• Stårschan

    Samanställning över hjälporganisationer?

    Jag gör för lite för världen, och det tänker jag råda bot på. Men jag kan inte hjälpa alla. Finns det någon bra site med en sammanställning över seriösa hjälporganisationer så att jag kan få hjälp att fundera lite över vad som ligger just mig varmast om hjärtat?

  • Svar på tråden Samanställning över hjälporganisationer?
  • Krycke

    Det finns ett ställe som är väldigt bra heter Svensk Insamlingskontroll, SFI. organisationer.
    www.insamlingskontroll.se/

    Som du ser så finns det 351 organisationer som är godkända och har 90-konto. Finns alltså några att välja på.

    Tänk på detta. Enligt SFI:s regler måste organisationerna klart ange för bidragsgivarna vart pengarna ska gå. Minst 75 procent av de insamlade pengarna måste gå till ändamålet. Om en organisation låter mer än 25 procent av intäkterna gå till administration eller annat under tre år i följd återkallas kontrollgirokontot.

    Lycka till!

  • Bok

    Detta är den bästa sammanställningen av vilka välgörenhetsorganisationer som faktiskt, bevisligen, gör nytta.

    www.givewell.org/

    Tyvärr är listan väldigt kort.

    Andra liknande sajter har inte lika höga krav på att pengarna skall komma fram etc - där finns fler. 

  • Grappa
    Bok skrev 2013-05-27 22:58:44 följande:
    Detta är den bästa sammanställningen av vilka välgörenhetsorganisationer som faktiskt, bevisligen, gör nytta.

    www.givewell.org/

    Tyvärr är listan väldigt kort.

    Andra liknande sajter har inte lika höga krav på att pengarna skall komma fram etc - där finns fler. 
    Fast den där siten har ju valt att inte ens kontakta de ungefär 100 mest framstående organisationerna.

    Hej, jag tänker nu göra en topplista över världens rikaste människor. Låt se, jag kollar förmögenheten hos mina 12 grannar. Nej tyvärr, 10 av dem var inte så rika, men sedär, då är listan komplett då, det finns 2 rika människor i världen. Som dessutom bor på min gata.
    Tomte
  • Julisen

    Min fråga var mer finns det nått ställe där man kan söka mer hjälp än att behöva flytta runt jag bor i Kalmar men blev be flyttad till västakusten vid göterborg

  • Julisen

    Det har varit så sen jag var sju år och skulle vilja fråga nån som vet om det finns nån sida eller nån man kan skriva till som orkar lyssna oh inte bara börja babbla skit om annat

  • Rickard P

    Hej! Vi håller på att bygga upp en sida men är inte klara än.

    http://hjälporganisationer.org

    Vi ansåg precis som övriga i den här tråden att det faktiskt inte finns någon bra samlingssida så vi tog saken i egna händer även om den inte är färdig än..

    Vi kommer försöka samla och beskriva hjälporganisationer från a-ö vad det arbetar med och vilken typ av hjälp som de försöker bistå med..

    Väl mött

Svar på tråden Samanställning över hjälporganisationer?