• Anonym (blivande mor)

Är mammakläder en gemensa utgift??

Jag och min sambo lägger ihop alla pengar i en pott, sedan betalar vi räkningarna och lägger undan till sparanden. Det som blir över får vi som fickpengar som ska täcka kläder, linser, festande, fika, smink typ...

Nu börjar min mamma mage synas, och jag börjar få svårt att ha mina vanliga byxor och snart kommer tröjorna inte heller passa...

Hur har ni gjort som har liknande uppläggning av ekonomin som oss.
    Fickpengarna ska ju gå till kläder, men anledningen till att jag behöver köpa kläder just nu är ju för att VI är gravida, jag hade ju inte behövt köpa dem annars...

Vi har inte heller så mycket pengar till fickpengar, kanske 1500:-/mån
    så min tanke är att de pengarna ska gå på barnkontot, tänker jag helt fel, borde jag betala dem själv??

• Svar på tråden Är mammakläder en gemensa utgift??
  • Anonym

Rokka Jill skrev 2009-08-15 07:13:42 följande:

Var barnet planerat av BÅDA? eller "blev du gravid" och han accepterade det? Stor skillnad isf!
    Du gäller ju inte detta TS men jag tycker ovan är konstigt.

Om det var en olyckshändelse och inte planerat att kvinan blev gravid är det väl fortfarande bådas ansvar. Han stoppade ju uppenbarligen in den för sjutton. Bådas lika ansvar att skydda mot en oönskad graviditet
  • Anonym

usch vilket krångligt system... Dina kläder din utgift, fast å andra sidan är det ju ert barn som gör att du måste köpa nya kläder. Men känns tjaffsigt att diskutera sånt...

Vi har ett konto med 2 kort. där kommar alla pengar in och därifrån betalas alla räkningar alla mat och allt som har med barn mm att göra. Sne om jag handölar kläder för 1000 och han för 2000 så kvittar det. Nästa månad blir det annorlunda säkert

• Anonym (blivande mor)
    Anonym skrev 2009-08-15 09:58:35 följande:
    usch vilket krångligt system... Dina kläder din utgift, fast å andra sidan är det ju ert barn som gör att du måste köpa nya kläder. Men känns tjaffsigt att diskutera sånt...Vi har ett konto med 2 kort. där kommar alla pengar in och därifrån betalas alla räkningar alla mat och allt som har med barn mm att göra. Sne om jag handölar kläder för 1000 och han för 2000 så kvittar det. Nästa månad blir det annorlunda säkert
    Men som jag skrev så funkar det inte på annat sätt för oss om vi vill slippa bråk... och det gör vi gärna... :)
  • Samsmamma

Tycker att du kanske kan ta lite pengar till mammakläder. Det beror på hur mycket du vill köpa. Jag har inte köpt något än, är i v. 18 men använder syrrans mammabyxor. Det är ju skillnad på hur mycket kläder man "måste ha" och hur mycket och dyrt man "vill ha".

• Anonym (blivande mor)
    Samsmamma skrev 2009-08-15 10:01:03 följande:
    Tycker att du kanske kan ta lite pengar till mammakläder. Det beror på hur mycket du vill köpa. Jag har inte köpt något än, är i v. 18 men använder syrrans mammabyxor. Det är ju skillnad på hur mycket kläder man "måste ha" och hur mycket och dyrt man "vill ha".
    Superbra att du har någon som fått barn tidigare, jag har tyvärr inte det.. är först i kusinskraran till att bli gravid, och det var minst 16 år sedan någon runt omkring mig var gravid senast...
  • Helstsyskonnu

Jag betalade nog mammakläderna själv, men å andra sidan så fick jag 2000 i present av min sambo när sonen var född - pengar som han hade tänkt att jag skulle kunna använda till nya kläder. Det var kul!

Vi delar på utgifter som boende, mat och sånt. Men var och en betalar sin mobilräkning, kläder mm. Jag tycker det fungerar bra, med ett gemensamt konto till allt skulle jag tycka att jag skulle behöva be om lov för att köpa nya jeans.

• Safireee

Vi har också "fickpeng" och vi gjorde så att allt som hörde graviditeten till var gemensamma utgifter.

Jag födde barn i oktober och eftersom jag var som störst på sensommaren klarade mig ganska bra med två "magtubar" (glipan under t-shirten), två par byxor, en kjol och några större BHar - bara jag tvättade ofta. (då var vi båda studenter och lade minimalt med pengar på gravidkläder).

