• Virriga Vera

    Juicepress/Råsaftcentrifug

    Jag har funderingar på att köpa en juicepress och är tveksam om man skall ha en press eller råsaftcentrifug. Hittar bara centrifuger men vet att det skall finnas pressar men att de är dyrare. Någon här som pressar sina egna fruktjuicer?

  • Svar på tråden Juicepress/Råsaftcentrifug
  • tidigareplatt

    Jag har en råsaftcentrifug som jag köpt på Rusta (ca 500 kr) men den kan jag inte rekommendera. Massa saft gåker med "skräpet" och hela maskinen blir kladdig. Jag skulle tro att en maskin med bättre kvalitet är att satsa på.

  • SweSprew

    Rustas variant är en billig kopia av en Philipsmodell.
    Jag har Philips Råsaftcentrifug HR1861 som kan vara en av de bästa investeringarna jag gjort i köket under de senaste två åren.
    Precis som med hushållsassistenten får man vara beredd att det kostar lite - men samtidigt får man kvalité som håller i många år.

    Det som är extra bra med min centrifug är
    - Stort matningsrör som tillåter hela äpplen
    - Skum-platta i tillbringaren som gör att man slipper skumet om man så önskar
    - Lätt att göra ren (förutom själva kniven som behöver ordentlig uppmärksamhet)
    - Två olika hastigheter
    - Har inte backat för några utmaningar än :)

    Vanligaste är att vi kör morötter, äpplen och apelsiner. Men när säsongen tillåter så blir det även selleri, päron, clementiner, vindruvor - ja allt du kan tänka dig.

    Så, slutligen, köp en som kostar lite. Det är det värt.

  • Virriga Vera

    Jag har tittat på Philips Råsaftcentrifug HR1861, men vill gärna ha en press. Men det verkar inte som om de säljs i Sverige. Så det får väl bli en råsaftcentrifug.

  • SweSprew

    Funderade på att beställa en liten press för att köra till exempel vetegräs i. Men det får bli en senare prioritering.

  • luutra

    Jag har en råsaftcentrifug - använd max 2 gånger. Meckig att hantera, stor klumpig och riktigt jobbig att diska med sian 5-6 olika delar som måste plockas isär. Dessutom så bör du ändå skala frukt och grönsaker för att det skall bli så bra så möjligt.

    Köp en juicepress!

  • Virriga Vera
    luutra skrev 2009-08-15 20:09:47 följande:
    Jag har en råsaftcentrifug - använd max 2 gånger. Meckig att hantera, stor klumpig och riktigt jobbig att diska med sian 5-6 olika delar som måste plockas isär. Dessutom så bör du ändå skala frukt och grönsaker för att det skall bli så bra så möjligt. Köp en juicepress!
    Kan du tipsa mig var jag kan köpa en juicepress, jag hittar nämligen bara råsaftcentrifuger.
  • SweSprew
    luutra skrev 2009-08-15 20:09:47 följande:
    Jag har en råsaftcentrifug - använd max 2 gånger. Meckig att hantera, stor klumpig och riktigt jobbig att diska med sian 5-6 olika delar som måste plockas isär. Dessutom så bör du ändå skala frukt och grönsaker för att det skall bli så bra så möjligt. Köp en juicepress!
    Håller med om att det är en del pyssel att göra rent dem. Men skala frukt och grönt - det har helt att göra med om du köpt en bra maskin eller inte. Jag skalar aldrig och resterna som den spottar ur sig är fnösketorra.
  • fia87

    Jobbar med vitvaror och kan säga att de juicepressar som säljs inte är att jämföra med råsaftcentrifugerna av bra kvalitet..

    Det gäller att inte vara dumsnål när det gäller råsaftcentrifugerna. Den absolut bästa på marknaden är:
    www.consumer.philips.com/consumer/sv/se/consumer/cc/_productid_HR1865_00_SE_CONSUMER/Juicer+HR1865

    Sen har OBH nordica två varianter, som även dem är bra men inte alls lika bra som den här.

