Inlägg från: Amazina |Visa alla inlägg
  • Amazina

Boende i Schweiz del 9

Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 9
  • Amazina

Hej Stårschan! Välkommen till Schweiztråden! Jag bor i tyska delen av Schweiz. I Zürich. Rätt många i tråden kommer från tyska delen. Sedan finns det en liten italiensk grupp och en fransk grupp. Bor du också i Schweiz?
    Här är föregående tråd om du vill läsa:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43967881.html

• Amazina
    kaj04 skrev 2009-08-12 22:22:02 följande:
    har oxå hittat hit! bra jobbat amazonas! vem vet, snart kanske vi kan få till en träff! våra bebisar är ju rätt jämngamla eller hur?
    Självklart!!!
  • Amazina

Räkmamman- kan du fika även må-fre eller slutar du sent? Bättre med helgen?? Vilken dag är bäst för dig? Är du redan i v 16!? NICE! Ska bli kul att se din mage! Jag har ju Mutterschaftsurlaub så jag är rätt flexibel.

• Amazina
    Mamba skrev 2009-08-13 17:37:48 följande:
    Amazonas Hur länge ska du vara mammaledig?
    Egentligen skulle jag gå tillbaka först i december, men faktum är att jag saknar mitt jobb och utmaningen det innebär, så jag ska ta några pass i månaden fr o m september...
  • Amazina

Helena S skrev 2009-08-17 11:23:45 följande:

Oj vad många som flyttar härifrån... Vi har inga planer på att göra det, trivs med att ha Sverige som sommar-resemål Kom hem från Sverige i förra veckan och vi sa båda att nu kan vi verkligen kalla Schweiz "hemma" för det är skönt att komma tillbaka och man har liksom hittat sin plats här. Trivs faktiskt väldigt bra här nere, speciellt efter vi flyttade till större lägenhet, närmre jobbet och barnen har börjat dagis mm och lär sig språket. Vi frågade Alvin (3 år) om han ville flytta till Sverige en dag (för han frågar alltid om var alla bor och varför), då svarade han "nej, min har det bättre här i Freienbach". Så är det... Amazonas: skönt med ett så flexibelt jobb att du kan börja lite smått redan nu Mamba: de allra flesta utbildningar på universitetet kräver att man kan tyska, man får göra ett språkprov innan man börjar om man inte har ett erkänt tyskadiplom (en del fortsättningskurser finns på engelska, lättaste är väl att kontakta internationella kontoret på uni för att kolla vilket utbud som finns). Sedan finns det ju Berufsfachschule om du vill bli florist (även det på tyska), sökte på google på floristutbildning och då kom denna länken upp; www.florist.ch/index.php Annars finns det ju privata högskolor på engelska (vet inte om det finns inom de områden du vill läsa), men det kostar en hel del. Jag har också sökt en internetbaserad kurs i Sverige nu, börjar om någon vecka (får väl se om jag får all info och kurslitteratur tills dess)... lite hjärngymnastik är aldrig fel! Fika/lunch är jag gärna med på... är barnfri måndagar & onsdagar (tills slutet av oktober iaf), så jag kan träffas både med/utan barn.
    Hur hittar man internetbaserade kurser i Sverige? det skulle jag också kunna tänka mig!
  • Amazina
    HannaS83 skrev 2009-08-18 22:54:31 följande:
    Hej hej Jag bor ocksa i Schweiz! E hemma med min 6m gamla kille och skulle gärna hitta andra svenska mammor! Jag bor i Nyon ( mellan Geneve o Lausanne) Det verkar som de flesta bor i tyska delen... E det nan som bor i franska?
    Hej HannaS83. Välkommen till tråden! (Bor dock i Zürich)
  • Amazina
    Olsson22 skrev 2009-08-23 21:20:06 följande:
    Hej Schweiziska kunskapsbanken! Hanna har fåttt torsk på tungan (svampinfektion) i Sverige vet jag att man rekomenderar Vischyvatten - vet ni om någon huskur här eller är det läkarbesök och medicin som gäller? Tack och hoppas allt är bra med alla och ni njuter nu när det coolat ner sig några grader i temp!
    Hej!

Hmm... Svamp i munnen... Mineralvatten är väl det jag kommer på också... Jag vet att man i Sverige ger Mycostatin och det finns ett läkemedel med samma namn här i Schweiz. Antar att det är exakt samma... Nu minns jag ej hur gammal Hanna är, dvs om hon har börjat äta eller ej... Men jag antar att sura grejer inte är att tänka på...
  • Amazina
    Castellino skrev 2009-08-27 23:17:48 följande:
    Hej på er alla! Vilken trevlig "tråd" På Söndag flyttar jag, min man och vår lille son till Geneve. Är det någon av er som bor där? HannaS83 Hur långt är det mellan Nyon och Geneve...?
    Halloj! Välkommen till tråden! Hmm... Geneve. Jo, det finns/har funnits folk därifrån! Om du absolut vill ha tag i någon kan du söka i gamla Schweiztrådar. jag kan ej i huvudet vem som kommer varifrån. Själv bor jag i Zürich.
  • Amazina
    Mamba skrev 2009-08-28 19:48:35 följande:
    Hej på er! Jag har hört att det ska finnas en svensk/nordisk möbelaffär i Zurich någonstans. Vad heter den och adress? Vi vill köpa lite nytt men har typ lessnat på IKEA
    Ja, precis... Den i Enge... Som heter heter heter... Hmm... Måste fundera lite.
Svar på tråden Boende i Schweiz del 9