• Anonym (rådvill)

Dagmamma från Iran

Har blivit erbjuden en plats hos en dagmamma nu i höst.
    Vi har några farhågor.
    Hon är helt nyanställd, har aldrig haft dagbarn förrut men arbetat på förskola i 7 år.
    Det måste väl vara en nackdel?
    Hon är från Iran , vilket inte gör mig något förrutom att jag är rädd att barnen ska börja bryta. Låter kanske löjligt men dom kommer vara med henne större del av dagen än med oss föräldrar.
    Va tror ni? Är det svårare att skola in barnen hos en dagmamma än på förskola?
    Känner mig villrådig!

• Svar på tråden Dagmamma från Iran
  • Jenniii

TS jag kan förstå dig till viss del. Jag hade innan en dagmamma som var ifrån chile, hon bröt på spanska och hade svårt att förstå oss föräldrar och då undrade jag ju klart hur bra hon förstod våra barn. Och det var såklart jobbigt när hon inte förstod att vi behövde ha barnomsorg hela semestern och vi då stod utan barnomsorg när semesterna skulle börja om 1 vecka.

Men just att hon är ifrån iran borde inte vara ett problem, pratar hon bra svenska eller iaf kan förstå både er föräldrar och barn bra så borde det inte vara ngt problem. Det är ju språkkunskaperna jag skulle tycka var vässentliga.

Har hon jobbat 7 år inom förskolan så är hon väl kvalificerad att vara dagmamma. Det finns ju de som aldrig jobbat med det innan utan bara börjar direkt som dagmamma.

• NadiaMi
    sanna88a skrev 2009-08-12 14:44:29 följande:
    skåningar kan prata svenska , men om man kommer ifrån ett annat land och ska lära sig svenska kan man lära sig att lägga orden i fel ordning. så det är LITE skillnad du!
    Fast TS är ju inte orolig för att de ska börja prata ett annat språk utan att de ska börja "bryta", dvs. tala en slags dialekt.
    Därmed borde samma resonemang gälla skånska, småländska, norrländska, gotländska osv.
  • Mjolle

Jag hade gärna lämnat mina kommande barn till en iransk dagmamma. Tycker generellt att iranier är väldigt trevliga, har ofta en lite djupare syn på livet än vad vi svenskar har (som ofta bara ser fram till nästa semester).

• sanna88a
    NadiaMi skrev 2009-08-12 14:47:22 följande:
    Fast TS är ju inte orolig för att de ska börja prata ett annat språk utan att de ska börja "bryta", dvs. tala en slags dialekt. Därmed borde samma resonemang gälla skånska, småländska, norrländska, gotländska osv.
    ok, men det tror inte jag är nån chans alls att dem gör, därför tänkte jag att TS menade så som jag skrev.

alla svenskar som har barn med utländska, inte bryter deras barn? nej just det.
  • gutegirl
    sanna88a skrev 2009-08-12 14:44:29 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-08-12 14:43:17 följande: skåningar kan prata svenska , men om man kommer ifrån ett annat land och ska lära sig svenska kan man lära sig att lägga orden i fel ordning. så det är LITE skillnad du!
    Spelar roll? Om den här kvinnan lyckats arbeta på dagis i 7 år och nu fått anställning som dagmamma så är jag övertygad om att hon grejar det här med ungar. Även om hon kanske råkar säga en bord istället för ett.
    Precis som en skånsk dagmamma, en från gnällbältet eller varför inte Pajala?
    Bloggar så smått igen! www.gutegirl.blogspot.com
  • sanna88a

o GUTEGIRL o skrev 2009-08-12 14:49:32 följande:

Spelar roll? Om den här kvinnan lyckats arbeta på dagis i 7 år och nu fått anställning som dagmamma så är jag övertygad om att hon grejar det här med ungar. Även om hon kanske råkar säga en bord istället för ett. Precis som en skånsk dagmamma, en från gnällbältet eller varför inte Pajala?
    ursäkta?! snacka om dubbelmoral såhär lät det nyss:
    men gud så kvinnor från andra länder har inte rätt till att vara dagmammor?
    "Jodå, om de pratar felfri svenska, jobbat 30 år på dagis och äter gris."
  • gutegirl
    sanna88a skrev 2009-08-12 14:52:18 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-08-12 14:49:32 följande: ursäkta?! snacka om dubbelmoral såhär lät det nyss: men gud så kvinnor från andra länder har inte rätt till att vara dagmammor? "Jodå, om de pratar felfri svenska, jobbat 30 år på dagis och äter gris."
    Ah, du uppfattade inte ironin där ser jag.
    Bloggar så smått igen! www.gutegirl.blogspot.com
  • Apmor2

som om alla svenskar pratar grammatiskt korrekt..

Alla säger fel nån gång och många envisas med att säga ex:gedde istället för gav osv osv..

• sanna88a

o GUTEGIRL o skrev 2009-08-12 14:55:23 följande:

Ah, du uppfattade inte ironin där ser jag.
    tråden ligger inte i sandlådan direkt!
    men det kan man faktiskt tro.
  • Anonym (L)

Att det ska vara så svårt att bara svara på Ts. Jag förstår att hon är rädd att barnet ska ta efter språkmässigt. Har själv kännt så när vi hade en personal som inte talade svenska så bra. Med den vikarien var det svårt att göra sig förstådd och man kände att hon inte förstod en heller. Kunde få helskuma svar på frågor för att hon missförstod vad man sa.
    Jag tycker Ts ska besöka dagmamman och prata med henne. hon kanske är jätteduktig på svenska och att hon inte har erfarenhet av att jobba som dagmamma spelar väl ingen roll. Alla är ny från början och hon har ju dessutom flera års erfarenhet från förskolan. de är väl ingen nackdel, hellre en fördel. Hon är van med många barn, samarbeta med andra och träffa föräldrar.
    Jag hade hellre valt dagmamma än dagis faktiskt.

Fast TS är ju inte orolig för att de ska börja prata ett annat språk utan att de ska börja "bryta", dvs. tala en slags dialekt. Därmed borde samma resonemang gälla skånska, småländska, norrländska, gotländska osv.
    Jag hade kännt samma oro om vi hade en personal med ren dialekt som bryter massor från vanligt "svenska". Barnen ska lära sig rätt ord för saker inte dialekt ord, om ni fattar hur jag menar.
  • ugnspannkakan
    Pelargonen skrev 2009-08-12 14:39:16 följande:
    Undrar hur föräldrar i skåne gör. Där skorrar ju alla dagmammor så bokstäverna liksom ruuuoooooooollar fraaaooouuuuum. Hur kul är det liksom.
    jeez,är skånska så farligt? jag är en stolt skåning. mina föräldrar pratar
    skånska, mina dagisfröknar pratade skånska, mina lärare pratade skånska, mina vänner pratar skånska, jag pratar skånska.

föräldrarna i skåne kanske inte bryr sig om ifall barnen pratar skånska? de kanske VILL att barnen ska prata skånska? föräldrarna pratar ju oftast skånska själv.
  • ugnspannkakan
    och srockholmska! skåne,småland, norrland, gotland är också delar av sverige.
  • Anonym (charmigt)

Tycker det bara är charmigt när kvinnor bryter på persiska 

Svar på tråden Dagmamma från Iran