• Hädvigg

    Toppenmammor oktober/november 2005, skördetid!

    Toppenmammor oktober/november 2005, skördetider.

    Den gamla tråden var stängd när jag skulle skriva i den, så jag tog mig friheten att fixa en ny.

    Varmt välkomna allihopa!

    /Isviol

    Länk till de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m32896290.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m29837779.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m27054035.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m23890146.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m20930593.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m14666366.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m11760168.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m9693648.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m7757592.htm
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m6213759.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5509533.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m4925619.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m3726191-133.htm...
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m2641838.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m35488682.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m38585323.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m41617659.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m43857480.htmlo

  • Svar på tråden Toppenmammor oktober/november 2005, skördetid!
  • Ankissen

    Nämen, vilken tur Isviol!

    Idag har mamma, jag, syrran och barnen varit i Västervik och sprungit på stan. Det är min fars födelsedag idag, han skulle fyllt 64 om han fått leva, men han dog 1999. Det är alltid en jobbig dag (även om farsdag är den vidrigaste dag jag vet...) så det är skönt att göra något tillsammans som får en att tänka på något annat då. Sagt och gjort, det blev ett besök på kyrkogården och sen shoppingdag.

    Jag har förlorat förmågan att shoppa åt mig själv sen jag blev mamma, känns det som, så det blev kläder till barnen. Till Elliot fodrade skor i gympadojemodell och en fleacefodrad jacka och ett par överdragsbyxor att ha i höst. Han fick även tre strumpor, spindelmannenvantar, ett par blå jenas och ett par svarta och två mjukisbyxor. Ella fick en fleaceoverall till höst/vinter, en mössa, en body och ett par byxor. Hon behöver ju inte så mycket kläder eftersom hon har en storebror att ärva från, men vissa av hans kläder kan hon inte ha eftersom de är födda helt olika årstider. Elliots fleaceoveraller är ju i storlek 56-62 om jag inte minns fel och Ellas måste vara i 68-74. Dessutom är det ju lite kul att köpa lite tjejiga saker ibland...

    Elliot har ränt i höjden så nu på slutet. Byxor i storlek 98 som han haft under våren flaggar på halv stång nu och jag har inte riktigt hunnit med. Nu handlade jag kläder i 104 till honom, utom jackan och överdragsbyxor som blev i strl 110. Förhoppningen är att han ska kunna ha stället både i vår och kanske nästa höst med.

  • Enji

    Hittat hit

    Vi har besök av barnens kusiner från London. De kom i måndags och ska stanna i 2v. Så här är det fullt hus

    Vi har haft en busy semester. Från att inte ha något planerat, till en späckad semester. Nästan så det blir för bra... ska man inte vila på semestern?
    Vi har bl a. hunnit med en vecka på Gotland. Min första tur dit, och gud så härligt och fint där är. Verkligen att rekommendera!

    Kram kram.. tillbaks till kaoset

  • Hädvigg

    Hej på er!

    Hoppas du förlåter mig Abovo för att jag tog mig friheten att starta en ny tråd. Jag skulle bara skriva i den förra tråden - och så var den stängd! Abstinensbesvären satte genast in.

    Abovo
    Som de andra också har sagt rekommenderar jag parterapi. Jag tycker det är otroligt starkt att vilja försöka jobba er igenom det här.

    Ankissen

    Vilka fina namn hon fick! Skönt att dopet är över?
    Jag har bf 4.10, men tror kanske att den här kommer lite tidigare.

    Vi har forfarande packlådor överallt efter flytten, men vi börjar finna oss tillrätta så småningom. Jag har lite problem med ischiasnerven på vänster sida och mina ben värker och domnar på nätterna. Jag är lite tveksam till att ta värktabletter varje kväll, även om det är "gravidgodkända" sådana. Nu är jag i alla fall ledig och kan vila en stund på dagen också (om N tillåter...)
    Lite konstigt med andra graviditeten är att man inte har lika många saker att skaffa. Inga alls egentligen. Lite kläder kanske för nöjes skull. Ja och flera tygblöjor, vi tänkte försöka köra lite mera på den linjen den här ggn.

    N somnade klockan 18 i kväll och M är på fotbollsmatch, så plötsligt har jag en kväll för mig själv. Jag sitter och är sugen på glass med jordgubbar, men undrar om jag ska spara mig till Simon & Thomas eller äta en portion nu och en senare...

