Inlägg från: Duntoffla |Visa alla inlägg
  • Duntoffla

Odd Molly - för oss inbitna del 2

One skrev 2009-10-04 11:43:28 följande:
    Alltså hur gör man när man ska till svärmor på fika och svägerskan är bra på att fälla kommentarar om hur dyrt odd molly är? Inte så att jag inte står för vad jag handlar, men jag vill inte att det ska vara en allmän diskussion när vi är och fikar med svärföräldrarna. Min man får nog spatt då också. Han vet vad jag köper men har nog inte full koll på priser och sådant....eller mängden jag köper , Vill ju gärna ha ett molly-plagg i em men vill verkligen inte ha några långa blickar från svägerskan eller någon högljudd kommentar om hur mycket kostade den, för mollys är ju så dyra.....! Kostar inte den där typ....xxxx? Känns inte alls lika kul att klä sig fin i mollysar då. Åh önskar att man hade kunnat få vara med på mollyträffen, inga som kommenterar taskigt där inte...
    Tråkigt när folk ska komma med kommentarer hela tiden om vad saker och ting kostar. Jag undviker ibland OM på jobbet för att jag visserligen får höra hur fina de är men även från något håll att "har du bara OM nu?" " har du fått löneförhöjning?" mm. Varför kan folk bara inte säga "snyggt" och låta det vara där. Jag har ju inte bara OM utan även HM, Vero moda etc men de kläderna kommenteras aldrig med frågan om jag fått löneförhöjning.
  • Duntoffla
    Frusna flickan skrev 2009-10-04 12:04:53 följande:
    Fast mest har det nog att göra med att jag satte ett högre utropspris den gången. åh vad trist att folk alltid ska kommenra sådär! Jag fick också höra härom dagen -Har du bara Odd Molly? Av dagispersonalen........... Kände mig dum precis som att jag borde ursäkta mig. Varför känner man så? Hon har för övrigt bara Gina, ska jag fråga henne det? Nej jag ska inte tänka på det. Hon sa ju inget om hur dyrt det är och Hur har du råd?? Som vissa andra gör. Det fick jag höra senast i fredags.
    Ja man borde inte behöva känna att man ska behöva bortförklara sig eller känna sig dum bara för att man har ett särskilt märke. Tror att det sticker i ögonen på folk. Det är ju så olika vad man lägger pengar på. Jag festar aldrig, har inte den nyaste bilen, röker inte mm. Ska jag börja kommentera rökarna med "hur har du råd att röka 20 cig om dagen?".

Äh, man blir så trött. Kan inte folk bara säga att det är fint och sen skippa resten?

*forsätter storstädningen hemma*
  • Duntoffla
    Anna Paulita skrev 2009-10-04 12:27:22 följande:
    Fast att folk inte kommenterar HM eller Vero Moda kläder på det sättet är väl inte så konstigt, en HM tunika kostar ju 10% av en OM tunika. ;) Jag har inte så många OM plagg men har märkligt nog, fått kommentarer i skolan när jag väl bär någon av de plaggen. Vid ngt tillfälle sa jag bara att jag hade fått den av mamma i present. :)
    Nej det är iofs sant men varför ska alltid folk kommentara och dra in pengafrågan?Kan man inte bara säga "snygg blus" eller är det OM om man nu undrar?

Samma sak med sonens kläder. Köper mest av de (som folk ser det) lite dyrare märkena (inte RL, Armani och sånt) så som Molo, Småfolk mm. "Har han bara Molo mm?" Sanningen är att det känns lite tröttsamt att alltid nästan behöva förklara/försvara sig. Säger man att man tycker att det är bätte passform, snyggare kläder än HM är man en snobb. Tycker helt enkelt att jag får bättre valuta för pengarna om jag köper ett plagg som håller bättre, jag kan sälja det igen på T och få tillbaka stor del av pengarna men framför allt är snyggare och inte lika könsinriktad som mycket hos HM.
    Anna Paulita skrev 2009-10-04 12:25:24 följande:
    Du kan ju säga att du fyndat på Tradera om någon kommenterar dina kläder. Svårare än så är det egentligen inte.
    Fast varför ska man behöva ljuga?
  • Duntoffla
    jojoa75 skrev 2009-10-04 12:42:35 följande:
    Har inte heller fått höra nån kommentar om det faktiskt, men om någon kommenterat så hade jag svarat nåt liknande. Tycker inte att man ska ha "dåligt samvete" eller tycka det är jobbigt, hade jag inte haft råd hade jag inte handlat ett OM-plagg och så hoppas och tror jag att det är för de flesta. Om man dock handlar för över ens tillgångar, ja då förstår jag om det är en öm punkt om nån frågar.
    Jag handlar inte över mina tillgångar men det är ändå tjatigt att från samma personer höra "ännu en OM osv". Snart säger jag sköt dig själv och skit i andra eller svarar "och du har ännu en blus från HM etc"

Saken är ju också att den som kommenterar mest har en hel del Esprit (tror jag)och dyl och det är ju inte heller gratis.

