Ångra husköp
Nu sitter jag i en jävla sits. Har skrivit på kontrakt för ett hus och givit handpenning. Nu är det så att jag har ångrat mig. Hur kan man gå tillväga? Någon som vet?
Nu sitter jag i en jävla sits. Har skrivit på kontrakt för ett hus och givit handpenning. Nu är det så att jag har ångrat mig. Hur kan man gå tillväga? Någon som vet?
varför har du ångrat dig? nyfiken =)
Loco Madre skrev 2009-08-14 22:33:06 följande:
OT - men det kunde han väl ha tänkt på lite tidigare?!? Jävla sätt att lämna så där. Då kunde han väl ha kläckt ur sig det på en gång?
Prata med mäklaren och säljaren. Kanske finns det en annan köpare som kan matcha ert bud eller så kan ni komma överens på annat sätt? Om de kan ta nästa köpare på tur så kan du kanske ersätta för mellanskillnaden? Om du bryter kontraktet kan du förlora mer än handpenningen, precis som påpekades, såvida inte din skadeståndskyldighet är begränsad i avtalet. Samtidigt är en process om detta dyr och tar lång tid. Säljaren vill sannolikt bli av med huset snabbt och inte trassla i domstol. Ni kanske kan mötas på halva vägen?
Jag jobbar som mäklare och det är ingen rolig sits du har hamnat i. Du har tidigare fått tips att prata med din mäklare och säljare och jag tycker verkligen att du skall prata med båda parter och förklara hur läget är. På köpekontraktet har du uppgifter till säljaren.
Ett köpekontrakt är en bindande handling. Det är den enda affär som kräver underskrift och inte handslag som gäller.
Bryter du kontraktet kan du drabbas av skadestånd. I första hand skall skadeståndet dras från handpenning. I värsta fall får man betala mer.
Köpte ni ett hus i attraktivt område där det är lätt att sälja? Kanske är det förstående säljare? Kanske har du möjlighet att kvarstå ditt köp och försöka sälja det igen. Räntan är ju ganska låg just nu. Tycker även att du skall prata med din bankkontakt om vad han/hon tycker.
Lycka till
Skulle du ta banklån för att kunna betala?
Det är möjligt att du kan backa ur om banken bedömer att du inte kommer att klara av att hålla huset utan sambo, för dom måste ju ha räknat på att ni var två som skulle dela kostnaden oavsett om du står ensam på kontraktet eller inte. Så kolla med banken om du kan få dem att dra tillbaks sitt lånelöfte.
Men bankens lånelöfte har ju inget med köpekontraktet att göra (såvida inte köpet är villkorat på det sättet).
I värsta fall tar banken tillbaka lånelöftet, och TS är bunden av köpekontraktet...
Fy vilken soppa, hoppas att det löser sig!