• kommande år

Sylt, Hur gör man?

Jag har aldrig syltat eller saftat tidigare men funderar nu på att göra sylt.
    Jag läste att man skulle skumma sylten, vad är det och hur gör man. Finns det något som är farligt att få i sig när man gör egen sylt? Är det farligt om man inte lyckas skumma allt?
    Jag är som sagt nybörjare och behöver lära mig allt.

Hur länge håller sig hemgjord sylt?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Sylt, Hur gör man?
  • Zixi

Man plockar/köper bär/frukt
    Rensar/tvättar dem och lägger dem i en gryta
    I med syltsocker (som är en blandning av socker och pektin) eller vanligt socker och pektin enligt anvisning (pektin gör sylten tjockare)
    Koka sylten och när man gör det bildas skum, skummet är lite läskigt och tas därför bort. Använd sked eller slev och ta bort skummet med jämna mellanrum.
    När bären/frukten kokat isönder och sylten tjocknat är den färdig

Gör sedan något av följande:

1) Häll varmt i glasburkar och skruva på lock, låt svalna
    2) Häll varmt i glasburkar och smält över parafin, sen på med lock, låt svalna
    3) Häll varmt i plastburkar, låt svalna och ställ i frysen

Sylten håller sig i några veckor i kylen, ju mer socker destu längre hållbarhet. I kylen håller den sig måååånga månader. Frysen är mitt bästa tips, sen tar man fram en burk i taget och förvarar den i kylen.

Om man vill lyxa till sylten så kan man "krydda" med vanilj eller något annat gott

Är det nån speciell sorts bär eller frukt du funderat över?

OBS: Om du har glashäll så spill INGEN sylt på den!!!

• kommande år

Tack för all information, jättebra att få veta så mycket på en gång!
    Jag tänkte ev på hjortron och jiordgubbssylt.
    Är olika bär svårare?

• Zixi
    kommande år skrev 2009-08-14 12:13:48 följande:
    Tack för all information, jättebra att få veta så mycket på en gång!Jag tänkte ev på hjortron och jiordgubbssylt.Är olika bär svårare?
    Om de är svårare kan jag inte riktigt svara på med de behöver olika mycket sötma. Tex måste man ha mycket mer socker till sura körsbär än till jordgubbar.

Du kan antingen googla recept eller kolla in tex daniscos hemsida
  • MBert

Man tar bort skummet som bildas för att det inte är gott och för att det lättare kan mögla.
    Ska man förvara lite längre tid i burk så bör man tillsätta konserveringsmedel (atamon el.dyl), annars så möglar sylten. Eller så kan man hälla parafin som ett lock ovanpå som gör det lufttätt.

Svar på tråden Sylt, Hur gör man?