  • Teskedsmamman

    Ankissen: Men visst är det så? Skulle jag få ett par tusen så inte sjutton skulle jag handla till mig Sist jag var på ullared skulle jag baaaara handla till mig och maken *eller hur* Kom hem med en hel del till ungarna ändå *hrmpf*


    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Hädvigg

    Ankissen

    Beklagar förlusten ni påminns om i dag. *kram*

    Det är hopplöst att handla något åt sig själv. Enda sättet är att ta någon med sig och gå långa omvägar runt barnkläderna.

    Enji
    Huvudsaken är väl att man kommer bort från vardagen på något sätt
    Gotland låter härligt!

  • NinniT

    Isviol: Tack för ny tråd!

    Vi är tillbaka efter 2 härliga veckor på Ibiza. Fast jag måste säga att jag skulle ge mycket för att få en hel dag för mig själv - det vore semester det!

    Här är det också fullt hus för makens barn är kvar till onsdag. Dessutom har vi en kompis på övernattning. "Elaka styvmor" är framme och tycker att det ska bli skönt när de åker, så att allt återgår till det "normala". Just nu sover både Linnéa och Evelina i vårt sovrum och även om det är mysigt, så är det aningen kaotiskt med grejer överallt.

    Ankissen: Jag tänker på dig och förstår att det måste vara jobbigt. Det spelar nog ingen roll hur lång tid som går. Mysigt att ni gör något tillsammans! KRAM

    Vi åker hem till Sverige en sväng nästa fredag och jag längtar verkligen. Jag tycker inte att jag har haft riktigt sommar om jag inte kunnat ta ett bad hemma. Jag önskar innerligt att jag skulle kunna få vara i Sverige hela sommaren varje år, men med vår familjesituation kan jag nog se mig om på månen efter det. Kanske om några är när de stora barnen har passerat 18 och inte "måste" komma hit i 6 veckor kanske. Drömma kan man ju alltid göra!

    Jag är gravid igen, för tredje gången i år! Hoppas innerligt att vi väntar på ett barn och inte missfall denna gång. Enligt normala uträkningar ska jag vara i v9, men var på vul för 3 veckor sedan och då syntes ingenting och nu efter semestern såg de hinnsäck, gulkroppssäck och eventuellt ett hjärta, men inte helt hundra så jag ska tillbaka igen nästa vecka. Ovisshet och väntan är jobbigt, och jag försöker intala mig själv att är det meningen så är det. Skulle det visa sig att det inte blir något denna gång heller, så är jag ju evinnerligt tacksam för de fantastiska tjejer vi har.

  • snuttan2

    Isviol: tack för den nya tråden hade för mig att det var en månad till den andra skulle vara öppen hmm minnet....

    NinniT: självklart är det jätte omställning när det kommer två tonåringar som ställer krav i 6 veckor!! förstår att du längtar till vardagen infinner sig, visst känner man sig som en elak styvmor men den kännslan är du absolut inte ensam om.
    Håller tummar för dig att det håller sig kvar denna gången.

    ÖÖÖ handla till sig själv??? hmm när gjorde jag det senast?? har flera gånger sagt nu ska jag åka o handla o bara till mig men när jag kommer hem har jag hittat jätte bra kläder som Jonathan MÅSTE ha och sambon brukar få oxå har jag tur har jag med mig en tröja på sin höjd till mig suck. Längtar efter att få förnya garderoben ordentligt.
    I dag har vi ett djurparkbesök inplanerat enda dagen denna vecka som det INTE ska regna sen näste vecka börjar jag jobba igen o Jonathan ska till dagis, hur sjutton det nu ska gå till? Försökt de senaste dagarna att få honom i säng i tid men utan störra lycka visst lägger han sig vid halv 8 men ligger och vänder o vrider och är allmänt irriterad över att han behöver lägga sig fram till halv 10-10!!!

    Abovo: hur går det för dig/er? Tänker på dig.

  • abovo

    isviol: Tusen tack för att du startat en ny tråd!! Jag har inte alls hunnit så jag är väldigt tacksam! Skickar en hel cyberjordgubbstårta till dig!!

    På måndag ska Oliver skolas in på sin nya förskola. Det är inte den förskolan jag ville ha, vi står fortfarande i kö till de andra som är närmare. Men det klart, om han nu trivs på den här förskolan finns ju ingen anlidning att flytta honom.
    Jag är hemskt nervös. Min psykiatriker tyckte att min mas skulle skola in honom pga stressen inte är bra för mig. Men eftersom min man haft lång sjukfrånvaro i sommar vågar vi inte riskera hans jobb, så jag måste fixa det. Inte alla dagar dock.
    Jag får ta lugnande varje dag så att jag inte blir en plåga för Oliver. Jag ska ju bara vara bisittare och inte en stirrig och ångestfylld mamma.
    Min läkare antydde förtidspension! (Fast så heter det inte nuförtiden). Det känns inte klokt. Jag har hela livet försökt hanka mig fram. Jag är ju duktig när jag är hypoman tydligen. Det har jag inte förstått. Så kommer ju botten och då...
    Nä jag får kanske inse att jag inte kommer bli frisk.

