• Malliis

Babybjörn original

Har tänkt köpa en Babybjörn original till min bebis som kommer om ca en månad. Skulle gärna vilja höra lite åsikter från er som har eller har haft en sån sele.
    Om ni inte är nöjda med den har ni då tips på någon annan? =)

• Svar på tråden Babybjörn original
  • sarsparis

Köpe inte en babybjörn, med en sån bär du med dina axlar med tex ergo och manduca bär du med höfterna. Vi fick jätteont i axlarna av vår babybjörn trots attt den ska vara ergonomiskt.

• eec82

jag är väl en av de få då som är väldigt nöjd men min BB bärsele fast jag inte har orginal då. ;) Mn son är 7 månader och jag tycker inte jag får ont någonstanns. El att belastnngen hamnar på axlarna som ni säger men men...

• Missäy

Får man lägga in en fråga?
    Angående ex. babybjörn då.. Hur tidigt kan man börja använda dessa? Från första början eller bör barnet vara några månader? Har noll koll på detta :)

• sarsparis
    eec82 skrev 2009-08-16 10:23:18 följande:
    jag är väl en av de få då som är väldigt nöjd men min BB bärsele fast jag inte har orginal då. ;) Mn son är 7 månader och jag tycker inte jag får ont någonstanns. El att belastnngen hamnar på axlarna som ni säger men men...
    Provar man en meduca tex så känner man stor skillnad, sen är det ju alltid så att olika selar passar olika människor.....:)
  • Zvartaliljan
    Missäy skrev 2009-08-16 10:40:22 följande:
    Får man lägga in en fråga? Angående ex. babybjörn då.. Hur tidigt kan man börja använda dessa? Från första början eller bör barnet vara några månader? Har noll koll på detta :)
    En babybjörn ska man egentligen inte använda förränns bebisen kan sitta upp själv. Innan dess är inte ryggen tillräckligt stark för att klara av att hänga så där med benen som bebisen gör i en babybjörn. Innan dess ska bebisen bäras i grodposition för ryggens bästa. OM man absolut vill använda en babybjörn till en nyfödd så rekommenderas endast korta stunder.

