Inlägg från: En Tjej |Visa alla inlägg
  • En Tjej

Varför säger man inte zigenare längre?

det är inte fel o säga zigenare

men det är fel o säga zigenare stjäl o bråkar

• En Tjej
    ROMNI skrev 2009-08-18 09:41:59 följande:
    du kan inte använda ordet zigenare t.ex i en uppsats om vårt folk, men du kan använda det i vardagligt tal. Stor skillnad.
    så sant hehe
  • En Tjej
    ROMNI skrev 2009-08-19 16:17:06 följande:
    finns hur mycket som helst du kan citera från nätet, men det är INTE särskilt viktigt vad forskare, journalister mfl utan romsk/zigensk bakgrund säger, tycker jag iaf...det viktigaste är vad VI tycker. Ja, jag är kaldarari, och vi är ROMA. Men sinter är inte roma, och inte heller spaniens calo, finlands kale mm.
    du är så hård shukarni!

men du har rätt, vi o t.ex finska zigenare är INTE samma...bara deras kläder likosm..den svarta kjolen..ingen roma bär sådär kläder
  • En Tjej
    NoMatter skrev 2009-08-19 18:30:03 följande:
    Vad synd att inte ni kan vara med när jag berättar för mina bekanta hur det ligger till. När folk ondgör sig ver dessa "tjuvaktiga zigenarjävlar" och jag talar om att det finns inga (såvitt jag vet, iaf) "riktiga" zigenare i vår stad. Johorå det har dom allt sett, dom där kärringarna med stora kjolar...blablabla....
    hihi..ja många tror ju att de enda zigenare som fins är de finska!! Sen ser de inte mig som zigenare då jag inte klär mig specielt, men jag talr romani, har alla seder etc...
  • En Tjej
    parvati skrev 2009-08-22 21:27:37 följande:
    Du får börja studera etnologi, språk eller historia på universitetet. Forska kring romsk kultur och historia och kanske göra examensarbetet i Indien. Jag skulle gärna vilja lära mig mer om romerna i Indien, så jag ska försöka ta reda på mer.
    finns ingen roma i indien!
  • En Tjej

ok jag googlat nu och jag hitta inget som visar att de som de kalla gypsies i Indien har nåt med oss romer i europa att göra! Tvärtom, hur de skriva att de lever smutsig mm säger helt emot vår traditioner! Bara för nån kalla en folkgrupp gypsies betyder inte de är ROMA!

• En Tjej

Il gatto macchiato skrev 2009-08-22 23:53:45 följande:

Jag tycker att zigenare låter så vackert. Romantskt och exotiskt och fint. Romer låter bara illa i mina öron. Fö mig låter romer kriminella, utstötta, kringflackande, säckiga byxor och loafers - alla dåliga fördomar i ett men zigenare, åh, det låter så himla fint.Men jag vet att man "ska" säga romer istället för zigenare och jag försöker göra det bara för sakens skull.
    ja, det är en fin ord tycker jag med!!

sn på min språk blir det fakitskt inte korekt om nån kalla mig rom för då kalla de mig för man/make...jag som kvinna ä en romni!
Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?