Inlägg från: Lesarah |Visa alla inlägg
  • Lesarah

xtravaganza

Ja, det hade säkert hjälpt lite. Men tråden är guld värt också. Det blir som en del av hela konceptet känns det som att kunna läsa/prata av sig lite om XV under de dagarna det inte är träff. Annars skulle jag nog googla mig galen. Haha.

På eftermiddagen har jag istället roat mig med att baka (tro det eller ej!) och det har hjälpt mig att fokusera. Luktar nu nybakat matbröd i hela lägenheten fast allt åkte in i frysen, bor i ett ensam-hushåll nämligen.

Undrar om man inte skulle ta och frysa in lite nyttiga rätter också.

Antar att många nu har familj och lagar mat/bakar för de andras skull eller helt skippar det. Men är det någon annan som bara lagar/bakar för sakens skull eller är jag ensam om det?

• Lesarah

Haha. Önskar jag hade någon att laga åt! Känns ju dumt att fylla frysen med mat egentligen.

Och Coachen; Jo jag har hennes mail-adress, men har inte riktigt velat maila. Vill inte skicka iväg något förhastat så de tycker jag ska avbryta "eftersom jag oroar mig för mycket" eller så.

• Lesarah

Själv har jag aldrig ätit mycket för bröd och skulle inte äta det dagligen, men någon mysig lördagsmorgon kanske, med keso och en mängd grönsaker. Såklart inte under halvfarten men i framtiden. Har bakat småbröd och fryst in i små påsar om två, så då räcker det att ta fram bara lite!

Förresten, är det någon här som väger sig varje dag? Jag har undvikit det och bara vägt mig efter XV-träffarna på deras våg. Men nu senaste dagarna har jag ju mått dåligt (som ni vet) så ställde mig på hemmavågen igår och även idag, och det var (bara) -0.1 i skillnad! och plötsligt kände jag att "Wow! Det händer något från dag till dag!" Hade inte tänkt på det förut, även om jag såklart inser att det måste vara så.

I alla fall, hur upplever ni andra det och vad tänker ni om väga/inte väga sig varje/varannan dag?

• Lesarah

Gällande det där med att stoppa i sig saker helfart till trots;

Jag tar 1-1½ tsk minikeso (mest protein och fett, fast lite kolhydrater) och så en msk linfrön och blandar. Sedan försöker jag även ta en msk olja (blandar inte det dock, utan tar det som det är) också.

Min mage har fungerat lite bättre då, fast det känns lite fusk. Gissar att det kanske inte är någon fara (för ketonfasen) med sådan liten mängd som en tesked minikeso. Tänkte bara skvallra om det. Fast det är individuellt och någon annan kan hamna ur fasen, så testa endast på egen risk.

Så nu mår jag bättre och känner mig mer motiverad att fortsätta en vecka till.

• Lesarah

MissB; men var jätteförsiktig så du inte går ur ketonfasen, en väninna tar istället 1-2 msk med sambal olek (stavas det så?) var tredje dag och tycker att det fungerar bra. Jag är sådan att jag inte kan göra något var tredje dag.. Allt eller inget typ.

Min våg stod på 69.9 efter morgonduschen idag. Det räknas ju inte officiellt eftersom det som står på tanita-vågen påverkas av att jag har kläder på mig och dessutom har ätit en soppa redan. Men i alla fall, 69.9! Det är inofficiellt under mitt delmål (under 70)! Kommer nog ta en vecka till eller så innan jag väger det på tanita vågen... Fast ändå! Oj vad skönt det känns att ha passerat 72-73 sträcket. Som varit problematiskt.

Jag ska sedan ner till 60, mitt andra delmål och sluta på 55-57 där någonstans (gissar jag). Så det är ju en bit kvar, men ändå! Jag är lycklig idag.

• Lesarah

Förresten; Winterfrost: Välkommen hit! På halvfart är ju 2½ superbra! Grattis! Och skönt med lite av en rivstart i början vare sig det är hel-eller-halvfart.

• Lesarah

Håller på sätt och vis med, fast det går för mig så rekommenderar jag _inte_ att man tar något mer. Menar det finns en risk att man faller ur fasen som sagt. Så man ska nog vara riktigt försiktig med det där.

