Inlägg från: linis |Visa alla inlägg
  • linis

Yorkshire terrier HJÄLP!

Jag har passat två yorkisar, samma ålder och båda tikar. Dom var extremt olika! Den ena var tuff som tusan, hon trodde nog att hon ägde världen Den andre var stillsam och försiktig. Båda hade dessutom exakt samma bakgrund. Jag tror att det kan variera lika mycket inom en ras som mellan raserna. Men när man köper en terrier så ska man nog vara beredd på lite extra utmaningar. Generellt är terriers väldigt envisa och självständiga. Dom tycker inte att det är lika viktigt att vara till lags som en rottis (jag har passat min syrras rottis också väldigt mycket). Jag hade en terrier i 15 år, bästa vovven man kan tänka sig. Men hon var en mardröm att uppfostra. Skällde man på henne så gick hon sin väg och sen tjurade hon i ett par dagar. Ni skulle sett oss på brukshundsklubben

• linis

Du är skyldig enligt lag att regga din hund hos Jordbrukverket, men kennelklubben är frivillig. Japp, tror du har rätt i det där med utställning.

Om det ändå vore så lätt som Tinkerbell säger
    Alla raser är ju framavlade i ett syfte. Om jag minns rätt så har väl yorkis används till jakt innan de blev en ren sällskapshund. Det kräver ju en del intensiva egenskaper. Men det är klart att man kan få en mjuk individ inom rasen!

Min terrier uppfostrades väl och grundligt från första dagen, hon var vår sjätte hund i familjen (inte samtidigt) och vi har vana vid andra tuffa raser. Men nu, tre hundar senare säger min 70 åriga far att terriern fortfarande var den tuffaste vovven vi haft Så jag baserar detta bara på egna erfarenheter. Men vid 8-års ålder så började hon gilla läget och tagga ner lite, sen levde hon 7 underbara år till. Oavsett så ångrar jag inte henne, hon var det bästa som hänt mig!!

Svar på tråden Yorkshire terrier HJÄLP!