Inlägg från: magikatt |Visa alla inlägg
  • magikatt

Varför säger man inte zigenare längre?

Jag visste inte riktigt inom vilket ämne denna fråga borde läggas, så jag provar här.
    Varför säger man inte Zigenare längre i media t. ex, utan Romer?
    Har Zigenare blivit ett skällsord liksom Neger?

• Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?
  • magikatt
    astalacasta skrev 2009-08-16 22:10:32 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/RomerNej, ordet zigenare används inte längre av myndigheter eller av andra institutioner.Jag tror att anledningen att ordet zigenare uppfattas som nedsättande är att det är en benämning som andra folk har haft på romerna, inte deras egna ord för sitt eget folk. Som de flesta folk som kämpar mot diskriminering så är det viktigt med rätten att använda sitt eget språk och definiera sig själva istället för att bli definierade av andra.
    Tack för länken!
    Intressant läsning, speciellt det där med renligheten, visste jag inte.
  • magikatt

Tack för alla svar!
    Så om jag förstått det rätt så är zigenare och romer inte alltid samma folkslag och det är inte nedsättande att använda ordet zigenare?

• magikatt
    parvati skrev 2009-08-17 22:40:35 följande:
    Du läser verkligen selektivt må jag säga. Inhämtar du alltid kunskap på detta sätt?
    Läs inlägg 19.
  • magikatt
    ROMNI skrev 2009-08-18 09:41:59 följande:
    du kan inte använda ordet zigenare t.ex i en uppsats om vårt folk, men du kan använda det i vardagligt tal. Stor skillnad.
    Men då förstår jag inte riktigt det du skrev i inlägg nummer 23.

Citat; "jag kallar inte alla zigenare för romer, för de ÄR inte romer."

Så om jag då skulle skriva en uppsats (ditt exempel) om de zigenare som INTE är romer, vad ska jag då kalla dem för?
Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?