Köp en Ergo, manduca, Tricot-slen eller Mei-Tai istället säger jag. Dottern älskade sin Tricot-slen och nu använder vi en Mei Tai. Hon är nu över 3år och älskar fortfarande att åka bärsjal och jag får inte ett dugg ont, trots att jag har rygg- och höftproblem.
    Älskade lilla Maia 060528 och syskon 100125
  • Missäy
    Zvartaliljan skrev 2009-08-16 12:01:14 följande:
    En babybjörn ska man egentligen inte använda förränns bebisen kan sitta upp själv. Innan dess är inte ryggen tillräckligt stark för att klara av att hänga så där med benen som bebisen gör i en babybjörn. Innan dess ska bebisen bäras i grodposition för ryggens bästa. OM man absolut vill använda en babybjörn till en nyfödd så rekommenderas endast korta stunder.Köp en Ergo, manduca, Tricot-slen eller Mei-Tai istället säger jag. Dottern älskade sin Tricot-slen och nu använder vi en Mei Tai. Hon är nu över 3år och älskar fortfarande att åka bärsjal och jag får inte ett dugg ont, trots att jag har rygg- och höftproblem.
     Tack för ditt svar!
     Det var väl lite det jag anade, men har sett rätt många som haft småttingar i bb så man börjar ju undra. Tror det var manduca jag kikade på för en stund sen, verkar som ett bra alternativ iallafall. Är även väldigt sugen på att införskaffa en "slingrider", där ligger dom ju i.. Borde vara okej eller?
     Låter iallafall super att du fortfarande kan använda bärsjal :) Ska ha detta i åtanke då jag själv lätt får ryggproblem osv!
  • eec82
    sarsparis skrev 2009-08-16 11:47:37 följande:
    Provar man en meduca tex så känner man stor skillnad, sen är det ju alltid så att olika selar passar olika människor.....:)
    jodå har testat en sådan men min syster har den, har testat många olika varianter då jag arbetar i en butik som säljer diverse selar å bärsjalar.
    Zvartaliljan skrev 2009-08-16 12:01:14 följande:
    En babybjörn ska man egentligen inte använda förränns bebisen kan sitta upp själv. Innan dess är inte ryggen tillräckligt stark för att klara av att hänga så där med benen som bebisen gör i en babybjörn. Innan dess ska bebisen bäras i grodposition för ryggens bästa. OM man absolut vill använda en babybjörn till en nyfödd så rekommenderas endast korta stunder.Köp en Ergo, manduca, Tricot-slen eller Mei-Tai istället säger jag. Dottern älskade sin Tricot-slen och nu använder vi en Mei Tai. Hon är nu över 3år och älskar fortfarande att åka bärsjal och jag får inte ett dugg ont, trots att jag har rygg- och höftproblem.
    En böbybjörn kan du använda då barnet är 3,5 kg som minst samt 53 cm lång.
    FInns spännen på sidan som man fäster upp själva rumpdelen på sidan, svårt att förklara som tyvärr många missar så deras barn inte sitter bra med benen och för raka. Dessa gör att det är mysigt för barnet och att deras ryggar inte blir för raka. Så nej du behöver inte vänta så länge för att kunna använda en babybjörjn alls. Men visst passar olika selar olka mönniskor. Man får testa sig fram. En del butiker har en lite tyngre docka man kan proba med som väger ca 4 kg, så man får ett hum om vad man vill använda.
  • Zvartaliljan
    eec82 skrev 2009-08-16 16:39:32 följande:
    En böbybjörn kan du använda då barnet är 3,5 kg som minst samt 53 cm lång. FInns spännen på sidan som man fäster upp själva rumpdelen på sidan, svårt att förklara som tyvärr många missar så deras barn inte sitter bra med benen och för raka. Dessa gör att det är mysigt för barnet och att deras ryggar inte blir för raka. Så nej du behöver inte vänta så länge för att kunna använda en babybjörjn alls. Men visst passar olika selar olka mönniskor. Man får testa sig fram. En del butiker har en lite tyngre docka man kan proba med som väger ca 4 kg, så man får ett hum om vad man vill använda.
    BS....stämmer inte alls. Visst, bättre än att benen hänger rakt ner, men de sitter fortfarande inte i grodposition som läkarna rekommenderar. Finns många läkare som talar emot babybjörn och jag väljer att tro på dom...man vet ju själv hur en bebis lägger benen om du lägger honom/henne på mage på golvet...knäna hamnar då uppe vid magen vilket är bäst för lilla ryggen, inte i närheten av som de sitter i en Babybjörn, med spännen eller ej. har testat babybjörn active när dottern var nyfödd och det var STOR skillnad mot trikåsjalen. Så även om du använder de spännena som du talar om så ska man inte bära en nyfödd bebis för länge så. Man ska inte bära en bebis sittande för länge i sele/sjal över huvudtaget. Bäst är liggande i grodposition i en trikåsjal.

Jobbar också i butik...skillnaden är dock att jag valt att absolut inte sälja babybjörn
    Älskade lilla Maia 060528 och syskon 100125
  • Skruttensmamma

Jag hade en babybjörn synergy i början, men tyckte att det började bli för tungt redan efter 5 månader. Fast jag har lite klen rygg.
    Jag köpte en Ergo Carrier på Blocket i våras och är supernöjd med den. Finns många fina selar i bra skick på Tradera och Blocket! När nästa barn kommer funderar jag på att skippa Babybjörnen helt och köpa ett inlägg till Ergon, så att jag kan ha en nyfödd i den. Har sett inlägg för 100 kr på Tradera...

• tinis77

Fick en babybjörn när stora killen var liten, den hamnade på vinden rätt snabbt.. Sonen gillade den inte alls, och jag fick jätteont i axlar och rygg. Nu har jag beställt en manduca av maken i födelsepresent ist.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Bebis 5/1-10*
  • Näbbmusen

Ett tips är att köpa en babybjörn synergy eller active i så fall, ryggplattan gör en jätte skillnad! Jag har själv en synergy till bebisen som beräknas komma om en vecka... hade en original till sonen som nu är två.. men var inte särskilt nöjd med originalen när jag väl testat en med ryggplatta :)

Svar på tråden Babybjörn original