Här är mitt basrecept för bakmaskin som med fördel även kan användas till att baka för hand. Det blir ett bröd på ca 750 g.
Jag jobbar som du ser gärna med vikt eftersom det är så smidigt. Bara att ställa bakbyttan på vågen, hälla i, nollställa, hälla i nästa osv.
Blanda ihop till en deg som får jäsa ca 30 minuter, baka ut (eller lägg i en avlång bakform så blir det limpformat) och låt jäsa igen ca 30 minuter. Grädda i ugn på ca 200 grader i ca 30 minuter (tror jag, prova dig fram).
1,5 tsk torrjäst 5 g
7,5 dl vetemjöl 450 g
1,5 tsk salt 9 g
2,1 tsk strösocker 9 g
1 tsk olja 7 g
3,0 dl vatten 300 g
ca 5 g (ca 1,5 tsk) torrjäst. Grovt bröd kräver mer jäst, vitt bröd mindre.
420-450 g mjöl (ca 7,5 dl mjöl totalt), eller rättare sagt "torra varor", varav minst ca 1/3 bör vara vetemjöl för att hålla ihop det bäst. Det kan vara även gryn, kross, kli, fröer, nötter, russin m.m.
6-8 g (1-1,5 tsk) salt
ca 10 g (2-3 tsk) socker, kan även vara sirap, honung eller russin. Kan uteslutas men förbättrar jästegenskaperna. Jäser bort.
ca 5 g fett. Kan vara olja, flytande margarin eller en klick smör
ev. 1-3 tsk brödkrydda, t.ex. anis, fänkål, pomeransskal, kummin mm. även örter, vitlök, riven ost...
300 g (3 dl) degvätska, vilket vanligtvis är vatten eller mjölk, men även kan vara fil, yoghurt, juice, öl eller t.o.m överbliven soppa.
12 g (1 paket) torrjäst = 50 g (1 paket) färsk jäst så 5 g torrjäst är ca 1/2 paket färsk jäst. Använder man färsk jäst bör den lösas i degvätskan.