Inlägg från: NoMatter |Visa alla inlägg
  • NoMatter

Varför säger man inte zigenare längre?

Jag lägger in detta citatet en gång till (har skrivit det i en annan tråd tidigare):

Jag håller precis på att läsa boken Romer av Jonthan Freud, i den boken får en av de medverkande, Lars Demetri själv zigenare/rom, frågan: Hur kan det komma sig att ni använder ordet romer ibland och zigenare ibland? Man ska väl säga romer nuförtiden? Zigenare är ju ett diskriminerande ord.

Lars svarar:
    "Många av oss accepterar ordet zigenare. Om det är diskriminerande eller inte beror på hur det används. Det finns t.om de som föredrar ordet zigenare, av stolthet, av trots kanske. Möjligen också för att man befarar att man hittade på ordet romer bara för att slippa ta itu med det verkliga problemet - den ordlösa rasismen som finns överallt i samhället."

Det största modet är tålamodet!
  • NoMatter
    ROMNI skrev 2009-08-19 16:20:41 följande:
    Jonathans bok är riktigt bra, även om han är lite snuskig tycker jag...som skriver om sexlivet med romska kvinnor
    Mycket intressant bok, jag har t.om läst den två gånger.
  • NoMatter
    NoMatter skrev 2009-08-19 17:39:40 följande:
    Mycket intressant bok, jag har t.om läst den två gånger.
    Och det var inte p.g.a sexet.
  • NoMatter
    ROMNI skrev 2009-08-19 18:10:55 följande:
    haha, inte? att han var med rumänskan må väl vara, men med gamla "Terina"...och så är han ju gift dessutom med en kvinna i Israel! Och får barn med rumänska kvinnan! Karlar...
    Han är ju iaf ärlig. Han har ju två familjer säger han. Var det inte Terina som ville med honom? Eller minns jag så tokigt?
  • NoMatter
    En Tjej skrev 2009-08-19 18:18:36 följande:
    du är så hård shukarni! men du har rätt, vi o t.ex finska zigenare är INTE samma...bara deras kläder likosm..den svarta kjolen..ingen roma bär sådär kläder
    Vad synd att inte ni kan vara med när jag berättar för mina bekanta hur det ligger till. När folk ondgör sig ver dessa "tjuvaktiga zigenarjävlar" och jag talar om att det finns inga (såvitt jag vet, iaf) "riktiga" zigenare i vår stad. Johorå det har dom allt sett, dom där kärringarna med stora kjolar...blablabla....
  • NoMatter
    parvati skrev 2009-08-21 19:30:35 följande:
     Egypten har man trott att zigenare härstammade ifrån det engelska ordet gypsie beter egyptier även ordet zigenare kommer därifrån.
    Det där har du fått helt om bakfoten eftersom ordet zigenare ursprungligen kommer från den grekiska benämningen på romer, "atziganoi"
  • NoMatter
    ROMNI skrev 2009-08-24 20:02:10 följande:
    En Tjej skrev 2009-08-23 19:32:49 följande: ja, många grupper har ju kallts zigenare utan att vara roma. Ett exempel är englands travellers som inte alls har nåt med oss roma att göra, men ändå kallats gypsies. Jag gissar att bofast befolkning gett detta namn till grupper i samhället som inte är/varit som de.
    Om jag har fattat saken rätt så kommer ordet gypsies från att folk trodde att de kom från Egypten.

Men på sätt och vis tror jag att du har rätt, eftersom folk som "inte passade in" i det svenska samhället från början kallades för tatarer/tattare. (Om vi nu ska hålla oss till Sverige, men jag tror att det var lika i andra länder också, dock inget jag vet.)
Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?