Inlägg från: Amazina |Visa alla inlägg
  • Amazina
    Pallan76 skrev 2009-08-29 13:57:27 följande:
    Hej! Jag är ny medlem här på Familjeliv och fick tips av en kompis i Sverige att kolla in den här tråden. Det verkar ju vara ett himla trevligt och bra sätt att lära känna nya människor på. Det är egentligen för tidigt att prata om mitt lilla frö i magen, men om allt går som det ska så får vi en liten tillvåren :) Mamba, jag bor också i Uster!
    Hej! Vad kul!! Vad gör du här i Schweiz då? Jag bor i Zürich och är för tillfället mammaledig.
  • Amazina
    Ain skrev 2009-08-29 23:00:21 följande:
    hej, NU har jag hittat hit! är lite sen av mig Hanna, jo, jag bor i Franska delen. Det fanns ju nagon till, men atminstone en ska flytta till London. Det betyder ju inte att det inte finns nagra svenska mammor i omradet saklart. Jag känner tom en i Morges! Jag bor dock en bit därifran, i Frankrike egentligen, men om du har lust att träffas nagon gang kan man säkert träffas mitt emellan. Jag har en dotter pa 21 manader, och har fram till nu jobbat, men fran och med tisdag kommer jag vara hemma med henne ett tag. Känns lite konstigt, men bra ocksa att kunna vara hemma litegrand. Jag hade ett kontrakt som gick ut sista augusti, och da tänkte vi att det kunde passa bra med en liten paus, eftersom jag ju började jobba redan efter 5 manader med Miriam. Fast hon ska fortfarande ga kvar pa dagis tva dagar i veckan, för att inte glömma franskan och kunna leka lite med kompisarna. Och det är ju inte helt fel för mig att kunna ha lite tid för annat saklart Just nu är jag faktiskt i österrike hos svärföräldrarna. Har beundrat Miriams sma tvillingkusiner som just fötts. De var bara 2 kg när de föddes, sa de är pyttesma... men de mar bra och det är det viktigaste saklart.
    Hej Ain! Kul att du hittat hit! Grattis till tvillingkusinerna! Men vad småå!! Skönt att de mår bra!
  • Amazina
    Pallan76 skrev 2009-08-30 13:49:34 följande:
    Min Daniel är Schweizare och vi har bott i Niederuster i tre år nu. Jag har haft två olika jobb här men är nu arbetssökande, (så om någon har tips om jobb mottages det mer än gärna. Allt inom administration/back office). Jag vet inte riktigt hur det här fungerar... men om ni (från tråden) ses någon gång så skulle jag också jätte gärna vilja vara med :) Det vore kul att kunna dela erfarenheter med svenska mammor.
    Vi har pratat om en Zürichfika ett tag men det har liksom aldrig kommit loss... Kanske dags att ta tag i det nu. Vem kan när??
    Onsdagen den 16 september
    Torsdagen den 17 september
    Fredagen den 18 september
    Lördagen den 19 september

Dagtid/Kvällstid?
    Fika/Glas vin?
    Hemma hos någon/Starbucks/Movie mm?
    Jag kan nog hyfsat när som helst, måste kanske ta med dottern dock om maken jobbar.
  • Amazina
    pergobruden skrev 2009-09-12 11:03:16 följande:
    Tack. Maken blir kvar ett tag till så eftersändning och sånt behövs inte än. Jag och dottern åker hem om två veckor. Meningen var att vi skulle komma tillbaks en 6-veckors-vända till innan vi stannar hemma för gott. Men nu lutar det åt att vi inte kommer tillbaka alls. Jag står bara inte ut här så vi har insett att det är bättre att göra såhär. Känns underbart att äntliglien få komma hem för att stanna!!!!!
    Oj, så snart!?
  • Amazina
    Pallan76 skrev 2009-09-16 22:43:05 följande:
    Hej, det var ett tag sedan jag tittade in senast... har inte haft ro att sitta vid datorn den sista tiden. Vet inte varför man kallar det "morning sickness" när man mår pyton hela tiden! Kom att tänka på att vi faktiskt pratade om en träff och jag undrar om det blev/blir något av den?
    Oh, du... Morning sickness. Jag har studerat graviditetsillamående på mycket nära håll under en mycket lång tid. Kan det mesta om det- tips och tricks, spyteknik, homeopati, akupunktur, tillhörande hjärnsläpp mm mm. Skulle vilja kalla mig själv för ett självlärt hyperemesisproffs... Man ska inte underskatta hur härligt det är att inte må dåligt!

