Inlägg från: SweSprew |Visa alla inlägg
  • SweSprew

Juicepress/Råsaftcentrifug

Rustas variant är en billig kopia av en Philipsmodell.
    Jag har Philips Råsaftcentrifug HR1861 som kan vara en av de bästa investeringarna jag gjort i köket under de senaste två åren.
    Precis som med hushållsassistenten får man vara beredd att det kostar lite - men samtidigt får man kvalité som håller i många år.

Det som är extra bra med min centrifug är
    - Stort matningsrör som tillåter hela äpplen
    - Skum-platta i tillbringaren som gör att man slipper skumet om man så önskar
    - Lätt att göra ren (förutom själva kniven som behöver ordentlig uppmärksamhet)
    - Två olika hastigheter
    - Har inte backat för några utmaningar än :)

Vanligaste är att vi kör morötter, äpplen och apelsiner. Men när säsongen tillåter så blir det även selleri, päron, clementiner, vindruvor - ja allt du kan tänka dig.

Så, slutligen, köp en som kostar lite. Det är det värt.

• SweSprew

Funderade på att beställa en liten press för att köra till exempel vetegräs i. Men det får bli en senare prioritering.

• SweSprew
    luutra skrev 2009-08-15 20:09:47 följande:
    Jag har en råsaftcentrifug - använd max 2 gånger. Meckig att hantera, stor klumpig och riktigt jobbig att diska med sian 5-6 olika delar som måste plockas isär. Dessutom så bör du ändå skala frukt och grönsaker för att det skall bli så bra så möjligt. Köp en juicepress!
    Håller med om att det är en del pyssel att göra rent dem. Men skala frukt och grönt - det har helt att göra med om du köpt en bra maskin eller inte. Jag skalar aldrig och resterna som den spottar ur sig är fnösketorra.
  • SweSprew
    timri skrev 2009-08-25 10:30:10 följande:
    Det är den som jag har funderat på att köpa, har jämfört med OBH Nordicas. Den här verkar ju mkt bättre än de andra som finns på marknaden. Lägger hellre ner mer pengar på en maskin som är bra.
    Det är helt rätt tänkt. Varför lägga 500:- mindre och få juice man inte är nöjd med? DET är ju ett dåligt köp.

Jag körde min Philips så sent som igår - morötter, hela äpplen, en bit gurka, apelsiner och en klase vindruvor. Allt skum höll sig kvar på sin sida av tillbringaren och juicen blev muy, muy god :)
  • SweSprew

En juicepress är till för apelsiner och liknande.
    I en råsaftcentrifug kan du även köra torrare saker som morötter och utvinna saften ur dem.

Det sistnämnda är alltså att föredra :)

Svar på tråden Juicepress/Råsaftcentrifug