Inlägg från: parvati |Visa alla inlägg
  • parvati

Varför säger man inte zigenare längre?

Jag säger romer eftersom det är vad de kallar sig själva. Zigenare har en mycket negativ klang och påmonner mig om de övergrepp som begåtts och begås mot romer.

• parvati

Resande är det som förr kallades tattare. Romer(zigenare) har sitt ursprung i Indien men i samband med folkförflyttningar för många, många år sen spreds de över världen. Finska zigenera är romer men har acklimatiserat sig till sina egna finska traditioner. Likanade situation som judarna hade innan 2:värlskriget då fanns det också olika språk och kulturer beroende på vart de bodde i europa. Jiddisch pratade man i östeuropa.

• parvati
    magikatt skrev 2009-08-17 22:09:06 följande:
    Tack för alla svar!Så om jag förstått det rätt så är zigenare och romer inte alltid samma folkslag och det är inte nedsättande att använda ordet zigenare?
    Du läser verkligen selektivt må jag säga. Inhämtar du alltid kunskap på detta sätt?
  • parvati

Om individer vill kalla sig zigenare får de göra det, men som grupp(majoriteten) vill heta romer!
    Lite historik från delegationen för romers hemsida;

Varför benämningen zigenare?
    Gamla dokument från olika håll i 1500-talets Europa visar att man trodde att romerna kom från den sjunkna Atlantis, från månen eller från Egypten.

Det engelska ordet för zigenare är gypsies och den spanska är gitanos, ord som helt enkelt betyder egyptier.

I Grekland förväxlades romerna med en annan folkgrupp och kom att kallas atsiganoi, vilket har givit upphov till ordet cigani på de slaviska språken, zigeuner på tyska och zigenare på svenska. I Sverige kallades de till en början för tatarer, som är ett ryskt folkslag. Den benämningen förvanskades senare till tattare.

• parvati
    ROMNI skrev 2009-08-18 20:36:13 följande:
    hur vet du som inte är zigenare vad majoriteten vill kalla sig? det är skillnad på vad oficiella vill kalla oss och vad vi tycker om ordet zigenare privat. Jag känner inte en enda zigenare som blir förolämpad över benämningen
    Hur vet du att jag inte är zigenare?
    Självklart får du kalla dig zigenare men nuförtiden säger man romer i officiellt tal och de är också vad riksorganisationen för romer(zigenare) heter. Självklart är inte romer lika lite som svenskar, fransmän, araber någon grupp där alla tycker och tänker lika.
    På FL brukar det ju stå "jag känner en afrikan och han kallar sig själv för neger". Ja självklart om någon vill kalla sig själv för neger eller zigenare så gör det men i modernt språkbruk så heter det inte så och de flesta kallar sig själva för romer.

Du lägger inte något värde i zigenare, jag känner romer som inte blir arga om man benämner de zigenare(om man inte lägger till andra diskriminerande uttryck)några korrigerar en om man säger zigenare och det finns säkert de som blir kränkta av att kallas zigenare.
  • parvati

Varför försvann ordet "zigenare"?
    Varför har ordet zigenare försvunnit? Stäm­-
    mer det att de finska romernas hi­storia inte är särskilt gammal och att andra romer inte ser dem som romer?
    /Elke Svensson

Ordet zigenare finns inte i romernas eget språk utan har uppfunnits av majoritetssamhället. Ttsiganes, zingari, zigeuner är varianter som alla kommer ur det grekiska ordet atsingani, vilket betyder ungefär ?oberörbara?. Det engels­ka gypsies härleds ur ordet ?egyptier? ? många romer angav vid ankomsten till Europa att de kom från Egypten.

Ordet zigenare betraktas av romerna som nedsättande, och alla internationella organ använder i dag begreppen romer och sinter.

Romerna har funnits i Finland och Sve­rige i femhundra år. Deras ursprung är Indien, men invandringen till Europa inleddes för snart tusen år sedan och har skett i vågor. Romerna slog sig ner i olika länder och beräknas i dag vara omkring tolv miljoner i Europa, och ytterligare några miljoner i övriga världsdelar. De tillhör många olika släkter och grupper, med skiftande traditioner och dialekter.
    De romer som kom till Sverige i början på 1500-talet kom troligen från Skottland.

