Inlägg från: Thinkerness |Visa alla inlägg
  • Thinkerness

babyskydd utan bas?

Kan tipsa om att det just nu är kampanj på Brio Primo 09 med bas, bland annat finns den på Babyland. Kanonbra pris, och det är dessutom en stol som är godkänd enligt den nya Plus-testningen (gå gärna in på NTFs hemsida och läs mer).

Som jag har förstått det så anses ett babyskydd vara betydligt säkrare med bas, allra helst ska basen också fästas med Isofix. Dessutom gör ju basen att hanterandet underlättas; det är mycket enklare att lyfta i och ur babyskyddet från en bas jämfört med från en bältesfästning.

• Thinkerness

Vill också passa på att tillägga att jag håller med morsa till två om att man INTE ska köpa begagnade bilbarnstolar. Det kan finnas skador på dem som inte syns, och sådana skador kan vara rent förödande vid en krock.

• Thinkerness
    Ledilnaan skrev 2009-08-19 21:18:50 följande:
    Babyskydd är den enda bilstol som jag vågar köpa begagnad, jag håller extra koll att den verkligen är nyare. Annars tycker inte jag personligen att det känns osäkert. Är värre att köpa en bilstol som säljs nästan ny, för en sån stol borde inte säljas nästan ny eftersom den ska användas länge.
    Hur menar du??
  • Thinkerness
    Kinya skrev 2009-08-20 08:43:55 följande:
    Hur är de babyskydd och bilstolar man kan hyra?
    De som exempelvis försäkringsbolaget If hyr ut är tydligen väldigt, väldigt (!) stora och otympliga. Jag såg något test där det babyskyddet fick minuspoäng för att det vägde över 10 kg. Det stod inte hur mycket det vägde, men över 10 kg låter löjligt mycket! Det ska ju trots allt ligga en liten knodd på några kilo i skyddet också, så att använda just den modellen att t.ex. bära barnet i är ju inte ens rimligt. Dessutom fanns det tydligen inte någon möjlighet att fästa hyrskyddet med en bas, utan bara med bältet och då blir det ju genast ännu krångligare att få den i och ur bilen...

Vi tänkte först hyra, men ändrade oss och köpte Brio Primo med bas. Ett säkert babyskydd, som fått godkänt i samtliga tester och som dessutom inte väger mer än ett par kilo.
    (Kampanjpris på Brio Primo med bas på Babyland just nu för övrigt!)
Svar på tråden babyskydd utan bas?