• Eikna

babyskydd utan bas?

håller på o kollar runt bland djungeln bilbarnstolar till nyfödda. Har hittat begagnade brio och akta som vi är mest sugna på. undrar vad skillnaden är om man har basen till stolen eller inte? Sitter barnen mindre säkert utan eller vad? Nån som vet?

• Svar på tråden babyskydd utan bas?
  • Jempa L

Fördelen med Brio Primos bas är att den har ett stöd som går upp mot bilens säte. Detta gör att den aldrig kan "slå upp" mot sätet vid en ev. krock.

Det beror lite på hur mycket ni kommer att åka bil om ni har behov av en bas eller inte. Om man åker dagligen så hade jag absolut valt bas. Basen kräver dessutom mindre bilbälteslängd. Om ni ändå väljer en bilstol utan bas, prova den ordentligt i bilen för att försäkra er om att bilbältet räcker runt stolen!

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Eikna

tack för det rejäla svaret

• vallbymamma

jag har brios med bas jag upplever att lutningen på stolen blir bättre med bas än utan.....att lillkillen min har en bekvämare åktur med basen....me det fungerar vilket som

• Ledilnaan

Vi har använt bas till våra två första barn, även denna gången kommer vi använda bilstol med bas, mest pga ren lathet, så enkelt och smidigt att bara behöva ställa in babyskyddet, speciellt när det regnar eller snöar, man behöver inte stå med bilbältet och fippla medan ryggen blir dyblöt.

• morsa till två

För det första, köp ALDRIG en begagnad bilstol!!!!!!!!!!!!!!!!!! Du vet inte vad den råkat ut för. Det finns så mycket idioter som skiter i vad dom säljer, bara dom får in pengar.
    Du har ingen aning om den är krockad, det behöver inte synas. Vid en krock uppstår det spänningar i plasten, som gör att den inte uppfyller säkerhetskraven vid en ev. ny krock.

Dessutom finns det bäst-för-datum, som brukar vara 5 år från TILLVERKNINGSDATUM..

Folk blir lurade att köpa "den där bilstolen som är 1 år gammal"..... sen när typ nån från babyland ser den, kan hon/han oxå se att den är 5 år gammal...

Tänk på ditt barn!!

Detta var min åsikt! Men tänk på det, även om säljaren säger att den är 1 år gammal, att den knappt är använd o inte är krockad, så kan den vara använd dagligen i 2 år o krockad!
    Det är knappast nåt du kan se.

För övrigt så säger jag så här: KÖP BASEN :) Det underlättar nåt så otroligt! Om det är bättre eller sämre säkerhet vet jag faktiskt inte.

• Thinkerness

Kan tipsa om att det just nu är kampanj på Brio Primo 09 med bas, bland annat finns den på Babyland. Kanonbra pris, och det är dessutom en stol som är godkänd enligt den nya Plus-testningen (gå gärna in på NTFs hemsida och läs mer).

Som jag har förstått det så anses ett babyskydd vara betydligt säkrare med bas, allra helst ska basen också fästas med Isofix. Dessutom gör ju basen att hanterandet underlättas; det är mycket enklare att lyfta i och ur babyskyddet från en bas jämfört med från en bältesfästning.

• Thinkerness

Vill också passa på att tillägga att jag håller med morsa till två om att man INTE ska köpa begagnade bilbarnstolar. Det kan finnas skador på dem som inte syns, och sådana skador kan vara rent förödande vid en krock.

• emmayh

Jag har aldrig köpt en begagnad stol, men Om du absolut vill ha en begagnad så köp av någon som du känner väl, som inte är oärlig.
    När våran bil blev krockad i vintras ( voltade ner i en å) så fick jag ersättning för bilstolen av försäkringsbolaget, men jag har själv fått slänga den, o det finns säkert folk som inte gör det..!

• morsa till två
    emmayh skrev 2009-08-18 17:56:04 följande:
    Jag har aldrig köpt en begagnad stol, men Om du absolut vill ha en begagnad så köp av någon som du känner väl, som inte är oärlig.När våran bil blev krockad i vintras ( voltade ner i en å) så fick jag ersättning för bilstolen av försäkringsbolaget, men jag har själv fått slänga den, o det finns säkert folk som inte gör det..!
    Exakt, det var lite av den poängen ja menade fast tydligen var det inte direkt så ja skrev. Men just att försäkringsbolaget ersätter en ny att man sen kan sälja den gamla som är krockad. det finns faktiskt idioter som gör så.
  • Jempa L

OT. Egentligen borde försäkringsbolagen ha som krav att försäkringstagaren ska lämna in spännena från den utdömda stolen innan man får ersättning för en ny. (Då är man ju tvungen att klippa av bältena innan.) Just för att försäkra sig om att ingen använder stolen igen... Nackdelen då är väl att det blir protester mot att man får lägga ut pengar tillfälligt om man har bråttom att köpa en ny stol...

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
Svar på tråden babyskydd utan bas?