Bland Finlands i dag omkring 10 000 romer tillhör de flesta kalé-gruppen. De senaste decennierna har det också kommit lovara- och kalderasha-romer från Östeuropa till Finland. De flesta av dessa är ättlingar till romer som hölls som slavar i Moldavien och Valakiet (nuvarande Rumänien) i fyrahundra år, fram till 1860-talet. Dessa romer kallas valakiska, till skillnad från icke-valakiska romer, som till exempel de spanska och finska romerna och den största gruppen i Tyskland, som kallar sig sinte. De svenska resanderomerna tillhör också de
    icke-valakiska romerna.

I den valakiska gruppen finns en del som betraktar sig som de enda ?äkta? romerna. Kanske är det därifrån läsaren har fått uppfattningen att finska romer bland vissa inte skulle erkännas som ?äkta?. De valakiska romerna kom till Sverige i slutet på 1800-talet och i början på 1900-talet. De kom att kallas de ?svenska zigenarna?.

De flesta kaléromerna i Finland är ättlingar efter romer som förvisades till Sveriges östliga landsdelar (det vill säga Finland) under de hårda lagar som infördes redan på Gustav Vasas tid och som fortsatte under 1600-talet. Många romer försvann under denna tid till Finland eller gick under jorden i Sverige.
    Finlands romer har troligen varit en mer isolerad grupp än andra romer i Europa, och har därför utvecklat traditio­ner som skiljer dem från andra, till exempel den kvinnliga klädedräkten. Tidvis hård assimileringspolitik har också gjort att många av dem har förlorat sitt språk, romani chib. Sedan 1995 är Finlands romer erkända som etnisk minoritet med rätt att bevara sin kultur och sitt språk. Under senare år har språket fått en renässans, och både i Finland och i Sverige författas skolböcker på romani chib.

Under 1950- och -60-talen kom många fattiga och arbetslösa finska romer till Sverige. De flesta slog sig ner i Stockholm, Uppsala och Göteborg. De finska
    romerna har i allmänhet stannat i Sve­rige och utgör i dag en grupp på omkring tretusen personer.
    Irka Cederberg
    Frilansjournalist
    från populär historias hemsida.

Jag antar att du tillhör den valakiska gruppen?

• parvati

Jag har svarat på frågan utifrån att ts inte själv är rom\zigenare och hur man då uttrycker sig.

• parvati

Fred Taikon som är kalèrom förklarar det som att romerna är som amerikas många olika stammar med olika särdrag som språk och seder.

Alla romer kommer från norra Indien, sedan har olika kuturer utvecklats beroende på vart de har bott. De finska romerna har levt mer isolerade än de svenska och därför har det då uppkommit särdrag som deras kvinnodräkt.

• parvati
    ROMNI skrev 2009-08-20 15:07:02 följande:
    Fred är INTE kale, han är kaldarar!!
    Hoppsan!Men det förändrar ju ingenting av det han säger! Det är liksom poängen..

Så valakiska zigenare är klädda som finska romer men utan svart? Skillnaden beror på att din stam varit frånskild från de finska romerna enligt vad jag har förstått. Det tråkiga med att en del de valakiska romer anser att de är mer äkta romer än andra, är att det splittrar när man borde enas se på hatet som gror mot romer i tex Italien. Fingeravtryck ska samlas in av romska barn för att förhindra brott! Romer fördrivs från sina hem osv
    Jag hittade även att romerna i Rumäninen har varit slavar och därför ser man ner på dem? Vet du något om det?
  • parvati

alla romer{zigenare har sina rötter i Indien. Romerna har bara utvecklat olika kulturer beroende på vart i världen de bott, tex finns det många romer fortfarande i Indien.

Att det fokuseras på finska romer är nog för att det b.or så många här i Sverige

• parvati

I Indien är inte alla hinduer där finns även kristna, buddhister och många muslimer. Jag har själv sätt tältläger som romer bodde i. Romernas religion i Indien vet jag inget om. Egypten har man trott att zigenare härstammade ifrån det engelska ordet gypsie beter egyptier även ordet zigenare kommer därifrån.

Eftersom romerna har varit nomadfolk så har de säkert plockat upp många låneord från många håll, på romska ungdomsförbundets hemsida så läste jag att ordet rom härstammar från Indie och betyder människa.

