• ChicaDora

    Lärare? 9 frågor till er!!

    Jag funderar så att hjärncellerna hoppar jämfota nu! Är det NÅN som orkar svara på mina frågor? Jag vore SÅ tacksam!!! om det så bara är en av alla ni kan svara på, så reder det ut mkt det med!

    Har funderat många år på att bli barnskötare, men nu är jag mer bestämd på att plugga till lärare! Det verkar SÅ lockande! Har inte hittat några nackdelar faktiskt. Men har DU som lärare nån gång ångrat att du valde det som yrke?

    1.Vilken årskurs är roligast/bäst att jobba med? 1-7, 4-9, eller gymnasiet? och varför?
    2. Finns det några nackdelar med läraryrket?
    3. Vilka egenskaper är fördel som lärare i de olika åldrarna?
    4. Vilka ämnen är roligast att undervisa i? Jag funderar på sv,en,so,ma,idrott... Finns alla dessa med om man undervisar i åk 1-7? Är det roligare att vara mer specificerad inom bara 2-3 ämnen?

    Jag förstår INGENTING av studerande, csn, högskolor, utbildningar...

    5. Jag bor i stockholmsområdet. Vill plugga heltid på distans. Vilken skola/utbildning ska jag välja?
    6. Samtidigt vill jag jobba. För att inte behöva leva på existensminimum med familjen. Funderar på att gå ner till 80% och utnyttja "föräldraledig" för att inte förlora min heltidstjänst. Resterande 20% ? Kan man ta csn-bidrag för det?

    7. Vad kostar en utbildning på högskola? Tar man separat lån för det?
    Hur lång tid tar det att betala tillbaka en utbildning?

    8. Om jag jobbar 50% och pluggar 100%, kan jag få bidrag från csn för att komma upp i en heltidsinkomst? Är bidraget från csn "före skatt"?

    9. Jag har 2 barn som jag kan få tilläggsbidrag för! är det 836kr i månaden då?
    (www.csn.se/2.127/hur-mycket-kan-du-fa/1.448)

  • Svar på tråden Lärare? 9 frågor till er!!
  • Danitra

    Svarar på en fråga.


    Det som kostar med en högskoleutbildning är kurslitteratur och ev resor och utrustning. Själva undervisningen är gratis.
  • thessires

    Jag är högstadielärare, trivs verkligen bra med mitt yrke. Jag undervisar i svenska och engelska. Jag tycker att det är viktigt att man är en framåt, social, öppen och ödmjuk person när man ska arbeta med människor. Sen måste man vara intresserad av sina ämnen och hela tiden ha en lust och önskan att fördjupa och fortbilda sig. Dessutom underlättar det att man är bestämd och har sinne för ordning och reda. Välj undervisningsämnen utifrån det du är intresserad av men ha i åtanke vilka kombinationer som fungerar när det är dags att söka jobb.

    Jag tror inte att det är möjligt att läsa hela lärarutbildningen på distans. Man gör under hela utbildningen praktik. Men vissa delar och kurser går säkert att göra på distans. Kontakta studievägledare på arbetsförmedlingen eller på lärarutbildningen i Stockholm, de kan säkert hjälpa!

    Utbildningen i sig är gratis, om du vill eller behöver kan du söka studiemedel från Csn, ring dit så förklarar de vilka regler som gäller och hur mycket man kan få i bidrag resp. lån.

    Lycka till !

  • Callistrate

    Angående csn: För att få bidrag/lån från csn finns det ett maxtak för hur mycket du får tjäna. Minns inte hur högt det är, men det är inte jättemycket. Du kan säkert inte jobba 80%, troligen inte 50% heller. Det står på csn:s hemsida vilka belopp som gäller. Man betalar ingen skatt på csn-pengarna.

  • ChicaDora

    Tack så mkt! det verkar lovande att inte dra på sig för mkt skulder!
    Köper man mkt kurslitteratur..?

