• Anonym (rådvill)

Dagmamma från Iran

Har blivit erbjuden en plats hos en dagmamma nu i höst.
    Vi har några farhågor.
    Hon är helt nyanställd, har aldrig haft dagbarn förrut men arbetat på förskola i 7 år.
    Det måste väl vara en nackdel?
    Hon är från Iran , vilket inte gör mig något förrutom att jag är rädd att barnen ska börja bryta. Låter kanske löjligt men dom kommer vara med henne större del av dagen än med oss föräldrar.
    Va tror ni? Är det svårare att skola in barnen hos en dagmamma än på förskola?
    Känner mig villrådig!

• Svar på tråden Dagmamma från Iran
  • Anonym

Förklara för en som inte förstår varför det måste vara en nackdel att hon jobbat på förskola tidigare.

Har du talat med henne och vet att hon bryter eller drar du egna slutsatser utifrån dina fördomar nu?

• DILLIGAF

Sju års erfarenhet av förskola måste ju vara en fördel! Hon har ju helt klart erfarenhet av att ta hand om barn. Ditt barn kommer säkert inte att börja bryta för att dagmamman gör det (om hon nu gör det).

Vad gäller inskolningen vet jag inte just, ville mest svara på de två första frågorna.

• gutegirl

ojoj, det där kommer säkert att gå helt åt fanders!
    Hon har ju bara arbetat med barn i 7 år och jag är tveksam till att den tiden räcker. Det är ju faktiskt dina barn hon ska ta hand om!
    Om hon inte pratar helt felfri svenska tycker jag att ni ska leta rätt på en annan dagmamma.
    Det här låter inte alls bra.
    *bekymrad över var världen är på väg*

Bloggar så smått igen! www.gutegirl.blogspot.com
  • The Black Lady

Men vilka fördomar du har...... ojojoj....

• NadiaMi

Erfarenhet från förskola är snarare en fördel.
    Det innebär att hon har vana av att planera dagarna och att få in pedagogiska bitar i aktiviteterna, plus att förskolor kan vara ganska stressiga och hon kanske visar sig vara jättebra på att planera in saker tack vare att barngruppen hon kommer att ha är mindre än hon hade på förskolan.

Jag tror inte heller att barnen riskerar att börja bryta i sitt tal med tanke på att hon bara är EN av de många personer de kommer att ha omkring sig.
    Visst kan det väl hända att de uttalar något på ett annat sätt om de t.ex. lärt sig ett nytt ord under dagen (av henne eller något av de andra barnen) eller om hon berättat vad t.ex. "bord" heter på hennes språk.

• Airlee

o GUTEGIRL o skrev 2009-08-12 14:28:16 följande:

ojoj, det där kommer säkert att gå helt åt fanders! Hon har ju bara arbetat med barn i 7 år och jag är tveksam till att den tiden räcker. Det är ju faktiskt dina barn hon ska ta hand om! Om hon inte pratar helt felfri svenska tycker jag att ni ska leta rätt på en annan dagmamma. Det här låter inte alls bra. *bekymrad över var världen är på väg*
  • gutegirl
    NadiaMi skrev 2009-08-12 14:28:51 följande:
    Erfarenhet från förskola är snarare en fördel. Det innebär att hon har vana av att planera dagarna och att få in pedagogiska bitar i aktiviteterna, plus att förskolor kan vara ganska stressiga och hon kanske visar sig vara jättebra på att planera in saker tack vare att barngruppen hon kommer att ha är mindre än hon hade på förskolan. Jag tror inte heller att barnen riskerar att börja bryta i sitt tal med tanke på att hon bara är EN av de många personer de kommer att ha omkring sig. Visst kan det väl hända att de uttalar något på ett annat sätt om de t.ex. lärt sig ett nytt ord under dagen (av henne eller något av de andra barnen) eller om hon berättat vad t.ex. "bord" heter på hennes språk.
    Om barnen tvingas lära sig persiska hos dagmamman kommer de nog att bli förvirrade över språket och sluta prata. Det är farligt med flera språk.
  • NadiaMi

o GUTEGIRL o skrev 2009-08-12 14:30:52 följande:

Om barnen tvingas lära sig persiska hos dagmamman kommer de nog att bli förvirrade över språket och sluta prata. Det är farligt med flera språk.
    Shit pomfritt... Det måste jag framföra till kollegan.
    Han använder hela tre olika språk inför sonen som bara precis håller på lära sig att prata. Ungen kommer att bli totalförstörd!!!
  • gutegirl
    NadiaMi skrev 2009-08-12 14:32:30 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-08-12 14:30:52 följande: Shit pomfritt... Det måste jag framföra till kollegan. Han använder hela tre olika språk inför sonen som bara precis håller på lära sig att prata. Ungen kommer att bli totalförstörd!!!
    Vojne! Det går ju inte!
  • Desirée

Jaså, vad jag har förstått så är det berikande med flera språk. Finns barn som är både två och trespråkiga, huvudsaken är att man är konsekvent.

Svar på tråden Dagmamma från Iran