Jag har inte sett några siffror mellan de olika romska grupperna men jag antar att finländare är den största invandrargruppen så borde även fiska romer vara en stor grupp. Jag hittade en uppgift(vet ej om den stämmer)6000 romer bor i Sverige. I den gruppen ingår 2500 finska romer och 1200 svenska zigenare.

Hoppas också så klart att diskriminerigen från samhället och zigenarnas\romernas misstro mot samhället minskar och att det blir fler romska forskare och politiker med romsk bakgrund i europas regeringar och riksdagar.

• parvati
    NoMatter skrev 2009-08-21 22:58:03 följande:
    Det där har du fått helt om bakfoten eftersom ordet zigenare ursprungligen kommer från den grekiska benämningen på romer, "atziganoi"
    Enligt romska delegationen förväxlades de med en annan folkgrupp felaktigt och kallades därför atziganoi som blev zigenare i Sverige.

I sverige har romer även kallats tartarer som sedan blev tattare enligt samma hemsida.
  • parvati

Jag tror säkert att romerna i Indien har en romsk kultur, myter osv. Varför skulle de inte ha det? De kanske skiljer sig från östeuropeiska romers kultur för det verkar ju troligt.

Jag har hämtat mycket från romska delegationenens hemsida, deras styrelse består av både romer och"svenskar". Deras information känns mycket tillförlitlig.
    Ja jag känner romer.

Andelen romer som bor i sverige har jag bara hittat på en hemsida vet ej om den stämmer(vilket jag skrev också) har dPå grund av förföljelse under århundraden har romernas överlevnadsstrategi varit att leva i slutna grupper, som värnat om sin kultur och sitt språk. Romanes är romernas gemensamma språk och har sin grund i sanskrit. Under århundradenas lopp har språket splittrats i så många undergrupper att alla romer inte kan göra sig förstådda med varandra.

Kale identifierar sig som romer och är också romer i alla internationella förenigar(Sverige, EU osv)

Romanes
    Romanes består av en rad olika varieteter (svenska romani, finska kaále, kalderasch, lovari, tjurari, sinto, arli, bulgari, och gurbet med flera). Trots att romerna i Sverige tillhör olika "stammar" med olika traditioner och varierande varieteter av romanes, uppger de sig vara och känner sig som ett sammanhållet folk.
    Romer Utskriftsvänlig version

Romer, roma (av rom, vilket betyder "människa" på romani. Romerna är en av fem nationella minoriteterna i Sverige och romani chib är ett av de nationella minoritetsspråken.

Från Stockholm stads hemsida;
    Romerna delas in i fem olika grupper i Sverige.

? svenska romer som började invandra till Sverige vid slutet av 1800-talet

? finska romer som anlände till Sverige redan på 1500-talet och som senare förpassades till dåvarande östra delarna av det svenska riket som i dag är Finland

? utomnordiska romer som kom till Sverige från bl.a. Polen och andra länder i östra Europa först på 1960-talet och i början av 1970-talet

? de nyligen anlända romerna från f.d. Jugoslavien

? de resande som noterades i Stockholms stads tänkebok redan år 1512.

• parvati
    ROMNI skrev 2009-08-22 19:50:21 följande:
    [citat]
    därför att "romerna" i indien inte kan bevisas vara romer kanske??? Vem har sagt de är romer och VAD gör dem till romer? Ja, jag vet varifrån du hämtar din info men prata hellre med de romer du känner om du vill ha info, än gå bara efter nån hemsida. Kale må kalla sig romer bäst de vill men identifieras INTE som romer av roma. Att gajikane-samhället kallar dem roma är ganska oväsentligt. Jag vet inte var du fått att man känner sig som ett sammanhållet folk som?? Stämmer inte särskilt väl, den viktigaste frågan man ställer varann är vilken roma man tillhör, och av svaret beror ifall man vill ha nåt slags umgänge öht. Rom betyder inte människa, människa heter manus(ikano), rom betyder zigensk make eller zigensk man (att jämföra med romni som är zigensk fru, kvinna, gajo är icke-zigenskt man/make, gaji icke-zigensk kvinna/fru)
    [/citat
    Fakta är en sak och vad du känner är något helt annat. Därför blir det väldigt svårt att föra en disskussion med dig. Nej alla romer tycker och tänker inte som dig lika lite som alla svenskar tycker lika eller är toleranta mot oliktänkande.

