009-08-11 20:00:33 följande:
    hmm, ja det kanske är så , . men som sagt de vore en lämplig lösning för unga arbetslösa, en chans att samla erfarenhet , vilket kmr behövas senare , inte många som anställer en oerfaren heller
    Nja. Det är nog inte många sm anställer folk som inte är framåt. Jag har då aldrig haft problem att få jobb som ung... Det är nu när jag är välutbildad och 30+ som det har blivit svårt .
  • Anova
    jaghopparhögt skrev 2009-08-11 20:09:07 följande:
    Det är väl inte så svårt, sänk skatterna, gör reglerna för redovisning enklare och gör det lättare att anställa och avskeda folk.Då kommer det skapas många nya jobb.
    Frågan är om redovisningen är svår, eller om folk är för bekväma och inte vill lära sig? Tror inte att det skapas mer jobb med enklare redovisning. Fast ja, jag tycker att LAS är en förlegad lag.
  • Anova
    jaghopparhögt skrev 2009-08-11 20:22:08 följande:
    Jag har varit inblandad i ett par företag och grejen är att det tar för mycket tid, tid som man hellre lägger på det som företaget ska hålla på med.T ex så hjälpte jag en vän starta ett litet cafe förra året och herrejävlar vad blanketter det var!
    Då anställer man en sådan som mig.. Vi har ju ett stort överskott av kvalificerade ekonomer i Sverige..

Många företagare upplever jag inte vill syssla med redovisning för att det är "tråkigt" och därför lär man sig inte något. Jag har ju jobbat mot mindre företag och upplever detta fenomen som ganska utbrett.

Sen att det finns massor av blanketter som krävs för att starta ett café beror väl snarare på säkerhet t.ex. pga livsmedelshantering än på redovisning?
  • Anova
    jaghopparhögt skrev 2009-08-11 21:22:07 följande:
    Jo men varför ska företagare tvingas lägga ner så mycket tid eller pengar för att staten ska få in så mycket som möjligt.Ju lättare det är att starta och driva ett företag desto fler företag får vi och desto fler arbetstillfällen får vi.Jo det med blanketterna rörde ju mer livsmedelslagar än just redovisning, men de är ändå en del av problemet. Att det är så krångligt att starta eget.
    Ska vi ta bort beskattningen på företagande över huvud taget? Jag har svårt att se nyttan med detta. Och i och med redovisning får alla som vill insikt i företag och dess verksamhet. (fast alla kanske inte älskar att läsa årsredovisningar som jag gör ) Jag ser nyttan i redovisningen, inte så mycket i beskattningssyfte (även om jag tycker att en liten skatt bör finnas), utan snarare är det insikten i företags ekonomi som jag tycker är bra (i synnerhet aktiebolag, och i synnerhet för investerare).
    Sen är inte redovisning svårt, till och med en korkad blondin som jag klarar det
    Fast det mesta tycker nog det är tråkigt, det är ungefär som att tvätta, det är inte kul, men fan vad skönt det är med rena kläder

Jag tror inte att vi löser arbetslösheten genom att göra det enkelt att starta företag (det är väldigt lätt att starta företag i Sverige om man jämför med utomlands). Jag är inte säker på att ekvationen "fler företag ger fler arbetstillfällen" går ihop i längden. Det finns en mättnad på marknaden som gör att det inte kommer att fungera för alla.

Då man startar en verksamhet med livsmedel så är det klart att man måste bli godkänd rent livsmedelsmässigt. Jag vill nog inte äta hos någon som inte har t.ex. godkänt kök och godkänt livsmedelsförvarning.
Svar på tråden vänsterpartiet ?