• Trasan0606

Det här med ytterkläder och förskola...?

Skrutten börjar på förskolan om ett par veckor och jag är lite funderam över det här med ytterkläder. Han är nu 20 månader..

Har ett regnställ till honom och tror det räcker med ett. Bör vi även köpa vind/regnbyxor och jacka och bör de i så fall vara fodrade? Har tidigare haft ett par vind/regn byxor och jacka som varit ofodrade men knappt använt det.. Eller bör vi köpa både fodrade och ofodrade?

Bör man även köpa regnmössa eller brukar det räcka med den luvan som finns på regnjackorna?

I vintras hade skrutten alltid ullunderställ på sig under kläder och overall, hur fungerar det på förskolan? Byter personalen om på barnen innan de går ut eller är det de har på sig som gäller under overallen?

Vi ska på föräldramöte om ett par veckor och får säkert lite råd där men jag vill gärna höra hur ni andra har gjort..

• Svar på tråden Det här med ytterkläder och förskola...?
  • Bam
    Busbellan skrev 2009-08-16 15:05:29 följande:
    Ja, men det är ganska stor skillnad på vattenavvisande och vattentät
    Jo, men sonens overaller har aldrig släppt in minsta vatten. Då kallar jag det för vattentätt.
  • Teskedsmamman
    Busbellan skrev 2009-08-16 15:05:29 följande:
    Ja, men det är ganska stor skillnad på vattenavvisande och vattentät
    Det där är det vesäntlig skillnad på... En bävernylon blir blöt efter att ha suttit i en blöt sandlåda någon timme... och så hinner den inte torka innan man går hem och så blir det kallt, nä... hellre regnkläder...
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Busbellan
    Teskedsmamman skrev 2009-08-16 15:07:30 följande:
    Det där är det vesäntlig skillnad på... En bävernylon blir blöt efter att ha suttit i en blöt sandlåda någon timme... och så hinner den inte torka innan man går hem och så blir det kallt, nä... hellre regnkläder...
    Ja och en stor skillnad tror jag ofta är att en bävernylon för det allra mesta inte har tejpade sömmar och då kommer ju vatten in där hur vattenavvisande än tyget är
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Bam
    Teskedsmamman skrev 2009-08-16 15:07:30 följande:
    Inte min erfarenhet. Men alla gör som dom tycker och vill.
  • sanna11111

Lego tech har en overall som e helt vattentät. Den går att ha i torkskåp och tumla.

• Teskedsmamman
    Bam skrev 2009-08-16 15:24:52 följande:
    Inte min erfarenhet. Men alla gör som dom tycker och vill.
    Då har du haft tur, har 4 olika bävernylon och allihop släpper igenom väta, särskilt när sönerna gärna sätter sig på de mest blöta ställena också...
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Lucky

JAg tycker du ska skaffa ett par vanliga överdragsbyxor, typ lindex, kappahl, pop har i olika prisklasser och de är toppen innan det blivit riktigt kallt men är lite fuktigt och kallt på marken!
    Min dotter anväder sina "övisar" hur mycket som helst!

• Dr Mupp

såhär har våra barn...

Höst
    Vattentäta överdragsbyxor
    Vattentät skaljacka
    Windstoper fleecejacka
    Vanlig fleecejacka + byxor

Kläderna varieras efter väder.

Vinter
    Vattentät vinteroverall
    Fleecejacka+ byxor
    Underställ i ull.

Min har oftast ett enda tjockare lager i ull som de använder som innekläder eller ett tunnare ullunderställ och vanliga kläder över. De har då understället på sig inne.
    Dottern som är varmare av sig har ullmamelucker och ullinne istället för långkalsonger och långärmad undertröja

• nallemaja
    Dr Mupp skrev 2009-08-16 18:32:43 följande:
    såhär har våra barn...HöstVattentäta överdragsbyxorVattentät skaljackaWindstoper fleecejackaVanlig fleecejacka + byxorKläderna varieras efter väder.VinterVattentät vinteroverallFleecejacka+ byxorUnderställ i ull.Min har oftast ett enda tjockare lager i ull som de använder som innekläder eller ett tunnare ullunderställ och vanliga kläder över. De har då understället på sig inne. Dottern som är varmare av sig har ullmamelucker och ullinne istället för långkalsonger och långärmad undertröja
    Låter som ni bor i norra delarna av landet eller?
  • alexma

Det absolut bästa, tycker jag, är fleecefodrade regnkläder.
    De funkar både höst och vinter. Kläderna slits rätt hårt och det kan vara skönt att ha ett sådant ställ som "dagiskläder". Är heller inte svindyra...

Svar på tråden Det här med ytterkläder och förskola...?