• Clodia

    Gravidförsäkring

    Vad har ni för försäkring? När vi fick hem villkorstexten från Länsförsäkringar så stod det bara om mamma och pappa. Gör det det hos andra bolag också? Känner ni er trygga med det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-21 12:27
    Jag undrar alltså om ni känner er säkra på att den ickebiologiska mamman jämställs med "pappa". Att ni får ut försäkringspengar om något skulle hända henne, till exempel.

  • Svar på tråden Gravidförsäkring
  • Miss Maya

    En försäkring ni betalat för eller den där gravidförsäkringen alla gravida kan få gratis?

  • Clodia

    Vi har betalat för extraförsäkring, men det är samma formulering i gratisförsäkringen.

    Hur skriver Trygghansa?

  • Miss Maya

    Fast går man in på Länsförsäkringar och kollar, där man även kan hitta villkoren, så står det även för barnet?

  • Clodia

    Miss Maya skrev 2009-08-19 19:29:00 följande:


    Fast går man in på Länsförsäkringar och kollar, där man även kan hitta villkoren, så står det även för barnet?
    Eh... Ja. Givetvis. Det är inte det som är problemet. Det är klart att den täcker *barnet*, men täcker den mig som ickebiologisk mamma.
  • Miss Maya

    Ursäkta, läste inte vilken kategori det låg i. Ja, det är en knepigare fråga. Jag skulle ringa Länsförsäkringar och fråga. Tråkigt att de är så insnöade på mamma-pappa-barn-familjen fortfarande när det finns fler varianter.

    Men som sagt, ett garanterat svar får du nog bara av Länsförsäkringar.


    Clodia skrev 2009-08-19 19:32:19 följande:
    Miss Maya skrev 2009-08-19 19:29:00 följande: Eh... Ja. Givetvis. Det är inte det som är problemet. Det är klart att den täcker *barnet*, men täcker den mig som ickebiologisk mamma.
  • Clodia

    Ja, alltså, jag har pratat med Länsförsäkringar. Jag vill inte låta tyken men meningen med den här tråden var inte att få exakta svar på hur försäkringen funkar. Jag ville mest höra om andra i samma sits kände sig trygga med den formuleringen. Andra bolag verkar ju skriva om "partner" och "förälder".

  • Miss Maya

    Mja. Vi har trygghansa. Där var det uppdelat precis likadant. Mamma och pappa. Inte partner eller förälder. Inte när vi tog vår försäkring i alla fall.

    Och du var ju inte direkt tydlig i trådstart huruvida du visste vad som gällde (dvs om du hade pratat med dem eller inte) eller om du bara vill veta om andra är trygga med det, eller att du precis upptäckt det och inte vet vad som gäller och frågar andra osv osv. Då får du helt enkelt utveckla din TS lite... Då slipper du vara tycken. Bra va.


    Clodia skrev 2009-08-20 10:16:30 följande:
    Ja, alltså, jag har pratat med Länsförsäkringar. Jag vill inte låta tyken men meningen med den här tråden var inte att få exakta svar på hur försäkringen funkar. Jag ville mest höra om andra i samma sits kände sig trygga med den formuleringen. Andra bolag verkar ju skriva om "partner" och "förälder".
  • Egalia

    Vi hade trygghansa och de var jättebra, jag ringde upp och förklarade läget och de skrev helt enkelt en notering om det i vår familj fanns två mammor. Dock kan de ju inte i en handvändning ändra försäkringsformuleringarna eftersom det ska in jurister och hit och dit. Dock framförde jag mina synpunkter på att de borde omformulera sina dokument för att inkludera alla familjer.

Svar på tråden Gravidförsäkring