Inlägg från: Idealisten |Visa alla inlägg
  • Idealisten

Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?

Anova skrev 2009-08-20 00:57:32 följande:
    Men de nya generationerna kommer kanske att ta efter vår generation, dvs köttätarna? Jag ser ju hur jag präglas av den mat jag växte upp med..
    Jag sätter en hundralapp på, att efter ett par generationer efter det att odlat kött introducerats och modifierats till en fullvärdig produkt, så kommer motiven för att äta kroppsdelar från djur ha förändrats radikalt.
    Bjuder du emot?

Sen finns det en annan positiv aspekt också, då det kommer att kunna massproduceras i fattigare länder med enkla medel. Utan beroende av klimat- och naturförutsättningar.
  • Idealisten
    Anova skrev 2009-08-20 01:11:25 följande:
    Flera generationer? Nja.. Jag är forfarande osäker på att odlat kött kommer ersätta animaliskt kött. Men visst, jag tror att produkten kommer finnas på marknaden. Jag tycker också att det vore idealiskt för utvecklingsländer att få odla kött, men frågan om är de verkligen kommer få det inom överskådlig tid. Det kommer ju vara multinationella företag som skapar sin verksamhet kring detta, och frågan är om de verkligen är intresserade att gå ut på en sådan riskfylld marknad?
    Det kommer finnas ytterliggare fördelar, då man ska kunna styra så att det odlade köttet blir mer näringsrikt, nyttigare och slipper dåligt innehåll som vissa fetter. Man kommer enligt beräkningar även kunna sänka de skadliga miljöutsläppen kring köttproduktion med 80%.

Jag citerar Jason Matheny, (som forskar kring odlat kött) som förövrigt är en väldigt spännande man, med många intressanta ideer.
  • Idealisten
    Anova skrev 2009-08-20 01:31:35 följande:
    Det är klart att det finns fördelar, det tvivlar jag inte en sekund på.. Men problemet är det ekonomiska faktorerna kring det hela, t.ex. patent. Det kommer ju bli problem t.ex. i utvecklingsländerna.. Det är ändå de marknadsekonomiska krafterna som styr om detta kommer bli en hit eller inte.
    Jo så klart, och det finns naturligtvis andra ekonomiska intressenter som INTE vill se denna utvecklingen, så det ska bli väldigt spännande att följa om det t.o.m kan bli politiska konflikter kring detta.

Förutsättningen är förstås om dom i praktiken verkligen kan ta fram produkter som smak- och konsistensmässigt kan konkurrera.
  • Idealisten
    Anova skrev 2009-08-20 01:02:51 följande:
    Jag var straight edge, där är ju vegankosten en del av subkulturen. Jag bytte vänner och tappade bort tillhörigheten till sXe och blev köttätare Tycker inte alls det är mer bekvämt att vara köttätare. Fast nu äter jag mest fisk och skaldjur, kött kanske en gång varannan vecka, max.
    Se där ja, frågan är väl då om du var förvirrad då, eller är det nu? *s*
    Nej skämt å sido, men har du inte kvar tankegången någonstans i ditt hjärta?
  • Idealisten
    Anova skrev 2009-08-20 01:42:28 följande:
    Ja så är det alltid, det finns säkert företag som sätter sig på tvären och försöker stoppa utvecklingen kring labb-kött.. Däremot tror jag personligen inte på att det kommer bli några politiska konflikter.. jag tror att idén kommer att komma på marknaden genom ett stort amerikanskt företag och att de kommar att ta ut höga priser i alla fall till en början.. Ska bli intressant att se om det verkligen kan konkurrera ut kött, får väl göra en notering i almanackan år 2030 och se om det finns på marknaden.
    Man kan ändå ana en viss oro i den amerikanska köttindustrin, fast så länge dom tror att det kommer bli för dyrt att framställa så andas dom lugnt. Dock tror Jason Matheny att det längre fram kommer kunna låta sig göras billigt. Och jag måste ju säga att ger man varje ny innovation lite tid så sjunker ju priserna, det finns det ju många exempel på.