Ja visst ja- Antar att du menar Zürichdejten. Det är nog lite mitt fel att det aldrig bestämdes ngt... Minns inte riktigt när folk kunde...
  • Amazina

Slänger ut ett nytt datum... Och hoppas på att många kan!
    (Om du vill anmäla dig, kopiera och klistra in nedanstående så att alla namn samlas + att datumet skickas vidare)

ZÜRICHLUNCH på Movie (vid HB, nära och bra för alla som åker tåg), på måndag den 21 september kl 12.45.

maps.google.com/maps&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&cid=0,0,11479692593881643649&fb=1&hq=movie&hnear=z%C3%BCrich&daddr=Beatenplatz+4,+8001+Z%C3%BCrich,+Switzerland&geocode=14470601701465160644,47.376196,8.541289&ei=1AqySsKOH8Lq-Abmqp30CQ&sa=X&oi=local_result&ct=directions-to&resnum=1

VI KOMMER:
    Amazonas + barn

• Amazina

Hmm... Kartan funkade inte så bra... Det är på Beatenplatz i alla fall...

• Amazina

Jag tar med mig två härliga kompisar också.

VI KOMMER 21/9 12.45 Movie, Beatenplatz, Zürich:
    Amazonas + barn (6mån)
    Paulina
    Brainiac + 1 barn (1 år)
    Amazonas kompis Emelie + barn (6mån)
    Amazonas kompis Andriette + barn (8mån)

• Amazina
    Amazina skrev 2009-09-18 16:43:37 följande:
    Jag tar med mig två härliga kompisar också. VI KOMMER 21/9 12.45 Movie, Beatenplatz, Zürich: Amazonas + barn (6mån) Paulina Brainiac + 1 barn (1 år) Amazonas kompis Emelie + barn (6mån) Amazonas kompis Andriette + barn (8mån)
    Oj, skrev nog lite fel på åldrarna på barnen. Förväxlade dem..
  • Amazina

Då ses vi imorgon på Movie! Jag skickar mitt mobnr till er som anmält er så ni har det...

• Amazina
    MammaMjau skrev 2009-09-21 21:35:18 följande:
    Det var jättetrevligt att ses idag, tyckte vi båda två! Martin var så trött att han satt hos mig och nästan somnade på tåget, fast det är ett jättespännande ställe där det finns massor av folk att hälsa på. Ha det så kul på Movie imorgon!
    Hej! Ja, det var skoj!
    Haha, mitt meddelande jag skrev inatt var menat till oss... Dig, mig och P! Tror ingen ska ses på movie imorgon (om ingen absolut vill! )
  • Amazina

Vet någon var man kan få tag på katrinplommonpuré i Zürich. Dottern har börjat äta vanlig mat och jag skulle vilja ha en i beredskap hemma. Vet ej säkert, men det kan vara så att jag är för lat för att göra egen!

• Amazina

Någon som vet var man kan köpa vattentäta byxor och jacka/overall second hand till en liten skrutta som kryper? Hon ska bara ha dem när hon leker ute på dagis och dyl och jag känner inte att det måste vara nytt. Huvudsaken är bara att hon inte blir blöt och kall.

Och jag undrar fortfarande om någon har sett katrinplommonpuré någonstans i Zürich...

