-
Hade jag varit i din sits hade ungen fått välja mellan att vara utan mat eller äta det som ställs på bordet. Säger inte din sambo åt henne att hon faktiskt får lov att vara hövlig även om hon inte direkt älskar dig. Tyvärr går det nog inte att skylla på mamman heller. En 10åring är gammal nog att veta hur man uppför sig och i slutändan får nog din sambo slå näven i bordet för att se till att barnet behandlar dig med respekt.Anonym skrev 2009-08-22 21:57:54 följande:Stackare...har haft samma problem i 7 år.Sambons dotter är 10 år och hon hälsar inte på mig och hon äter inte maten jag lagar,det ska vara pappa som lagar maten säger hon.Tyvärr är nog allt hennes mammas fel.
-
Kan inte påstå att jag avundas er med dessa problem. Måste vara skittufft.
Personligen tror jag att mycket hänger på männen. Är inte de trygga i sin roll som pappa till sina barn sen tidigare blir nog de barnen väldigt lätt curlade små monster som tror de kan behandla folk hur som helst. Och vem är det man då blir arg på? Jo, barnen, för även om det är barn så kan de vara hemska ändå och då tycker jag inte att folk som inte har någon aning om hur en enskild situation kan se ut ska komma och påstå att en styvmor inte borde finnas kvar i familjen och att det är sååå synd om de stackars barnen. För i en familj är det väl meningen att alla ska må bra, inte bara barnen från mannens tidigare förhållande.
Tack och lov att jag har en man som tar ansvar och som anser att ALLA i familjen har lika mycket värde och att alla ska behandlas med rspekt. I vårt gemensamma hem har vi båda lika mycket att säga till om. Jag tror inte att det kan vara på något annat sätt. Är man vuxen i en familj så måste man få lov att vara vuxen. Barnen ska inte kunna bete sig respektlöst eller elakt bara för att den ene vuxne inte är biologisk förälder.