    I den kan du lägga i oskalade frukter (förutom citrusfrukter då skalet är för beskt) då den sorterar ut allt "bös".. Du behöver inte heller ta bort tex kärnhuset på äpplen..

  • isisisis

    Fick en OBH Nordica i julklapp.Använd en gång.

    Var beredd på att juicen skulle vara grumlig,men detta var värre!
    Det var en SMET!

    Det var sanneröligen inte aptitligt att dricka,man fick äta med sked typ! .

    Tror inte gjorde fel,men får väl ge den en chans till.......nångång.

  • timri
    SweSprew skrev 2009-08-14 19:53:10 följande:
    Rustas variant är en billig kopia av en Philipsmodell. Jag har Philips Råsaftcentrifug HR1861 som kan vara en av de bästa investeringarna jag gjort i köket under de senaste två åren. Precis som med hushållsassistenten får man vara beredd att det kostar lite - men samtidigt får man kvalité som håller i många år. Det som är extra bra med min centrifug är - Stort matningsrör som tillåter hela äpplen - Skum-platta i tillbringaren som gör att man slipper skumet om man så önskar - Lätt att göra ren (förutom själva kniven som behöver ordentlig uppmärksamhet) - Två olika hastigheter - Har inte backat för några utmaningar än :) Vanligaste är att vi kör morötter, äpplen och apelsiner. Men när säsongen tillåter så blir det även selleri, päron, clementiner, vindruvor - ja allt du kan tänka dig. Så, slutligen, köp en som kostar lite. Det är det värt.
    Det är den som jag har funderat på att köpa, har jämfört med OBH Nordicas. Den här verkar ju mkt bättre än de andra som finns på marknaden. Lägger hellre ner mer pengar på en maskin som är bra.
  • SweSprew
    timri skrev 2009-08-25 10:30:10 följande:
    Det är den som jag har funderat på att köpa, har jämfört med OBH Nordicas. Den här verkar ju mkt bättre än de andra som finns på marknaden. Lägger hellre ner mer pengar på en maskin som är bra.
    Det är helt rätt tänkt. Varför lägga 500:- mindre och få juice man inte är nöjd med? DET är ju ett dåligt köp.

    Jag körde min Philips så sent som igår - morötter, hela äpplen, en bit gurka, apelsiner och en klase vindruvor. Allt skum höll sig kvar på sin sida av tillbringaren och juicen blev muy, muy god :)
  • timri
    SweSprew skrev 2009-08-27 19:05:39 följande:
    Det är helt rätt tänkt. Varför lägga 500:- mindre och få juice man inte är nöjd med? DET är ju ett dåligt köp. Jag körde min Philips så sent som igår - morötter, hela äpplen, en bit gurka, apelsiner och en klase vindruvor. Allt skum höll sig kvar på sin sida av tillbringaren och juicen blev muy, muy god :)
    Inte bra att vara dumsnål där.

    Äsch, nu blir jag ju så sugen på en sådan
  • Vårkänslor

    Ursäkta dumma mig men vad är det för skillnad på råsaftcentrifug och juicepress? Hihi

  • SweSprew

    En juicepress är till för apelsiner och liknande.
    I en råsaftcentrifug kan du även köra torrare saker som morötter och utvinna saften ur dem.

    Det sistnämnda är alltså att föredra :)

  • Vårkänslor

    Ja men då förstår jag.. Det e ju klart att man vill ha en råsaftcentrifug isåfall!

  • MiHi

    Jag fick en OBH nordica i present och har använt den två ggr tror jag, massa delar att diska och så svårt att göra rent silen.

  • curiosa

    Jag har en från OBH, juicen blir jätte god men det är många delar att diska vilket har gjort att jag inte använt den många gånger.

  • Virriga Vera
    SweSprew skrev 2009-08-29 00:43:13 följande:
    En juicepress är till för apelsiner och liknande. I en råsaftcentrifug kan du även köra torrare saker som morötter och utvinna saften ur dem. Det sistnämnda är alltså att föredra :)
    Nja, det finns ju andra juicepressar också som pressar hela frukter och grönsaker. Det är dem jag menar.
Svar på tråden Juicepress/Råsaftcentrifug