• Trasan0606

Det här med ytterkläder och förskola...?

Skrutten börjar på förskolan om ett par veckor och jag är lite funderam över det här med ytterkläder. Han är nu 20 månader..

Har ett regnställ till honom och tror det räcker med ett. Bör vi även köpa vind/regnbyxor och jacka och bör de i så fall vara fodrade? Har tidigare haft ett par vind/regn byxor och jacka som varit ofodrade men knappt använt det.. Eller bör vi köpa både fodrade och ofodrade?

Bör man även köpa regnmössa eller brukar det räcka med den luvan som finns på regnjackorna?

I vintras hade skrutten alltid ullunderställ på sig under kläder och overall, hur fungerar det på förskolan? Byter personalen om på barnen innan de går ut eller är det de har på sig som gäller under overallen?

Vi ska på föräldramöte om ett par veckor och får säkert lite råd där men jag vill gärna höra hur ni andra har gjort..

• Svar på tråden Det här med ytterkläder och förskola...?
  • Teskedsmamman

Köp ett regnställ som är en storlek större som han kan ha overall under i sommar.

Jag tycker det är smått onödiga pengar på nåt som leks sönder på ett fåtal månader, med fodrat. Jag köper ordentliga regnställ och så har vi fodrade hemma.

Regnmössa har ingen av mina 3 killar haft.

Att de tar av kläder och sätter på underställ tror jag inte, däremot tjockare kläder utanpå. Det finns inte en chans att de hinner med underställ när alla barn ska ut.... Jag brukar ha fleecejacka och byxor som barnen har under regnstället på hösten/våren och så overallen på vinter.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Trasan0606

Ok - det lät smart att ha fleecebyxa och jacka under regnstället! Tack!

Vad tycker du förresten om fleecejacka. Bör man ha en som är vindtät och en vanlig? En vindtät är ju lite hårdare och inte så bra under regnjacka och overall..?

• violis

Ta av barnet kläder för att sätta på underställ...nja det lär nog inte hända däremot klär vi på "överställ" tex fleessätt,"tjocktröja" extra byxor osv beroende på temeratur och med avvägning på att barnet måste kunna röra sig också!
    Vad det gäller regnställ så "räcker" ett vanligt långt tänk bara på att overallen ska kunna rymmas under utan att barnet blir en "stoppad korv" så ca 1 stl störe än normalt brukar vara bra, ett vanligt fleessätt är bra.det går att ha under regnstället också Vad det gäller regnhatt så har jag nästan aldrig sett ett barn med sådan på fsk så det kan du allt skippa.
    En annan MYCKET viktig sak..glöm inte fötter ,händer och huvud!- bra vinterskor som är lätta att få på och bekväma att gå i (fodrade gummistövlar+ en bra vinterkänga/stövel är bra i höst rusket)en bra mössa som täcker öronen och sitter bra på ,el eg ett par olika beroende på hur kalt det är, samma sak med vantar de ska vara lätta att få på,lätta för barnet att greppa med och lagom varma tänk inte bara-"de är tjocka så de måste vara varma" JA tjocka vantar kan vara jätte varma och bra....MEN vad gör de för nytta om barnet bara tar av sig dem för att de inte kan leka med dem på???? Bättre då att köpa flera par (lite billigare?) tunnar vantar så att man kan byta vantar på barnet under dagen om de blir blöta och kalla!

(Och NATURLIGTVIS är allt dettta noga namnat..hihihihihi)

Lycka till med er inskolning av barn och föräldrar!

• Bam

Har man en ordentlig overall i bävernylon så behövs inga regnbyxor utanpå den.

• Teskedsmamman
    Trasan0606 skrev 2009-08-16 12:22:48 följande:
    Ok - det lät smart att ha fleecebyxa och jacka under regnstället! Tack! Vad tycker du förresten om fleecejacka. Bör man ha en som är vindtät och en vanlig? En vindtät är ju lite hårdare och inte så bra under regnjacka och overall..?
    Inte vindtät under regnställ, det blir alldeles för tätt....
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Busbellan
    Bam skrev 2009-08-16 14:35:13 följande:
    Har man en ordentlig overall i bävernylon så behövs inga regnbyxor utanpå den.
    En bävernylon är ju knappast vattentät, vill man slippa regnkläder utanpå overallen så får man köpa funktionsoverall
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Bam
    Busbellan skrev 2009-08-16 14:58:13 följande:
    En bävernylon är ju knappast vattentät, vill man slippa regnkläder utanpå overallen så får man köpa funktionsoverall
    Jag har alltid haft bävernylon till sonen och dom har aldrig släppt in nåt vatten.
  • Bam

Googlade lite, och visst är bävernylon vattenavisande.

• Busbellan
    Bam skrev 2009-08-16 15:04:13 följande:
    Googlade lite, och visst är bävernylon vattenavisande.
    Ja, men det är ganska stor skillnad på vattenavvisande och vattentät
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Det här med ytterkläder och förskola...?