• Äldre 19 Aug 11:16
    12070 visningar
    9 svar
    9
    12070

    Varför kallar man personer man känner för främmande?

    Har funderat på det här ett tag och ännu inte kommit på en bra anledning: Varför säger man att man ska få "främmande" på besök, när det kommer personer man känner?

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Varför kallar man personer man känner för främmande?
  • Äldre 19 Aug 11:17
    #1

    Bra fråga. *puffar*

  • Äldre 19 Aug 11:23
    #2

    Vi vet alla vad ordet "gäst" betyder. Men i det här sammanhanget kan det vara intressant att veta att ordet tidigare haft betydelsen "främmande, främling". "Jag är en främling och en gäst hos eder" säger i Första Mosebok den
    sorgsne Abraham efter Saras död med ett typiskt bibliskt tonfall - det parallella uttrycket, det vill säga två synonymer efter varandra.
    Ändå in på 1600-talet kunde man använda "gäst" i en alldeles speciell handelsrättslig betydelse. Det var en benämning på en köpman från främmande land som under vissa i lag fastställda villkor fick vistas i en stad och där bedriva handel. Denne gäst kunde också kallas liggare.
    I religiöst språk användes "gäst" ofta bildligt. I SAOB står att ordet kan användas "i fråga om det främlingsskap som utmärker Jesus under hans jordeliv och (den troende) människan i hennes förhållande till denna världen." Som det heter i psalm 579 i min gamla konfirmationspsalmbok: "Jag är en gäst och främling /Som mina fäder här, /Mitt hem är ej på jorden, /Nej, ovan skyn det är." Så mellan gäst, främling och främmande finns ett snårigt samband. Detta blir inte mindre snårigt när man konstaterar att det fornsvenska gÆster härstammar från indoeuropeiskas ghosti- som i sin tur hänger ihop med latinets hostis som kan betyda både gäst, främmande och fiende. Och tyskans "gastfrei" motsvaras ju av engelskas "hospitable".

    från SvD

  • Äldre 19 Aug 11:25
    #3

    Apolline: Oj, det där blev jag inte mkt klokare på...

  • Äldre 19 Aug 11:29
    #4

    Jag vet inte varför "man" säger det, själv säger jag att vi får gäster.

  • WZZ
    Äldre 19 Aug 14:48
    #5

    Ordet stammar från medeltiden. I grund från ordet "fram" som betyder "avlägsen, obekant".

    Ordet i sig är mer eller mindre synonymt med gäst.

    Vi har under åren anammat ordet och det har blivit "främmande".

    Varför vi säger just främmande om personer vi känner är för att det är så pass nära ordet gäst i synonym betydelse. Det kan även ha sin förklaring att gäst förut hade lite finare innebörd än det i nuläget har och sedermera blev främmande ett mer passande ordval för gäster man känner närmre.

  • Äldre 19 Aug 15:19
    #6

    WZZ: Så främmande är alltså gäster som jag känner väl? Men hur är det då med en främmande man? Känner jag honom bättre än en okänd...

  • WZZ
    Äldre 19 Aug 15:28
    #7
    mrsIce skrev 2009-08-19 15:19:23 följande:
    WZZ: Så främmande är alltså gäster som jag känner väl? Men hur är det då med en främmande man? Känner jag honom bättre än en okänd...
    Nu menade jag om situationen för många år sen när gäst fortfarande var lite fint och inte vem som helst. Man behövde då ett ord för gäster som är mer vanliga och inte utöver vardagen.

    "Främmande man" - här blir "främmande" ett adjektiv medan i "besök av främmande" så blir "främmande" ett substantiv. Som adjektiv blir okänd och främmande nästintill helt synonyma.
  • Äldre 20 Aug 11:45
    #8

    När jag var barn på 70-talet hörde man ofta uttrycket främmande. Numera är det ingen i min omgivning som använder det i det här sammanhanget. Själv säger jag att vi ska få gäster.

  • Äldre 20 Aug 12:29
    #9

    WZZ: tack för ditt svar, blev lite klokare iaf, även om jag ändå tycker det är konstigt att någonting som är främmande ska vara välbekant...

    Gorban: Vi använder inte heller "främmande" (eller främmat som det heter i min del av landet), vi får besök, gäster alt namnger de som kommer...

Svar på tråden Varför kallar man personer man känner för främmande?