    Parterapi. Jag vet inte. Kanske. Jag skulle nog känna mig dum. Tror ni att man känner sig avslappnad nog att verkligen säga vad man tycker och känner? Om allt är mitt fel. Då vill jag nog helst inte veta det. I mitt skick just nu klarar jag inte av att höra det.

    Förlåt att jag kommer inrusandes så här i tråden och bara pratar om mig själv. *pinsamt* Men så är det väl när man har det svårt, man ser inte längre än näsan räcker.

    Kramar till er allihop!

  • isseq

    Hittade också hit !

    Tack tack - utan den här tråden vet jag inte om jag hade hängt här på Familjeliv så mkt som jag gör ibland .

    Fast som sagt nu har det varit dåligt med sånt för vi är ju fortfarande lediga här, lyxigt värre. P jobbade den här veckan, men är åter igen ledig 2v. Liam börjar på dagis den 24:e mellan 9-15. Han behöver verkligen det nu... man ser det på honom. Han undrar såklat vart alla hans kompisar på gården tagit vägen, var är alla?!

    Då hinner vi göra om hans rum som ska bli ett riktigt rallyrum enligt önskemål från Liam.

    NinniT: *håller tummarna*

    Gummy: kul att se dig och jösses vad det har hänt grejer i ditt liv .

    Abovo: hoppas att ni finner en lösning tillsammans som kan få er att vilja leva tillsammans resten av era liv igen.

    Annars rullar livet på. Jag börjar jobba snart *gulp*.... känns iofs jätte bra. Det ska bli roligt ärligt talat men jag känner på mig att det kommer bli stressigt med att arbeta halvtid, lämningar och hämtningar osv osv... ja ja.. det blir bra.

    T har inte börjat gå ännu... men det är på G. Hon är så gullig och snäll.. ett riktigt charmtroll med MKT vilja. Liam... åh... vilken charmkille... helt otroligt vad snäll han är. Vi har en granne vars 4-åring är HELT rabbiat ibland... då skattar man sig väldigt lycklig över sin egna lilla prins.

    Som vanligt uppdaterar jag bloggen frekvent

    issemisse.blogspot.com/

  • Ankissen

    Måste bara titta in med ett litet skrytinlägg! Elliot kan skriva sitt namn!!! 3½ år gammal! Jag är superstolt! Visserligen stod jag bredvid och sa ljuden, men han skrev dem helt själv... Samma dag visade han även att han kan rita gubbar (huvudfotingar). Ojojoj vad han börjar bli stor och duktig.

    Abovo: Det är aldrig ens fel att två "bråkar". Det tror jag inte skulle bli resultatet av en parterapi. Den är ju inte till för att lägga skulden på folk, utan för att räta ut missförstånd och få dig och mannen att kommunicera ännu bättre. Skönt att Oliver får börja på förskola nu och hoppas att han och ni kommer trivas med den.

    Isseq: Oj, dags att börja jobba nu? Känns det som om denna andra ledighet gått fort? Jag ska vara hemma ett år till nu med Ella, och det känns som en eeeeevighet nu...

    Snuttan och Teskedsmamman: Idag tog jag en nöjd Ella i vagnen och drog in på HM. Rev till mig två snygga toppar (hann inte prova, eller hur förresten med en stor vagn som sällskap!) och betalade. När jag kom hem hade jag ingen aning om hur de såg ut, mer än färgen. Har fortfarande inte hunnit prova dem, men det blir nog bra! Jag har ju handlat åt mig, jippie!

    NinniT: Håller alla tummar för att allt går vägen denna gång! Jag fick ju Elliot efter att ha haft två mf innan och då var det ju verkligen tredje gången gilt. Samma sak verkar det vara för min kusin som är gravid i v. 10 just nu efter två mf. Jobbigt psykiskt när det händer, men när man väl fått sin bebis är det ju som tur är inte en sorg som stannar kvar.

    På måndag börjar mannen jobba. Elliot är hemma med mig en vecka till, eftersom han börjar allmän förskola nu. Gratis och enligt skolelevernas tider. Han längtar efter sina dagiskompisar nu. Sa förra veckan att han skulle gifta sig med Hedda (hans bästa dagisvän).

    Kram allesamman från oss!

Svar på tråden Toppenmammor oktober/november 2005, skördetid!