Helena S skrev 2009-08-17 11:23:45 följande:
Oj vad många som flyttar härifrån... Vi har inga planer på att göra det, trivs med att ha Sverige som sommar-resemål Kom hem från Sverige i förra veckan och vi sa båda att nu kan vi verkligen kalla Schweiz "hemma" för det är skönt att komma tillbaka och man har liksom hittat sin plats här. Trivs faktiskt väldigt bra här nere, speciellt efter vi flyttade till större lägenhet, närmre jobbet och barnen har börjat dagis mm och lär sig språket. Vi frågade Alvin (3 år) om han ville flytta till Sverige en dag (för han frågar alltid om var alla bor och varför), då svarade han "nej, min har det bättre här i Freienbach". Så är det... Amazonas: skönt med ett så flexibelt jobb att du kan börja lite smått redan nu Mamba: de allra flesta utbildningar på universitetet kräver att man kan tyska, man får göra ett språkprov innan man börjar om man inte har ett erkänt tyskadiplom (en del fortsättningskurser finns på engelska, lättaste är väl att kontakta internationella kontoret på uni för att kolla vilket utbud som finns). Sedan finns det ju Berufsfachschule om du vill bli florist (även det på tyska), sökte på google på floristutbildning och då kom denna länken upp;
www.florist.ch/index.php Annars finns det ju privata högskolor på engelska (vet inte om det finns inom de områden du vill läsa), men det kostar en hel del. Jag har också sökt en internetbaserad kurs i Sverige nu, börjar om någon vecka (får väl se om jag får all info och kurslitteratur tills dess)... lite hjärngymnastik är aldrig fel! Fika/lunch är jag gärna med på... är barnfri måndagar & onsdagar (tills slutet av oktober iaf), så jag kan träffas både med/utan barn.
Hur hittar man internetbaserade kurser i Sverige? det skulle jag också kunna tänka mig!