• Anonym (blivande mor)

Är mammakläder en gemensa utgift??

Jag och min sambo lägger ihop alla pengar i en pott, sedan betalar vi räkningarna och lägger undan till sparanden. Det som blir över får vi som fickpengar som ska täcka kläder, linser, festande, fika, smink typ...

Nu börjar min mamma mage synas, och jag börjar få svårt att ha mina vanliga byxor och snart kommer tröjorna inte heller passa...

Hur har ni gjort som har liknande uppläggning av ekonomin som oss.
    Fickpengarna ska ju gå till kläder, men anledningen till att jag behöver köpa kläder just nu är ju för att VI är gravida, jag hade ju inte behövt köpa dem annars...

Vi har inte heller så mycket pengar till fickpengar, kanske 1500:-/mån
    så min tanke är att de pengarna ska gå på barnkontot, tänker jag helt fel, borde jag betala dem själv??

• Svar på tråden Är mammakläder en gemensa utgift??
  • Rokka Jill

Var barnet planerat av BÅDA? eller "blev du gravid" och han accepterade det? Stor skillnad isf!

• Rokka Jill

Och jag som alltid har levt förhållande kan tycka "egna fickpengar" är vettigt..

En del folk har shoppingmani och även de hittar kärleken. Då är det rätt sunt att de får "fickpengar" istället för tillgång till kontot med kortet.

Finns vuxna människor som faktikst hellre köper nya kläder än att betala hyra.
    Fickpengar är en bra idé speciellt om man sepererar.

• Anonym

Vi har ungefär samma upplägg som er och jag tycker mammakläder är din utgift. Oftast behöver man ju bara köpa mammabyxor och inte så mycket tröjor, för många tröjor funkar ju ändå.
    Du kommer ju ha dem ganska länge ändå, och hinner förmodligen slita ut dem, och då har du ju sparat dina vanliga kläder under tiden.

• johannanstans

Mammakläder i moderation är gemensam utgift. Definitivt.

Vi har samma upplägg. Min man är shopoholic.

Det är inte mycket specifika "gravidkläder" man egentligen behöver för den korta tiden. Köp eller sy några shyssta "magband" och ta resten på h&m, blocket och bekanta som varit gravida..

Lycka till!

• maggsan

vi har varsitt lönekonto där mina respektive hans räkningar dras ifrån.. sedan har vi ett huskonto.. där vi lägger för gemensamma räkninagr (el, hyra, lån mat och så vidare)
    Resten som finns på mitt konto disponerar jag själv.. utan att han ska lägga sig i.
    Oftast är det jag som köper kläder till mina tjejer och då tar jag från honom eftersom han inte lägger en spänn på dem. =)

• Anonym (blivande mor)

Vi har denna uppdelningen eftersm vi inte är överrens om vart pengarna ska gå... jag är mer noggran med att det allltid ska finnas pengar, mendans han väldigt gärna vill köpa massa (enlig mig) skräp som han ändå inte tar hand om i slutändan...

Vilket ledde till att jag aldrig hann köpa något åt mig själv, för alla pengarna var redan slut efter en vecka...

Glömde att tillägga att vi har ett gemensamt konto också, som ska gå till hus/katter/inredning... det är det kontot som jag vill ta pengar ifrån till kläder...

Rokka Jill skrev 2009-08-15 07:13:42 följande:

Var barnet planerat av BÅDA? eller "blev du gravid" och han accepterade det? Stor skillnad isf!
    Ja, barnet var planerat av båda. Dock är jag den som mest längtar efter en liten, han är mer nervös.. :)
    Anonym skrev 2009-08-15 02:48:57 följande:
    kräver dyra jäkla designer-mammakläder där billigare alternativ finns så bör hon nog hosta upp den större summan själv.
    Nej, jag är inte speciellt intresserad av dyra kläder... utan det är typ om det finns på ellos, halens osv som jag tänker beställa... tradera om jag hittar något fint funkar också...
  • Kulta17

När vi blev gravida var allt som hade med barnet/magen gemensamt: t ex mamma kläder (särskilt om jag inte skulle kunna ha det senare).

• nika

Med ert upplägg tycker jag mammakläder ska vara en gemensam utgift precis som barnkläder och andra utgifter i samband med barnet.

• vadskajaghetadå

Rokka Jill skrev 2009-08-15 07:13:42 följande:

det tycker jag låter högst märkligt, så om han nu accepterade men egentligen inte ville skaffa barn så ska hennes inköp begränsas, gäller det bara mammakläder eller annat med?
  • Pemmel

Nej, köp dina egna kläder. Tycker jag. Förövrigt ett krångligt system det där...

Svar på tråden Är mammakläder en gemensa utgift??