  • ChicaDora

    callistrate: Jag försökte göra en snabb uträkning och kom fram till att jag ev. kunde få bidrag om jag bara jobbade 50%, men det bästa kanske är att jobba heltid och plugga vid sidan av. Undrar om man orkar det..? :/

  • Danitra
    ChicaDora skrev 2009-08-12 13:49:17 följande:
    Tack så mkt! det verkar lovande att inte dra på sig för mkt skulder! Köper man mkt kurslitteratur..?
    Det är väldigt olika hur folk gör. En del lånar på biblioteket och kopierar, andra köper begagnat och en del köper allt nytt. En del säljer sin gamla litteratur och andra behåller allt.
  • Callistrate
    ChicaDora skrev 2009-08-12 13:50:41 följande:
    callistrate: Jag försökte göra en snabb uträkning och kom fram till att jag ev. kunde få bidrag om jag bara jobbade 50%, men det bästa kanske är att jobba heltid och plugga vid sidan av. Undrar om man orkar det..? :/
    Jag hade nog inte orkat arbeta heltid under min studietid. Om du dessutom har två barn dessutom Men alla är vi olika... Det kanske kan gå. Men jag hade definitivt gått ner i tid till i alla fall 80% innan jag ens hade övervägt det. Ang. pengar så är det ju tyvärr så att man lever fattigare som student. Det måste man vara beredd på.
  • nollåttan

    Jag har jobbat som lärare i 12 år och älskat det! Mina elever gick i åk 1-3 och det är oerhört tacksamt att arbeta med barn som älskar skolan. Dessutom är det mitt ansvar att lägga grunden för deras fortsatta skolgång och därför känns dessa år extra viktiga tycker jag.
    Nackdelen är att det inte går att göra karriär utan att ta sig ut ur klassrummet. Jag kände att jag ville påverka mer och även höja min lön och därför arbetar jag numera med andra saker kring skolan men jag ska inte sticka under stol med att jag saknar eleverna något enormt!
    Du gör ett klokt yrkesval.

  • ChicaDora

    thessires: Jag var inne på karlstads univ. hemsida innan och tyckte det verkade passande! ända tills jag läste att det är 3 träffar/termin i karlstad... heh... Jag har nog inte möjlighet att åka så långt. Undrar om det finns liknande i stockholm? eller uppsala kanske?

  • ChicaDora

    danitrass: tack! bra att man kan få tag på materialet utan att behöva köpa allt nytt.

    Callistrate: Ja, jag undrar också om jag orkar jobba, plugga och ta hand om barnen... hur ska det gå? men att plugga deltid, det tar ju väääldigt lång tid istället?

    Får fundera lite.. om man vill så måste det ju gå?

  • Callistrate
    ChicaDora skrev 2009-08-12 14:07:21 följande:
    danitrass: tack! bra att man kan få tag på materialet utan att behöva köpa allt nytt.Callistrate: Ja, jag undrar också om jag orkar jobba, plugga och ta hand om barnen... hur ska det gå? men att plugga deltid, det tar ju väääldigt lång tid istället?Får fundera lite.. om man vill så måste det ju gå?
    Det mesta går om man verkligen vill! Lycka till oavsett vad du väljer!
  • Mossagti

    Jag tror att det är bättre att plugga heltid och sedan jobba extra vid sidan om. Hittar du ett extrajobb med mycket OB kan du lätt komma upp i en inkomst på ca 13 000 netto. Det är inte så illa.

    Om du inte är van att studera kan det vara en onödig utmaning för sig att läsa på distans. Det är fler studenter som misslyckas med sina studier vid distansutbildning än vid campusförlagd utbildning.

    Oavsett om du läser på distans eller inte så kan du ändå räkna med att den mesta tiden faktiskt tillbringas utanför klassrummet med självstudier, grupparbeten och inlämningsuppgifter.

  • WZZ

    Säkert något som har blivit svarat på men jag betar av alla som känns relevanta.

    1.Vilken årskurs är roligast/bäst att jobba med? 1-7, 4-9, eller gymnasiet? och varför?

    Där får du nog fundera själv. 1-7 mer förälder mindre kunskapsutlärning. Ju högre upp du kommer ju mindre förälder blir du och ju mer ställs det krav på dina kunskaper. På gymnasiet bör du vara nära högskolelärare för att göra ett riktigt bra jobb. Du bör även vara mycket påläst på mycket för att skapa en bra undervisning, oberoende på ämne.