• Amazina
    Ain skrev 2009-10-06 15:14:09 följande:
    Vad konstigt, jag har aldrig tänkt pa att man kanske inte hittar katrinplommonpure i Schweiz. Vi har det ju i Frankrike... (fast utblandat med äpplen typ). Idag var jag pa Miniklubben - SWEAs mammaträff. Det var trevligt, även om slutet blev trakigt med en olycka. Om det är nagon i Geneve som vill ha emailen till hon som ordnar det kan ni ju inboxa mig. Nästa träff pratade de om skulle bli den 27:e tror jag. Sedan kan jag ocksa berätta att vi ska fa bebis nr 2 i början av April Just nu sitter vi och funderar pa var bebisen ska födas. Var försäkring täcker privata sjukhus, men där har man ett egenbidrag pa 2000 CHF, medan det är helt gratis pa universitetssjukhuset. Det lutar ända at privat, eftersom det är sa mycket närmare där vi bor. Men det känns ju som man kunde haft mycket roligt för 2000 CHF ocksa. Regnkläder och overall: kanske ebay?
    Grattis till graviditeten!!!
  • Amazina
    Mamba skrev 2009-10-08 11:17:20 följande:
    Jag tyckte det fanns endel på Wehrli och just bilbarnstolar fanns det endel kvar. Och overaller i strl 86, endel skinntofflor, SIGG-flaskor, spjälsängar osv. Bilbarnstolar funderade vi också på om vi skulle köpa, för de hade de där stolarna för större barn. Jag var där i tisdags och som sagt, fanns endel. Semush Tjena! Kul att du är här med
    Jag var på Wehrli igår och tyckte det var ganska utplockat. Det fanns vinteroveraller i stl 62 och 68 annars inga vinterkläder. Vanliga barnkläder i små storlekar. Typ upp till 62-68. Det fanns en hel del fina Robeezskor kvar i stl över 1 år för halva priset. Jag köpte ett par att ha typ till våren. I övrigt fanns det mängder av gosdjur, snuttefiltar, haklappar och grejer kvar, men nästan inga nappflaskor. De hade även rabatt på barnlakan mm och 30% på de små bilbarnstolarna och 50% på de stora. Jag köpte ett solparaply till vagnen, samt lite andra "sommargrejer" då vi åker till Thailand om några veckor. Samt ett par rejält förstora termobyxor. Det fanns ett par mörkblå hängselbyxor kvar i stl 86 och de köpte jag.. De kan hon väl ha om ett år kanske om jag har tur. Det var 70% rabatt så jag hade inte så mycket att förlora.
  • Amazina
    Amazina skrev 2009-10-08 12:22:46 följande:
    Jag var på Wehrli igår och tyckte det var ganska utplockat. Det fanns vinteroveraller i stl 62 och 68 annars inga vinterkläder. Vanliga barnkläder i små storlekar. Typ upp till 62-68. Det fanns en hel del fina Robeezskor kvar i stl över 1 år för halva priset. Jag köpte ett par att ha typ till våren. I övrigt fanns det mängder av gosdjur, snuttefiltar, haklappar och grejer kvar, men nästan inga nappflaskor. De hade även rabatt på barnlakan mm och 30% på de små bilbarnstolarna och 50% på de stora. Jag köpte ett solparaply till vagnen, samt lite andra "sommargrejer" då vi åker till Thailand om några veckor. Samt ett par rejält förstora termobyxor. Det fanns ett par mörkblå hängselbyxor kvar i stl 86 och de köpte jag.. De kan hon väl ha om ett år kanske om jag har tur. Det var 70% rabatt så jag hade inte så mycket att förlora.
    Jooo... De hade ganska många fina mössor och vantar kvar!!
  • Amazina
    HannaS83 skrev 2009-10-21 21:32:48 följande:
    Hej pa er! Tänkte höra om det är nagon som vet om man maste bli medlem i Swea för att vara med pa deras miniklubben möten?
    Vet ej... Annars har ju svenska kyrkan en väldig massa aktiviteter för barn...
  • Amazina
    HannaS83 skrev 2009-10-23 22:57:25 följande:
    Ja jag ska kanske prova Svenska kyrkans barngrupp, men är dock inte riktigt kyrklig av mig... Synd att det bara finns i Lausanne, jag bor ju mitt emellan men är mer bekant med geneve...
    Hur gammalt är ditt barn? Mamba vet jag pysslar och grejar med barn runt 2-4 om jag minns rätt.
  • Amazina
    HannaS83 skrev 2009-10-23 22:57:25 följande:
    Ja jag ska kanske prova Svenska kyrkans barngrupp, men är dock inte riktigt kyrklig av mig... Synd att det bara finns i Lausanne, jag bor ju mitt emellan men är mer bekant med geneve...
    Oj såg nu att du bor i franska delen...
Svar på tråden Boende i Schweiz del 9