• minafyra

Typ mammabyxor kan man inte direkt använda som icke gravid och köps bara för att man väntar detta gemensamma barn ihopa och bör allltså gå från den gemensamma potten man i så fall sätter undan till graviditet och blivande bebis. Finna ju andra utgifter oxå som gäller dig men är för barnets skull, så som att du kanske behöver järntabletter, foglossningsbälte om det skulle behövas amningsinlägg till BHn om/när du börjar läcka en massa bröstmjölk...sådant som beror på graviditeten helt enkelt. Och det bör ju då tas från det gemensamma kontot oxå, dock kanske matkontot då. Men det är ju knappast DINA utgifter..

Vad gäller tröjor/tunikor/koftor och dyl så hade jag inte köpt så mycket mammakläder om jag inte var väääldigt stor om magen så att inget annat passar. Själv har jag köpt tunikor från vanliga "damavdelningen" just nu finns massor av fina tunikor som passar över en gravidmage, koftor behöver du bara knäppa knappen under bysten på just nu och inte över hela magen, långa linnen kan man ofta ha under sina vanliga tröjor för att slippa glipan innan magen blir allt för stor (eller hela grav om man har liten mage som jag). Sedan efter graviditeten kommer du fortfarande ha stora bröst om du ska amma så du behöver fortfarande lite större stl i toppar och så upptill...det tar oftast ett tag innan magen dragit ihopa sig igen. Många ser gravida ut ngn månad efter förlossningen oxå..sedan börjar magen bli plattare. Koftor kan vara skönt även när man ammar och passar ju både nu och då, långa linnen kan vara bra under tröjorna när du ammar för att kunna amma utan att känna sig naken när man är ute och så...och så vill man oftast inte visa degmagen ändå.
    Leggings är oxå bra för de kan du ha nu som gravid med fin tunika till...och det passar även efter graviditeten...de är mjuka och sköna och sitter inte åt över magen. Man vill inte ha saker som sitter åt över magen när man nyss har fött...

• Anonym (blivande mor)
    minafyra skrev 2009-08-15 10:25:48 följande:
    Typ mammabyxor kan man inte direkt använda som icke gravid och köps bara för att man väntar detta gemensamma barn ihopa och bör allltså gå från den gemensamma potten man i så fall sätter undan till graviditet och blivande bebis. Finna ju andra utgifter oxå som gäller dig men är för barnets skull, så som att du kanske behöver järntabletter, foglossningsbälte om det skulle behövas amningsinlägg till BHn om/när du börjar läcka en massa bröstmjölk...sådant som beror på graviditeten helt enkelt. Och det bör ju då tas från det gemensamma kontot oxå, dock kanske matkontot då. Men det är ju knappast DINA utgifter..Vad gäller tröjor/tunikor/koftor och dyl så hade jag inte köpt så mycket mammakläder om jag inte var väääldigt stor om magen så att inget annat passar. Själv har jag köpt tunikor från vanliga "damavdelningen" just nu finns massor av fina tunikor som passar över en gravidmage, koftor behöver du bara knäppa knappen under bysten på just nu och inte över hela magen, långa linnen kan man ofta ha under sina vanliga tröjor för att slippa glipan innan magen blir allt för stor (eller hela grav om man har liten mage som jag). Sedan efter graviditeten kommer du fortfarande ha stora bröst om du ska amma så du behöver fortfarande lite större stl i toppar och så upptill...det tar oftast ett tag innan magen dragit ihopa sig igen. Många ser gravida ut ngn månad efter förlossningen oxå..sedan börjar magen bli plattare. Koftor kan vara skönt även när man ammar och passar ju både nu och då, långa linnen kan vara bra under tröjorna när du ammar för att kunna amma utan att känna sig naken när man är ute och så...och så vill man oftast inte visa degmagen ändå.Leggings är oxå bra för de kan du ha nu som gravid med fin tunika till...och det passar även efter graviditeten...de är mjuka och sköna och sitter inte åt över magen. Man vill inte ha saker som sitter åt över magen när man nyss har fött...
    Tack för all jättefin information.. som sagt är jag först, och har absolut noll koll på allt sådant här... visst vet jag att man blir stor, men jag har inte ens kommit på vad amningsbh är bra till jämfört med en vanlig bh... *skäms en smula, men har man aldrig varit i kontakt med det så är det svårt*
Svar på tråden Är mammakläder en gemensa utgift??