• mimspims

Höst/vinter skor för gravida?

Hej,
    en lite onödig fråga kanske, men jag e nyfiken ;)
    jag har bf 29 januari, alltså då det brukar vara som kallaste.
    Har ni som fött barn på vintern haft väldigt svällda fötter och ben eller har kylan lindrat? Kan man köpa stövlar? Kan man gå med klack fast man är gravid? Och undrar hur ni tänker göra/har gjort?

Mamma skrämde upp mig igår då hon berättade att sista månaderna som hon var gravid med mig var pappas gummistövlar det ända som gick på hennes fötter och jag är född i november.

• Svar på tråden Höst/vinter skor för gravida?
  • Camillis75

Det är nog väldigt individuellt om man sväller eller inte, mina vader gjorde att jag inte kunde ha mina stövlar. Sen så kan det vara svårt att gå med klack om man får foglossning.. så jag skulle nog rekommendera ett par bekväma skor utan klack, tråkigt kanske?

• mimspims
    Camillis75 skrev 2009-08-19 16:03:31 följande:
    Det är nog väldigt individuellt om man sväller eller inte, mina vader gjorde att jag inte kunde ha mina stövlar. Sen så kan det vara svårt att gå med klack om man får foglossning.. så jag skulle nog rekommendera ett par bekväma skor utan klack, tråkigt kanske?
    neej inte tråkigt, vill ju bara veta så jag inte köper ett par skor som jag sen inte kan använda :)
  • Shininganne

Precis vad jag har funderat på.  Jag har varit höggravid 2 gånger sommartid innan och svullnat upp så otroligt mycket. Har knappt kunnat ha skor på mig överhuvudtaget. Är lite orolig för hur det ska bli denna gången. Har bf 30 januari.

Izabelle 020627 Ebba 080522 BF 100130
  • Redbit

Jag födde min dotter i mars och köpte redan på hösten nya vinterkängor i en storlek större än vanligt (men helt OK att ha med extra sockar ändå). Det visade sig vara väldig tur, mina fötter inte bara svällde utan blev dessutom bredare - plattades liksom ut av extratyngden - så det hade inte funnits en chans att ta sig i min vanliga storlek.
    Jag rekommenderar att undvika klack, men då hade jag också foglossningar som blev etter värre om jag hade den minsta klack på mig...

• jag7

En vän till mig hade en lång föreläsning om att höga klackar när man är gravid är inte bra för ryggen. Då hade jag ett par snygga högklackade. Så då köpte jag ett par "tantskor" som jag kallade dom. Och det va himla bra. För sen senare i graviditeten blir det rätt jobbigt att gå. Hade inte kunnat trycka i mig klack skor och vingla runt i dom :) Så tantskor it is även denna graviditet hehe Stövlar hade aldrig gått med svullnande fötter.

• saltflingan

Det är nog väldigt individuellt. Min svägerska som alltid går i högklackat hade tom högklackat när de åkte till förlossningen. Då var hon iofs bara i v 34 men hon hade inga problem med att gå i hööööga klackar.

Själv kan jag inte ha ett enda par av mina skor utan att få skavsår eller blåsor så mina fötter är väldigt känsliga. Har köpt ett par skor i sommar och de är 2 storlekar större än vad jag normalt har, så det får nog bli nya skor sen även till hösten/vintern. Och klackar är bara att glömma för min del, har haft foglossning sen v 11.

• Monismonis

Ni som vet, vilken vecka brukar man bli svullen ungefär? För jag antar att man menar vätskesvullnad och inte att man blivit fet av fett? Eller har jag missförstått det hela?

• jag7

Jag tror det varierar massa från person till person. Jag svullnade efter v32. Då kunde jag inte ha min vigselring längre. Sen veckorna innan förlossningen var fötterna svullna.

• Shininganne

Jag menade vätskesvullnad. Vet inte riktigt när det började för mig men jag vet att ca 10 veckor innan bf fick jag köpa nya skor för då kom jag inte i mina gamla och sen blev det bara värre och värre.

Izabelle 020627 Ebba 080522 BF 100130
  • mimspims

Jag skulle helst gå med sambons crocs hela vintern men hatar att ha blöta fötter :/

Svar på tråden Höst/vinter skor för gravida?