En fråga till er som kör halvfart; låt säga att ni har beslutat er för att ta någon form av snacks (eller dylikt) för att lyxa till en fredagkväl med vänner. Vad skulle ni välja? Eller är allt förbjudet? Och om man ska äta ute eller ta en fika på stan, vad väljer ni då?

• Lesarah

Uller; du kan överväga 1-2 msk olja som Mozilla rekommenderar ovan.

Det där med att magen krånglar är ju verkligen dumt. Inbyggt försvar emot det borde det vara i pulvret. För när allt annat funkar med dieten är det ju surt att magen ska krångla.

• Lesarah

Har funderat över detta, idag är det exakt 4 veckor sedan jag började och det har gått bra. Vissa av er vet att jag ska fara iväg den 13 och därför hade jag tänkt börja trappa upp den 8 okt, men jag räknade på det där med 8 dagars upptrappning, och det innebär ju den 5 oktober.
    Jag har nått mitt första delmål åtminstone på min egen våg, och det känns verkligen som att det är dags att trappa upp, gå halvfart ett tag och sedan tillbaka på helfart igen (22 oktober eller torsdagen efter det).
    Därför funderar jag på att imorgon börja trappa upp. På så vis hamnar jag dessutom på hela veckor (jag gillar att ha ordning och reda. ) och mentalt känns det rätt att börja nu.
    Jag har just avslutat ett kapitel av mitt liv, (eh, jag har blivit av med den gamla lägenheten och kan nu äntligen säga att jag bytt stad) och även om helfart inte ska avslutas med det, så känns det som att nu är rätt tid.
    Tänker på att min väninna fortfarande går helfart, men inser att det handlar ju inte om henne, det handlar om mig, och mina val, och jag borde kunna ta egna beslut.
    Första två veckorna handlade det mycket om att gå ner nu, snabbt, helst redan innan jag börjat men jag inser att det här kommer ta sin tid, och det är kanske dags att ta det i etapper.

Vet inte om detta låter vettigt och om någon hinner se detta ikväll. Men jag vill väl egentligen bara höra att jag gör rätt i att ändra planerna och starta upptrapp imorgon.
    Vad säger ni tjejer?

• Lesarah

Tack för era råd.

Jag har tänkt på det där med att det kommer ta längre tid om jag går över till halvfart och sedan tillbaka till helfart några veckor senare; dvs man förlorar de veckorna av snabb viktminskning och man måste gå igenom de där jobbiga första dagarna igen. Däremot vill jag sluta (tillfälligt) med helfarten medan det fortfarande är roligt och jag trivs med det. På så vis ökar motivationen till att återgå till det.

Jag tror också att om jag kör halvfart nu så kan jag "öva" inför den riktiga halvfarten och jämvikten senare. Pröva mig fram lite, utesluta snedsteg. För att inte tala om att bevisa för mig själv att man kan göra saker i etapper.
    Att jag tar hela veckor sedan beror lite på att man inte ska kunna "ge upp" en dag. Utan då tänker jag; nej jag kör det här till torsdag och så utvärderar jag. Så det har hjälpt mig.

Dock är det bra att höra andras tankar och resonemang, det hjälper att utvärdera vad jag egentligen vill och känner för. Och då håller man motivationen på topp.

Med andra ord; Idag har jag börjat att trappa upp och för mig känns det rätt. Hoppas det ska gå bra nu bara.

MissMarillion - Vad kul! Stort grattis!

Pluppfamiljen;
    Tråkigt att du gick upp igen!
    Mitt gym är "bara" en viktklubb så vi har XtraVaganza plus vanliga pass och så. Så det är blandat med folk och både de där gymmänniskorna som du säkert syftar på och pensionärer och oss vanliga dödliga som gör så gott vi kan.
    Mitt råd vore nog att analysera vad du gör annorlunda på det nya gymmet jämfört med hos viktcentret. Har dina vanor förändrats, tränar du mindre för att det är annan stämning? Vad kan du göra redan nu som fungerade bättre hos XtraVaganza?

Svar på tråden xtravaganza