Du tycker att alla andra romer som tycker\tänker annorlunda mot vad du gör tycker fel. Du kanske skulle försöka vidga dina vyer liteg grann. Du kanske borde studera lite flera olika källor och lära känna fler romer än valakiska.

Många romer känner sig som sammanhållna trots lite olika kulturer arbetar de tillsammans för att minska förtrycket och diskrimineringen mot romer över hela världen.

Vad ordet rom kommer ifrån hittade jag på romska ungdomsföreningen. Du kanske inte tycker de heller får kalla sig romer.

På Yle-Tv finns ett klipp man kan se om Helge Valama som kämpar för alla rromer. Helge är finsk rom och arbetar med mänskliga rättigheter i EU. Bland annat visades hur han räddade livet på en romsk kvinna i Bosnien som hade hudcancer. Istället för att hjälpa henne att sjukvårdspersonalen misshandlat henne genom att fimpa i hennes öppna sår. När Helge träffade kvinnan och hennes familj så betydde kulturella skillnader ingenting..
  • parvati

Så alla romer och alla andra människor har fel förutom du, jaha

Skönt att det finns människor som Fred Taikon och Helge Valama också.

• parvati

Jo jag har egna åsikter se mitt första inlägg tex. Sedan har du och jag hamnat i en diskussion där jag har hämtat fakta från olika håll. Att läsa och höra vad andra tänker och vet om världen betyder inte att man har en egen åsikt.

Ja att romer inte tänker och tycker lika är precis vad jag framfört i denna tråden. Jag har lärt mig att en del valakiska romer inte tycker att alla romer är romer. Men att valakiska romer tycker så gör det inte till en sanning.

Du har rätt till din åsikt precis som jag har rätt till min åsikt.

• parvati
    ROMNI skrev 2009-08-22 20:44:30 följande:
    nej, å andra sidan är det inte sanning heller att alla zigenare är romer bara för vissa tycker så, eller hur? För mig är det bra om gajikane-samhället säger att dessa o dessa är romer, om det innebär nån fördel för oss som omfattas...nog delar jag då epitetet med t.ex finska kale. Privat däremot kommer jag aldrig kalla dem romer, och det är en utbredd uppfattning hos kaldarari, även om Fred Taikon jobbat mycket för att ena alla grupper (vilket jag inte har nåt emot)...å andra sidan är Fred mycket försvenskad haha...det är väl så att den traditionella romska kulturen står i vägen för ett enande
    Jo för det är skillnad på forskning\fakta och löst tyckande baserat på gamla fördomar.
    ROMNI skrev 2009-08-22 20:22:20 följande:
    ex på att det är svårt med sammanhållningta finska kale, man får ju inte ens vara hemma hos dem utan att bära svart kjol eller byxor..hur skulle då någon rom som inte bär svart då det är en dålig färg kunna umgås med dem???
    Alla finska kale lever inte tradionellt heller.

Problemet verkar vara att både behålla sin kulturs särart och samtidigt kunna ta till sig nya ideèr. Att vara både svensk och rom. Ett problem som inte är specifikt romskt.

Jag har i alla fall lärt mig mycket trots att det verkligen inte finns så mycket fakta om romer på nätet speciellt inte skrivet av romer själva. Utan den här tråden hade jag tex inte sett inslaget om Helge Valama.

Jag tänker fortsätta med att kalla alla romer för romer. Om en rom själv vill bli kallad zigenare är det upp till den personen.
  • parvati
    ROMNI skrev 2009-08-22 21:09:48 följande:
    [citat]Jo för det är skillnad på forskning\fakta och löst tyckande baserat på gamla fördomar.forskning gjord av gaje, ja. Som du kanske sett så accepterar inte alla dessa "fakta" som sanning utan har andra åsikter om t.ex romers ursprung. Att romer finns i indien idag kan jag t.ex verkligen inte köpa. Då måste man precisera vad som gör någon till rom.
    Du får börja studera etnologi, språk eller historia på universitetet. Forska kring romsk kultur och historia och kanske göra examensarbetet i Indien.

Jag skulle gärna vilja lära mig mer om romerna i Indien, så jag ska försöka ta reda på mer.
  • parvati

En Tjej skrev 2009-08-23 00:26:46 följande:

finns ingen roma i indien!
    googla på gypsies+India
Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?