• magikatt

Varför säger man inte zigenare längre?

Jag visste inte riktigt inom vilket ämne denna fråga borde läggas, så jag provar här.
    Varför säger man inte Zigenare längre i media t. ex, utan Romer?
    Har Zigenare blivit ett skällsord liksom Neger?

• Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?
  • livet leker

va? Klart man säger zigenare!

• mona83

Det säger man väl?
    Romer är ju det folket zigenare tillhör

• parvati

Jag säger romer eftersom det är vad de kallar sig själva. Zigenare har en mycket negativ klang och påmonner mig om de övergrepp som begåtts och begås mot romer.

• astalacasta

sv.wikipedia.org/wiki/Romer

Nej, ordet zigenare används inte längre av myndigheter eller av andra institutioner.

Jag tror att anledningen att ordet zigenare uppfattas som nedsättande är att det är en benämning som andra folk har haft på romerna, inte deras egna ord för sitt eget folk. Som de flesta folk som kämpar mot diskriminering så är det viktigt med rätten att använda sitt eget språk och definiera sig själva istället för att bli definierade av andra.

• yodi

ordet zigenare har precis som ordet neger blivit politiskt okorekt att säga.

• mona83
    parvati skrev 2009-08-16 22:08:53 följande:
    Jag säger romer eftersom det är vad de kallar sig själva. Zigenare har en mycket negativ klang och påmonner mig om de övergrepp som begåtts och begås mot romer.
    hmm det övergreppet som vissa av dom utför mot oss då? Är det inte lika illa?
    Många av deras barn är inte speciellt snälla ute, sen när det blir bråk har man hela släkten på sig och det går absolut INTE att snacka med dom....
    Är inte rasse men det är så det ser ut...inte bara romer
  • Thursday
    mona83 skrev 2009-08-16 22:12:12 följande:
    hmm det övergreppet som vissa av dom utför mot oss då? Är det inte lika illa? Många av deras barn är inte speciellt snälla ute, sen när det blir bråk har man hela släkten på sig och det går absolut INTE att snacka med dom.... Är inte rasse men det är så det ser ut...inte bara romer
    Just det. Koncentrationsläger, getton och systematisk förföljelse under århundraden kan ju jämföras med inte speciellt snälla barn...
  • astalacasta
    mona83 skrev 2009-08-16 22:12:12 följande:
    hmm det övergreppet som vissa av dom utför mot oss då? Är det inte lika illa? Många av deras barn är inte speciellt snälla ute, sen när det blir bråk har man hela släkten på sig och det går absolut INTE att snacka med dom.... Är inte rasse men det är så det ser ut...inte bara romer
    Oj, här är du nog ute på hal is...

Att jämföra barn som inte är särskilt snälla med folkmord, koncentrationsläger, förföljelser, dödsstraff på etniska grunder och annat som romer har varit utsatta för genom historien känns inte så lite bisarrt.

Jag tror inte att parvati syftade på barn som är elaka mot varandra i sandlådan när hon skrev "övergrepp".
Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?