• Linda Al

Tråden för oss äggdonatorer 10

Tråden för oss äggdonatorer 10

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html 

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10
  • lotuskotte

Måste bara säga att ni som kan och vill donera ägg är guld värda, jag känner stor respekt och ödmjukhet inför er!!

• Mjölk
    lotuskotte skrev 2009-08-20 16:37:43 följande:
    Måste bara säga att ni som kan och vill donera ägg är guld värda, jag känner stor respekt och ödmjukhet inför er!!
    Tack!
  • mctucker

Funderar på att donera, vad kostar det för mig med allt..

• Cherie

@icecube: det kostar dig ev resor till sjukhuset och så förlorad inkomst när du är på undersökningar och i samband med plockningen (1 dag). För det får du en klumpsumma på 3000-4000 kr skattefritt beroende på var du donerar.

@smallie: jag vet inte om det finns en nedre åldersgräns, men du får vara max 36 år och ska helst ha fött egna barn. Titta på tex www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Aggdonator/

• HannaS86

Linda Al skrev 2009-08-20 16:34:23 följande:

Skönt att höra. Det är det enda jag faktiskt oroat mig lite över (det går ju ut över andra, svårt att låtsas som ingenting då ).
    Jag har varit borta rätt länge nu, hur går det för dig i processen?
    lotuskotte skrev 2009-08-20 16:37:43 följande:
    UG82 skrev 2009-08-21 23:53:01 följande:
    Tack till er alla änglar som donerar ägg
    Tack :)

På Sahlgrenska får man reda på hur det gått för mottagarna. Det jag vet som kanske inte är helt aktuellt än är att av mina 6 mottagarpar har ett fått ett barn, ett till är på väg (möjligtvis fött nu), 2 fick missfall och 2 tog det sig inte för. Sedan är det möjligt att några använt ägg från frysen men sahlgrenska är lite dåliga på att leta fram filerna om man ringer för att fråga så jag har inte frågat nåt sen min senaste donation.

På sahlgrenska får man 4000:- skattefritt när man donerar. Om man har mer utlägg än så får man spara kvitton från resor o liknande så får man ersättning för det med.
  • Linda Al

Jo, det börjar verkligen närma sig! Jag ska på sista provtagning den 10/9, och ska samtidigt få lära mig injektionsteknik.

Jag har fått recepten skickade nu, där det står att man ska vara ute i god tid med att hämta ut, men funderar om jag ändå ska vänta iaf tills efter den 10:e... Inte för att jag tror det kommer vara några problem, det vore helt otroligt, men ändå... Hur har ni andra gjort, hur långt innan har ni hämtat ut?

Jag ska få donera i v.41, som det ser ut nu, och ska börja injektionerna någon gång efter den 19/9.

Det känns jätteroligt att få göra ngt som faktiskt spelar roll för andra, även om jag måste säga att jag är lite nervös. Men på ett positivt sätt så klart!

• Vitros

hej, lägger in mig i er tråd då jag tänkte undersöka om jag kvalar in som äggdonator.
    Har tänkt på det efter vårt eget kämpande för att bli gravida.
    Jag har PCO och har alltså svårt att få egen ÄL, men när vi väl lyckats få ÄL första gången genom puregonsprutor så resulterade det i våra tvillingar som nu är 4 månader :)

Att få barn är underbart tycker jag och om jag kan vill jag gärna hjälpa andra som kämpar.

Är det någon av er som har donerat på Huddinge/KS? Vet ni om de vill ha ägg i från någon som har PCO?

• Linda Al
    Vitros skrev 2009-08-31 21:44:29 följande:
    hej, lägger in mig i er tråd då jag tänkte undersöka om jag kvalar in som äggdonator.Har tänkt på det efter vårt eget kämpande för att bli gravida.Jag har PCO och har alltså svårt att få egen ÄL, men när vi väl lyckats få ÄL första gången genom puregonsprutor så resulterade det i våra tvillingar som nu är 4 månader :)Att få barn är underbart tycker jag och om jag kan vill jag gärna hjälpa andra som kämpar.Är det någon av er som har donerat på Huddinge/KS? Vet ni om de vill ha ägg i från någon som har PCO?
    Hej, vad härligt att du vill donera!

Jag har tyvärr ingen koll på vilka krav de har (kanske ngn annan som vet?), men maila och fråga. Jag ska donera på Huddinge, och jag fick snabbt svar när jag mailade (de ringde upp efter ngn dag bara). Dessutom är de trevliga och tillmötesgående.
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10