• Tonic

    Varning för starka Betapredkurer

    Hej, fick en Betapredkur mot en allergisk chock, den var väldigt stark och gjorde mig till en person som inte fungerade normalt, jag hamnade i en slags psykos, väldigt jobbigt...

    Min kur var på 8 tabletter i 8 dagar..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-20 22:39
    Förlåt om jag var märklig eller dum...

    Men det kändes så jäkla illa för mig just då så jag ville bara att folk skulle veta...

    Men som jag nu vet borde kuren trappats ner..

    Ursäkta om jag var klumpig, det var inte min mening att skrämma....

  • Svar på tråden Varning för starka Betapredkurer
  • NoMercy

    Varning för att få en allergisk reaktion som kan leda till anafylaktisk chock och du dör. Behandlingen är bla Betapred... Som har som biverkan att den kan utlösa psykiska reaktioner.

  • k girl

    Märkligt. Du borde naturligtvis rapportera denna biverkan då Betapred normalt inte ska ge dylika biverkningar vid korttidsbehandlingar, oavsett dos. Hur som helst tycker jag att det är förbannat dumt att varna andra för en medicin som antagligen skrivs ut av läkare av goda anledningar. Själv har jag inte några direkta negativa erfarenheter av Betapred, utan tvärtom är det en medicin som hjälpt mig mycket.

  • After Forever

    Alla mediciner kan ge biverkningar, vissa har otur att få de ovanliga.

  • NoMercy

    Enl Fass så förekommer det psykoser i samband med Betapred behandling. Även om det inte är så vanligt.

    Varningar och försiktighet
    BETAPRED ska ges med försiktighet till växande individer och till patienter med osteoporos, nyanlagda tarmanastomoser, psykoser, ulcus ventriculi et duodeni, tuberkulos, diabetes, hypertoni, hjärtinsufficiens.

    Biverkningar (Läs mer om biverkningar)
    Frånsett substitutionsterapi innebör glukokortikoidbehandling alltid en överdosering jämfört med det fysiologiska tillståndet. De flesta biverkningarna är farmakologiskt medierade och beror inte bara på dosens storlek och behandlingstidens längd utan också på individuell känslighet.

    Psykiska sjukdomar

    Mindre vanliga: Aktivering av psykiska rubbningar.

  • k girl

    I FASS står även att "Vid korttids- eller engångsbehandling ser man inga biverkningar, såvida man inte är allergisk mot något av innehållsämnena. Vid långtidsbehandling kan däremot följande biverkningar uppträda:"

  • Maggis

    Jag tycker också att du borde rapportera din biverkning men att gå ut och varna andra för medicinen på ett familjeforum känns en smula märkligt. Betapred kan rädda livet på människor och bör inte varnas för. Däremot så är det bra om folk är medvetna om hur potent medicinen är.
     
    Har själv medicinerat med kortison, fast då under betydligt längre perioder, och då upplevt en klar psykisk påverkan. Men med så kort behandlingstid så ska det normalt inte uppträda sådana biverkningar.


    //Maggis
  • NoMercy
    k girl skrev 2009-08-19 07:51:05 följande:
    I FASS står även att "Vid korttids- eller engångsbehandling ser man inga biverkningar, såvida man inte är allergisk mot något av innehållsämnena. Vid långtidsbehandling kan däremot följande biverkningar uppträda:"
    Ja, om man läser på Fass för allmänheten. Jag läste på Fass för Förskrivare. Då står det precis som jag skrivit ovan och inget om engångsdoser och korttidsbehandlingar. Utan att Betapred kan utlösa psykoser (som dock verkar ha funnits latent sen tidigare).
  • k girl
    NoMercy skrev 2009-08-19 10:14:39 följande:
    k girl skrev 2009-08-19 07:51:05 följande: Ja, om man läser på Fass för allmänheten. Jag läste på Fass för Förskrivare. Då står det precis som jag skrivit ovan och inget om engångsdoser och korttidsbehandlingar. Utan att Betapred kan utlösa psykoser (som dock verkar ha funnits latent sen tidigare).
    Jag har också läst på fass för förskrivare. Det vore ju dock konstigt om de gick ut med felaktig information i fass för allmänheten, eller hur?
  • NoMercy
    k girl skrev 2009-08-19 10:37:00 följande:
    Jag har också läst på fass för förskrivare. Det vore ju dock konstigt om de gick ut med felaktig information i fass för allmänheten, eller hur?
    Jaha. För det jag läste i fass för allmänheten var precis det du skrev. Och det står inget om det som jag kan se i fass för förskrivare. Visa mig gärna, för ibland är man blind.
  • k girl

    Nej, jag menar inte så. Jag menar att jo, jag har också läst vad som står i fass för förskrivare. Jag tycker dock inte att informationen i fass för förskrivare motsäger informationen i fass för allmänheten på något sätt - och jag tycker att det vore konstigt att de gick ut med felaktig information i fass för allmänheten.

Svar på tråden Varning för starka Betapredkurer