Inlägg från: Idealisten |Visa alla inlägg
  • Idealisten

Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?

Vi läser löpande om hur köttindustrin behandlar djuren. Berättelser om hur djur och fåglar på olika sätt missköts och får leva under ovärdiga förhållande, för att sedan transporteras trångt under långa sträckor till slakteriet, där det inte alltid går direkt värdigt till. För att inte tala om hur det går till i andra länder som Sverige importerar kött ifrån. I Danmark t ex där denna nyhet kom fram och väckte avsky.
    www.veggiemind.com/kottet-pa-din-tallrik-ett-torterat-djur/

Skäms du som köttätare när du läser om detta, eller försöker du blunda för sanningen? Kan man verkligen känna sig som en godhjärtad människa när man konkret finansierar denna typ av industri?

• Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?
  • Idealisten
    janniahlholm skrev 2009-08-18 03:01:57 följande:
    Jag har inget dåligt samvete för min köttätning eftersom jag bara äter kött från våran silja-chark här i Rättvik, dit även min fd gymnasieskola levererar slaktdjur så jag är väl medveten om hur transporter och uppfödning går till. Däremot stödjer jag INTE övrig köttindustri och köper aldrig importerat kött.
    Men är det inte svårt att undvika, om man äter kött eller kyckling från restauranger, pizzerior, hamburgerbarer, korvkiosker osv? Dessa har ju sällan samma ansvarsfulla tänkande.
  • Idealisten
    jaghopparhögt skrev 2009-08-18 17:12:26 följande:
    Japp, jag tror som tur är inte på veganpropaganda :)
    Varför är det tur? Och handlar detta om veganpropaganda? Handlar det inte först och främst om, om man anser att man är en god människa om man med sina val i livet låter djur lida i onödan?
  • Idealisten
    jaghopparhögt skrev 2009-08-18 17:20:50 följande:
    Jag anser inte att djur lider i onödan i köttindustrin, tyvärr.
    Kan du utveckla det?
  • Idealisten
    Anova skrev 2009-08-18 17:22:39 följande:
    Anser man sig själv vara en god människa om man handlar sojaprodukter som har en oetisk odling?
    Sojabönans planta är för det första ingen smärtkännande varelse, om vi nu ska hålla oss till ämnet. Men ändå, är du medveten om att 80% av alla soja som odlas i världen går till djurindustrin som föda till djuren?
  • Idealisten
    Burberry skrev 2009-08-18 17:31:35 följande:
    Har du någonsin varit in i ett slakteri? Eller besökt en grisbonde? Jag föredrar när folk baserar sina "vetanden" på fakta och inte massmedieindustrins "chockavslöjanden". Svenskt kött kan du med gott samvete äta, finskt likaså.
    Allmänheten är generellt utestängda från slakterier, undrar varför?
    Därför är man som vanlig människa förpassad till att se på filmer som är tagna i smyg...och det räcker långt.

Har du själv varit inne i en kycklingindustri? Fick du gott samvete då?
  • Idealisten
    Anova skrev 2009-08-18 17:33:02 följande:
    Så det är alltså okej att utnyttja människor? Jag tycker att det är värre. Jag är medveten om att soja används i stora delar till djurindustrin, jag har jobbat inom fiskodling och den är inte heller etisk i många fall.. Men jag äter fisk. Jag anser mig vara en godhjärtad person, men jag är också ett rovdjur, jag äter andra djur som står lägre än mig.
    Nej det är inte okej att utnyttja människor, eller djur. När det kommer till oetisk arbetskraft så har du ju kommit till förändringar, Fairtrade och andra organisationer t ex. Jag gynnar gärna dom.

Du är ett modernt bekvämt rovdjur i så fall, som låter andra sköta "the dirty job". För inte tycker du det är en vacker bransch väl?
  • Idealisten
    Anova skrev 2009-08-18 18:17:04 följande:
    Det är enbart av livsmedelssäkerhetsskäl.. Jag är säker på att om du vill göra ett studiebesök på ett slakteri så går det utmärkt.
    Som sagt, tror inte att det skulle ge mig så mycket...mer än spykänslor.
    Jag har däremot varit med och bevittnat en gammaldags hönsslakt en gång som barn, och det var ingen vacker syn.
  • Idealisten
    Burberry skrev 2009-08-19 08:39:07 följande:
    Nej, det stämmer inte. Alla slakterier jag känner till tar emot studiebesök av t.ex. skolklasser. De har inget att dölja som du tror. Och jo, jag har besökt många olika djurgårdar, också såna som föder upp kycklingar, i och med mina agrologstudier. Och nej, jag fick inte dåligt samvete någonstans, för djuren mår bra där. Skulle människorna ta lika bra hand om varandra som en djurbonde tar hand om sina djur (ett dåligt skött djur är aldrig ekonomiskt lönsamt) så skulle världen vara mycket trevligare att leva i.
    Äter du kött eller köttprodukter från djur och fåglar från utlandet? Jag vet att det finns skillnader från hur djur sköts, men väldigt få köttätande människor är konsekventa kring sina etiska val och kan äta djur som blivit misskötta och misshandlade utan något dåligt samvete.
  • Idealisten

M C skrev 2009-08-19 12:24:14 följande:

Jag äter kött för att det är gott och jag mår bra på det. Jag är en godhjärtad människa. De två hör inte ihop.
    Varför hör inte det ihop om du bidrar till djurplågeri?
Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?