Äh, nästa gång kör jag bara "Rich dont care"
  • Duntoffla
    Anna Paulita skrev 2009-10-04 12:54:09 följande:
    Att köpa dyra kläder sticker i vissas ögon, av någon orsak reagerar vissa negativt på det. Som din svägerska. Du tycker det uppenbarligen är jobbigt att ta upp sådana diskussioner framför familjen, och då kan man enklat säga att det är ett T fynd. Visst ska man inte behöva ljuga, men det är ju du som "lider" av situationen och på så sätt kan du enkelt bespara dig det "lidandet". ;)
    Nu blandar du ihop mig med Ias. MIn svägerska shoppar värre än mig. Det är en del av mina arbetskamrater som ibland kommenterar. Min familj har inga problem med det.

Nåväl, nu är det dags för lunch här.
  • Duntoffla
    Anna Paulita skrev 2009-10-04 13:05:46 följande:
    Jaha, sorry. My misstake! ;)
    Haha...inte lätt att hålla koll på alla här inne
    fru vanheden skrev 2009-10-04 13:15:27 följande:
    Handlar absolut inte heller över mina tillgångar... Vi lever bra men det är skillnad om man får en glad komplimang eller en komplimang som känns som om de sen snackar skit bakom ryggen eller liknande. Eller när man får höra osanna rykten som jag har fått höra om hur vi byggde vårt hus tex.. Att man känner att man ska behöva ursäkta sej.. Sen kvittar det om jag får till en bra kommentar tillbaka eller inte.. De har kvar sina åsikter ändå vad jag än säger.. Om någon jag träffar har unnat sej något fint tycker jag att det är roligt för dem, skulle aldrig slänga ur mej en dum kommentar eller nåt
    Ja, man väljer väl själv vad man vill lägga pengarna på. Men det är den svenska avundsjukan.
    Mamma till N o N skrev 2009-10-04 14:02:03 följande:
    Jag får också sådana kommentarer på dagis.... Jag vill att mina barn är snygga o rena ut när vi är ute. Men det kan väl inte bara vara jag som vill det? När jag kom med min angora cardigan häromdagen och skulle lämna dottern tittade dagisfröken på mig o frågade: -Är inte det en sådan där Odd Molly? -Jo, sa jag det är det. -Ja ja det ska bara vara märkeskläder här svarar fröken då...... Sååå onödigt. Min dotter har mycket Pop, Molo, Meandi, mm men jag lägger hellre pengar på lite dyrare kläder som håller än Ullareds grejer. Jag säljer även ALLA urväxta kläder efter barnen och sådant som jag inte använder längre..... Blir ledsen över att folk har ork att kommentar sådana saker..... Tänk om jag skulle börja kommentera deras kläder när jag lämnar barnen?? ;) shopaholicmamman.blogspot.com/
     Ja det är ju just det där. Varför så onödiga kommentarer? Kan man inte säga något snällt så håll tyst liksom... Är Angora cardigan den som är lite kortare modell med rund hals?

Åh, kul med ännu en blogg

Hmm...undrar om jag ska ta tag i strykningen nu? Urk vad trist{#lang_emotions_throwup}!
  • Duntoffla
    Mamma till N o N skrev 2009-10-04 14:21:41 följande:
    Angora mix long cardigan heter den närmare bestämt! Förkortade namnet bara ;))
    Är det den med "krage" och är rätt lång? Den som ser så himla fin ut?

Är den inte stickig?
  • Duntoffla
    isako skrev 2009-10-04 14:53:05 följande:
    hahah naaaaw sötis! Snart får du packa in henne i bubbelplast o skicka henne med bussgods hem till mig! Hälsa henne från mig! Kolla in denna.. www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=99031... Inte min osv..
    Shit! Den säljaren måste vara glad. Helt sjukt ju!
    Mamma till N o N skrev 2009-10-04 14:41:44 följande:
    Ja, den är ganska lång och går omlott med knytband! Bild finns i min blogg! Den är jättegosig och underbar men jag velar lite om jag skulle försöka swappa den mot en Grandma Coat, har inte riktigt råd med båda ;)) Vilken är bäst ni som har båda? Är inte Grandma mer som en jacka??
    Ah, den är superfin! Fast det är ju grandmas också
  • Duntoffla
    SooJuicy skrev 2009-10-04 14:58:19 följande:
    Nu har jag oxå skaffat en blogg, kommer inte va renodlad molly bara men en blogg iallafall Hur får man en såndär besöksräknare i bloggen, kan nån förklara hur man lägger in den och vart?
    Kul med blogg men det ser helskum ut när jag öppnar upp den....

Besöksräknare kan du hitta här;

www.easycounter.com/se/
Svar på tråden Odd Molly - för oss inbitna del 2