• Lovely L

Restless legs

Hej!

Jag har aldrig förut haft restless legs men är nu i v 26 och känner av detta fenomen. Nu undrar jag om det är fler än jag som fått restless legs just under gradiviteten och om det i så fall försvinner när barnet är fött.

/H

• Svar på tråden Restless legs
  • kotka

jag hade mycket restless föra min första graviditet. det lugnade sig under graviditeten då och höll sig sen på mattan. till nästa graviditet. nu är jag i v 28 och har haft det några veckor. riktigt jobbigt. så jag hoppas verkligen att det är graviditetsrelaterat den här gången och att det går över efteråt. kör du spola-vatten-tricket?

• Lovely L

Aha, intressant. Vilket trick är det??

• prickensmamma

Jag har det lite lite när jag inte är gravid, om jag blir extremt trött. Men i båda mina graviditeter har det blivit fruktansvärt en period i mitten, det har gått över lite mot slutet. Förra gången försvann det helt när dottern kom ut, nu väntar jag fortfarande..

Det enda som hjälpte mig när det var som värst var att sova, och faktiskt att sticka... urkonstigt men det hjälpte faktiskt. Kan du sticka? :)

• Belleles

Jag fick det när jag väntade min son för lite mer än 10 år sen och har lidit av det sen dess. Nu när jag är gravid igen så är det värre än någonsin. Tyvärr finns det inga mediciner som hjälper utan jag fick rådet att ta lergigan så att jag kan somna lättare.

• Lovely L
    prickensmamma skrev 2009-08-16 20:13:50 följande:
    Jag har det lite lite när jag inte är gravid, om jag blir extremt trött. Men i båda mina graviditeter har det blivit fruktansvärt en period i mitten, det har gått över lite mot slutet. Förra gången försvann det helt när dottern kom ut, nu väntar jag fortfarande.. Det enda som hjälpte mig när det var som värst var att sova, och faktiskt att sticka... urkonstigt men det hjälpte faktiskt. Kan du sticka? :)
    Sticka? nja... inte direkt super på det. Min mamma har restless legs sedan länge och äter medicin emot det . Är det ärftligt kanske?
  • Lovely L
    Belleles skrev 2009-08-16 20:25:34 följande:
    Jag fick det när jag väntade min son för lite mer än 10 år sen och har lidit av det sen dess. Nu när jag är gravid igen så är det värre än någonsin. Tyvärr finns det inga mediciner som hjälper utan jag fick rådet att ta lergigan så att jag kan somna lättare.
    Lergigan? Vad är det?
  • orakad balle med tallbarrsdoft

stretcha funkar för mig

• prickensmamma

Jag har hört att det är ärftligt, min pappa och syster har det också. Men jag visste inte att det fanns medicin..

• Stjärnstoft

Fick RLS när jag väntade barn nr 2 och hade det urjobbigt.
    Sen lugnade det sig lite efter graviditeten för att återkomma.
    Periodvis har jag riktigt jobbigt med sömnen pga det.
    Läste på rätt mkt tidigare och då hittade jag att det är vanligt att RLS återkommer senare i livet hos kvinnor som haft det som gravida.

• Lovely L
    Stjärnstoft skrev 2009-08-16 21:09:22 följande:
    Fick RLS när jag väntade barn nr 2 och hade det urjobbigt.Sen lugnade det sig lite efter graviditeten för att återkomma.Periodvis har jag riktigt jobbigt med sömnen pga det.Läste på rätt mkt tidigare och då hittade jag att det är vanligt att RLS återkommer senare i livet hos kvinnor som haft det som gravida.
    Det bådar ju inte gott för min del... Mamma har verkligen haft det jättejobbigt med restless legs och det är verkligen inget jag vill ärva, men vad gör man? Vet tyvärr inte vad hon äter för medicin men det funkar säger hon.
  • wil

Jag hade det jättemycket på kvällarna när jag var gravid med min dotter. Hon föddes i januari i år och jag har inte haft det sen dess.

Ett bra tips är att lägga fötterna på en isklamp, funkade jättebra för mig i alla fall.

• kotka

vattentricket är att helt enkelt spola benen med iskallt vatten. det är sjukt obehagligt, speciellt när man är så trött som man ofta är, men det funkar för mig. jag brukar ta hela smalbenen, länge. jag har också nån typ av kylplatta som jag ibland lägger under smalbenen, funkar bra förebyggande, men om det har slagit till är det bara gå upp och spola som gäller.

• Belleles

Lovely L skrev 2009-08-16 21:06:03 följande:

Lergigan? Vad är det?
    Lergigan är antihistamin egentligen men funkar bra mot illamående och sen är det lugnande. Jag fick tipset att ta dom innan sovdags så att jag kan koppla av och somna lättare...
  • Belleles
    prickensmamma skrev 2009-08-16 21:07:17 följande:
    Jag har hört att det är ärftligt, min pappa och syster har det också. Men jag visste inte att det fanns medicin..
    Det finns en medicin som heter adatrel men den kan man inte ta när man är gravid.
    Sen finns det flera som jag inte vet vad dom heter och egentligen är det medicin mot typ parkinson. Min morbror har jättesvår RLS och han måste ta det...
  • SolRosa

Min pappa har kraftig RL och tar parkinsonsmedicin, men den vill de inte gärna ge om de inte måste, speciellt inte till unga människor. Har det nämligen själv, och det har blivit mycket värre nu under graviditeten också. Annars fungerar magnesiumtillskott rätt hyfsat och även kalcium ska fungera. Det enda som fungerar klockrent nu under graviditeten är magnesiumtillskott plus makens massage av vaderna vid läggdags =)

• Sunrain
    Hejsan alla som lider av restless legs,,jo jag har haft det själv i många år och vet hur jävligt det känns och är,,,,Jag hittade faktisk till slut ett mycket mycket grymt hjälpmedel,,min restless legs är i stort sett helt utrotad nu,pga att att läste på nån sida på internet för länge sen att det är järn brist ,,och att tillföra järn tabletter fick min att sluta,,men då behöver jag ta en tablett som löses upp i vatten varje dag,,( brustablett)  Märket är ( Friggs) kan köpas på coop forum, rör med brustabletter,   Järn+C  / med svartvinbär smak.   funkar klockrent,,ni måste bara pröva detta,,lovar jätte gott resultat  Mvh Sunrain..   Lycka till,,,och om det fungerar även på er så kan ni väl tipsa andra också.....även läkare också.
Svar på tråden Restless legs