beefmagazine.com/mag/beef_testtube_meat/

Sen ska man notera att regeringen i Nederländerna har investerat 29 miljoner kronor i forskning om odlat kött, så jag är inte helt säker på att det blir amerikanska krafter som helt kommer styra/strypa tillgången.
  • Idealisten
    Anova skrev 2009-08-20 01:47:44 följande:
    Nä, faktiskt inte.. Jag har nog pluggat för mycket ekonomi för att kunna vara vegan för att tycka synd om djuren. sXe-kulturen dog då vi gick över till nytt millenium Jag är superintresserad av etiskt företagande, jag försöker lägga mitt engagemang där istället.
    Okej, men då hade du inga moraliska eller filosofiska motiv som vegan under gymnasietiden?
  • Idealisten
    Dr Mupp skrev 2009-08-20 01:50:54 följande:
    Jag tycker det är märkligt att vegetarianer alltid tror att köttätare är helt ovetande om köttets väg från djur till tallrik. Uttryck som "Om alla var tvungna att slakta sitt eget kött skulle alla vara vegetarianer" Eller "Om slakthus skulle ha glasväggar skulle ingen äta kött". Riktigt så enkelt är det inte. Jag tror varenda köttätare (förutom kanske de minsta barnen) är medvetna om vad de äter och gör val efter sin förmåga. Jag är köttätare och skäms inte ett dugg för det. Jag har slaktat höns och kaniner för att äta. Jag har sett på gårdslakt av ko. Jag har en pappa som jobbar på en gård med köttproduktion (kravgård). Det är inte ett dugg synd om dessa kor och grisar. Jag har själv inte varit i ett slakthus, men har sett bilderna och har släkt som jobbar på slakteri. För mig är bilden av en bultad ko som man skär strupen av ingen skrämmande bild. Det är för mig inte djurplågeri. Jag har mina val när det kommer till köttprodukter. Dessa val passar min familj och min privatekonomi. För man ska inte glömma att alla konsumenter har en privatekonomi som styr över vilka val de kan göra. Jag kommer inte att bli vegetarian, det är inget jag vill vara. Den som påstår att man inte behöver vara påläst om mat för att bli vegetarian/vegan vet att hen har fel. Bara att få i sig fullvärdigt protein är betydligt svårare än att slänga en biff i stekpannan. För att inte tala om A-vitamin (som jag läst att vi inte kan tillgodogöra tillräckligt bra ur betakaroten) och B12 (som endast finns i animalier (och en alg om jag inte minns helt fel)). Vi tillgodoser även järn betydligt sämre ur vegetabiler och Omega 3/6 kvoten blir åt helvete fel med vegatabilier.
    Men du måste ju ändå hålla med om att köttindustrin manipulerar med verkligheten, då bilder och filmer från själva dödandet och det mest blodschlaffsiga inte är något som vill visas upp. Det finns även många unga människor som knappt vet att leverpastej kommer från en blodig inälva, och korv innehåller en massa överblivna obehagliga slamsor från djurkroppar osv osv. Så nej, jag håller inte helt med dig i din framställan att människor är så medvetna och självklara kring vad dom egentligen äter. Det förklarar ju också att många köttätare INTE klarar av att se bilder och filmer från slakt. Varför inte då kan man undra, när det är så naturligt enligt dig?
  • Idealisten
    MrsAssault skrev 2009-08-20 02:08:39 följande:
    herregud förlåt för OT men jag läste "stödjer köttmuslim" i topic och satt länge och funderade på vad ts egentligen menade med det. Jag var bara tvungen att dela med mig av detta hahaha
    Det är verkligen inne med muslimer tydligen. *s*
  • Idealisten
    Themis skrev 2009-08-20 09:43:25 följande:
    Om man inte kan döda och stycka ett djur på egen hand så tycker jag inte man förtjänar att äta kött.
    Intressant, och jag kan nog tycka det är ett sunt tänkande, för då får människor praktiskt och på ett personligt plan verkligen möta sina egna känslor kring moral och etik. Inte som nu, skydda sig bakom massans norm och köttindustrins "välsignelse".
  • Idealisten

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-21 09:47:14 följande:

Ehm, alltså, jag vill inte vara den som är den - men är det inte BRA att korv görs på "slamsor" och så? På vilket vis är det bättre om en massa av djuret förfars, och att FLER djur måste slaktas för att bli korv eller liknande? Så länge korven smakar gott och inte är hälsovådlig (mer än för fettet då) så är det väl skit samma om det är rena muskler eller litet annat guck som mals ner till det? Själv tycker jag det är strålande att så mycket som möjligt av det arma djuret kommer till nytta och glädje för andra. Det är långt mer ekologiskt än att slänga halva kadavret och behöva dubbelt så många djur att slakta. Men det kanske bara är jag det...
    Nu handlade det inte om att man inte ska använda slamsorna som blir över, (och det gör köttindustrin, i chark och godis t ex) utan att många människor varken vet eller VILL veta vad det dom äter innehåller.
Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?