• Anonym

Ångra husköp

Nu sitter jag i en jävla sits. Har skrivit på kontrakt för ett hus och givit handpenning. Nu är det så att jag har ångrat mig. Hur kan man gå tillväga? Någon som vet?

• Svar på tråden Ångra husköp
  • Anonym

Det går väl att bryta kontraktet? Men då förlorar man handpenningen.

• Anonym
    Maskot skrev 2009-08-14 22:14:35 följande:
    Det bästa är att fullfölja köpet och sedan sälja. Det kostar dig mycket pengar att bryta kontraktet. Åtminstone handpenningen.
    Jo har för mig det. Fy fan känns inte alls kul det här. Inget jag vill men jag har inget val.
  • Anonym

HEJ jag var i samma sits för ett år sen och det skulle kosta oss ca 100000 att bryta avtalet vi försökte sälja igen direkt men det gick inge vidare efter mycke så flyttade vi in i huset och nu känns det bra efter allt som varit...

• Anonym
    FlamingRed skrev 2009-08-14 22:22:36 följande:
    Ofta är det också reglerat i kontraktet vad som gäller vid kontraktsbrott, vad står det i ditt?
    Har det inte här för tillfället men ska kika upp det där.
  • Anonym
    Fiddle skrev 2009-08-14 22:27:30 följande:
    varför har du ångrat dig? nyfiken =)
    Det är väl egentligen inte jag som har ångrat mig utan min sambo som helt plötsligt vill dra sig ur hela förhållandet, kom verkligen från ingentstans och ingenting jag kan råda över tyvärr. Bara jag som står på kontraktet, så det känns jävligt surt. Mår skit pga detta och det blir inte bättre med att jag står med ett hus som jag inte vet vad jag ska göra av. Flytta in är inget alternativ.
  • Anonym

Loco Madre skrev 2009-08-14 22:33:06 följande:

Uscha din stackare..
    Mjo är dessutom hög gravid så har tusen saker att tänka på nu. Så vill bara att det här med huset ska gå smärtfritt. Känns som ifall jag klarar detta så klarar jag ALLT för så mkt vidrigare sits kan man nog inte sitta i =/
  • Anonym

Anonym (mäklare) skrev 2009-08-14 22:59:20 följande:

Jag jobbar som mäklare och det är ingen rolig sits du har hamnat i. Du har tidigare fått tips att prata med din mäklare och säljare och jag tycker verkligen att du skall prata med båda parter och förklara hur läget är. På köpekontraktet har du uppgifter till säljaren. Ett köpekontrakt är en bindande handling. Det är den enda affär som kräver underskrift och inte handslag som gäller. Bryter du kontraktet kan du drabbas av skadestånd. I första hand skall skadeståndet dras från handpenning. I värsta fall får man betala mer. Köpte ni ett hus i attraktivt område där det är lätt att sälja? Kanske är det förstående säljare? Kanske har du möjlighet att kvarstå ditt köp och försöka sälja det igen. Räntan är ju ganska låg just nu. Tycker även att du skall prata med din bankkontakt om vad han/hon tycker. Lycka till 
    Huset ligger på landet så blir ju kanske inte det lättaste att få sålt direkt. Men man kan ju alltid hoppas. Och min fd sambo är bekant med säljarna sen tidigare, men ingen av oss tycker dom verkar som några speciellt sympatiska människor direkt.. Detta är ett rent helvete just nu.
  • Anonym

Anonym (ångrar) skrev 2009-09-07 09:44:56 följande:

Vi sitter också i en jävla sits vi har precis köpt hus men har inte tillträden förrän i feb nästa år, och nu har sambon blivit erbjuden jobb 30mil ifrån där vi bor nu. Hur ska man göra? I vårt kontrakt står det "Skulle åsidosatt åtagande vara av väsentlig betydelse för part har denne dessutom rätt att häva köpet. Omedelbar hävningsrätt föreligger ej om motparten är privatperson och kan hänvisa till sådana extraordinära omständigheter som han inte kan råda över. Vad betyder detta vad är egentligen extraordinära omständigheter?
    Om det kommer en orkan och blåser omkull huset så kan inte köparen häva köpet eftersom det inte är säljaren som orsakat orkanen. Tex.
Svar på tråden Ångra husköp