    2. Finns det några nackdelar med läraryrket?

    Du får lön för 2 års studier när du pluggar 5-6. Med andra ord kan du få samma lön för en 2-3-årig utbildning som för den på 5-6.
    Du har knappt några utvecklingsmöjligheter.

    3. Vilka egenskaper är fördel som lärare i de olika åldrarna?

    Ju högre upp ju mer ställer det på din passion för ämne. På gymnasiet bör du helst vara lite av en nörd. Ju längre ner du kommer ju mer "förälder" och uppfostrare är du och du behöver inte alls ha samma kunskaper.

    4. Vilka ämnen är roligast att undervisa i? Jag funderar på sv,en,so,ma,idrott... Finns alla dessa med om man undervisar i åk 1-7? Är det roligare att vara mer specificerad inom bara 2-3 ämnen?

    Det där är också upp till dig och din ambition. Läser du till svensklärare på högre nivå bör du ha en 200-300 böcker i bagaget minst. Du bör även ha en ganska god grundläggande grammatisk nivå eftersom att du inte kommer att få mycket på utbildning. Med andra ord är skillnaden mellan De och Dem oklara bör du kanske satsa längre ner.

    5. Jag bor i stockholmsområdet. Vill plugga heltid på distans. Vilken skola/utbildning ska jag välja?

    Du bör inte plugga lärare på distans, det kommer att stjälpa dig. Det kräver mycket kommunikation och interaktion. Detta är dock mer min personliga åsikt. Jag har ännu inte mött en bra lärare som pluggat på distans och jag har varit i yrket ett tag.

    7. Vad kostar en utbildning på högskola? Tar man separat lån för det?
    Hur lång tid tar det att betala tillbaka en utbildning?

    Tar du standard-csn-lån så ligger det runt 40 tusen per termin. Ta antal studieår gånger detta och lägg på en ränta (minns inte på rak arm hur mycket). 3 år blir då alltså 40 * 6 ? 240 000.

    8. Om jag jobbar 50% och pluggar 100%, kan jag få bidrag från csn för att komma upp i en heltidsinkomst? Är bidraget från csn "före skatt"?

    Allt du tjänar över bidraget + lån kommer du att få betala tillbaks. Säg att du tjänar 120 000 i ren inkomst plus får 80 000 i lång. Då blir det cirkus 40 tusen att betala tillbaks. Det är inte exakt nu utan jag berättar bara överslag.

  • WZZ

    Förtydligande: Det kostar inget att plugga i rena avgifter. Det är kostnadsfritt. Skattebetalarna betalar dock, så det är inte gratis.

  • ChicaDora

    Nu fick jag mkt att fundera på!! Igen!

    Kommandomamman: Jag jobbar i affär nu, så det finns möjlighet till massor av OB. men samtidigt vill/kan jag inte jobba helg +kväll så mkt, pga småbarn + sambo som ska driva företag. det går tyvärr inte ihop sig riktigt.

    jag ska fundera ett tag till.. Kanske kan jag plugga om något år och leva på sambons företagskreditkort.

  • Mossagti
    ChicaDora skrev 2009-08-12 15:15:51 följande:
    Nu fick jag mkt att fundera på!! Igen! Kommandomamman: Jag jobbar i affär nu, så det finns möjlighet till massor av OB. men samtidigt vill/kan jag inte jobba helg +kväll så mkt, pga småbarn + sambo som ska driva företag. det går tyvärr inte ihop sig riktigt. jag ska fundera ett tag till.. Kanske kan jag plugga om något år och leva på sambons företagskreditkort.
    För mig räcker det med att jobba i butik varannan helg. Då klarar jag mig dessutom precis under CSN:s gränser för fribeloppet.
  • Fördetvidare

    Hej Chicadora och alla ni andra som funderar på att plugga till lärare!

    Hanna heter jag och arbetar med kampanjen fördetvidare.se som försöker uppmärksamma att vi behöver fler bra lärare. I ämnena NO och teknik är lärarbristen akut och därför är det viktigt att flera unga människor läser till lärare i de här ämnena. 

    På vår sajt www.fordetvidare.se har vi samlat all info om läraryrket vi kunnat hitta. Förhoppningvis ger den en del svar på era frågor.

    Ha det fint!

    Mvh
    Hanna på fordetvidare.se 

Svar på tråden Lärare? 9 frågor till er!!