Inlägg från: Anonym (ring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ring)

Jag bajsar "maskar". *sorry*

Ring och be om hjälp. Du kan ha en fistel, hudveck eller stora hemorojder på insidan som orsakar detta problem. Jag hade stora problem på baksidan så att säga och innan jag fattade vad det var!! Nu väntar jag på operation. Men jag kan säga att det tog nästan 2 år innan jag vågade söka hjälp men nu är jag så glad över att jag gjorde det.

Så där ska man inte behöva ha det, men under tiden du väntar på att få hjälp funkar Xyloproct suppar bra.

• Anonym (ring)
    Anonym (masken) skrev 2009-08-19 21:30:45 följande:
    Anonym (xyloproct) skrev 2009-08-19 21:25:08 följande: jo då, suppar har jag testat vid ett flertal tillfällen, men det gör ju så fruktansvärt ont att ta dem. Att få in en hel är helt omöjligt. Har testat att ta bara en pytteliten bit och stoppa upp och då fått sitta på toaletten pga de kramper som uppstått. Men tack ändå!
    Aj då!! Nej det där behöver nog någon professionell titta på. Stackare!
  • Anonym (ring)
    Anonym (masken) skrev 2009-08-19 21:34:31 följande:
    Anonym (Ringmuskeln) skrev 2009-08-19 21:26:03 följande: Det tråkiga är att jag har varit på gyn och försökt få hjälp. I alla fall med sexbiten. Då blev jag utskrattad och hon ansåg att det var för att jag inte var tillräckligt upphetsad som gjorde att det gjorde ont. Men, nej, det spelar ingen roll hur upphetsad jag är, det gör skitont ändå.Har också varit och försökt få hjälp hos läkare där jag bodde tidigare. Ville göra ett endoskopi (heter det så), men jag har inte fått göra det, utan jag fick diagnosen IBS istället. Kanske stämmer till viss del, men det hjälper inte mot min smärta. Nej, jag upplevde inte ditt inlägg som spydigt.
    Men fy fasen vilken okänslig människa!!!!

När jag sökte hjälp ringde jag och pratade med en sjuksköterska och berättade hur genant jag tyckte att detta var. Jag sa att jag var så orolig inför undersökningen och då sa hon att hon visste precis vilken doktor jag borde träffa. Sagt och gjort så ordnade hon en tid (trots att han inte är "min" ordinarie läkare). Han frågade först lite allmänt om hur jag upplevde det och om jag hade besvär och på vilket sätt. Sedan undersökte han mig och innan undersökningen kom en kvinnlig sjuksköterska in i rummet och fanns med som stöd. Han förklarade allt tydligt och var metodisk. Berättade vad han såg och undersökningen var klar på ca 5 minuter.

Då gick han till sitt rum och jag fick en stund för mig själv att klä på mig och fräscha till mig.

På rummet berättade han vad han sett och på vilket sätt det kan åtgärdas. En remiss blev skickad till kirurgen för op. Det kändes genant och jag var nog illröd i fejan, men efteråt kändes det så bra. Det här var alltså en vanlig allmänläkare, det behövdes ingen endoskopi för det. Men det är ju ett beslut den läkare som undersöker dig tar.

Ring och prata med någon sköterska som kan hjälpa dig att träffa en BRA läkare.

Stå på dig!!
  • Anonym (ring)
    Anonym (masken) skrev 2009-08-19 21:44:02 följande:
    Anonym (ring) skrev 2009-08-19 21:41:08 följande: Jo jag ska försöka ringa i morgon. Har nyligen flyttat till ny ort dock, så jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig, men jag misstänker att det bara är att ringa till kommunväxeln så kopplar de mig.Det tråkiga är bara att jag har så svårt för att förklara mig. Är så svårt att få läkarna att förstå hur ont det faktiskt gör.
    Prova landstinget istället för kommunen. Närmaste vårdcentral borde vara lämpade för detta. Annars kan du ringa sjukvårdsupplysningen så guidar de dig. (de SKA iallafall göra det).

Jag håller tummarna för dig i morgon.
  • Anonym (ring)
    Anonym (masken) skrev 2009-08-19 21:45:23 följande:
    Men alla ni som pratar om hemorrojder. Ni säger att de försvinner efter ett tag? Detta har för mig varit ett dagligt problem i drygt 4 år. Sen pratar ni också om att problemen uppstått efter att ni fått barn, men jag har ju inte fött några barn.
    Nej det behöver inte försvinna, vissa måste opereras bort. Sådana problem har jag, både på insidan och utsidan och har haft det LÄNGE.
  • Anonym (ring)

Skriv en fusklapp innan du ringer!! Skriv upp hur det gör ont, på vilket sätt du besväras och hur länge det varit såhär, försök att ha en färdig lista så blir det lättare att svara den som frågar.

Berätta också att du dragit på detta med att söka hjälp för att det är genant och att du inte blivit tagen på allvar när du sökt hjälp tidigare. Var oerhört tydlig med att detta är ett stort problem för dig.

• Anonym (ring)
    Anonym (masken) skrev 2009-08-19 21:48:23 följande:
    Anonym (ring) skrev 2009-08-19 21:46:29 följande: Sjukvårdsupplysningen lät bra, för det tog jag en lapp om igår när jag var och jobbade och där stod deras "journummer". Skulle kunna höra med dem vart jag ska vända mig.
    Japp, de hjälper dig! 117 är det nya numret tror jag.
  • Anonym (ring)
    Anonym (masken) skrev 2009-08-19 21:52:50 följande:
    Anonym (ring) skrev 2009-08-19 21:51:20 följande: 1177 till och med om jag inte minns helt fel! Känns lite "oakut" att ringa ikväll, men jag testar i morgon bitti!Tack för stödet allihop!
    Ja så var det ju

Ja ring i morgon, de talar om för dig var du ska ringa och hur du bör göra.

Berätta här hur det gick.
  • Anonym (ring)
    Anonym (xyloproct) skrev 2009-08-19 21:54:35 följande:
    Anonym (masken) skrev 2009-08-19 21:45:23 följande: Det är ganska vanliga problem efter att man fött barn, och det är ju många kvinnor här som har gjort det och då verkar det ju som att "alla andra" med samma problem endast fått det av barnfödande.men om jag säger att min sambo, som helt bevisligen inte fött några barn eftersom han är kille, också har haft en hel massa problem med hemorojder, sprickor och blödande sår så kanske det inte hjälper dig, men då vet du att det inte är konstigt att få problem även om man inte fött barn.det är ju ett känsligt område och säkert vanligare än man tror med problem där, bara att folk inte pratar om det.
    Jaaa det är tydligen vanligare än man tror, fast det är inget man pratar om på fikat direkt

När jag pratade med en kvinna på apoteket såg hon hur jobbigt detta var för mig att prata om. Då sa hon att det här är vanligt som attan, de säljer extremt mycket produkter för detta problem och att många många fler borde söka hjälp för sina problem. Människor som konstant använder sig av sådana produkter behöver hjälp, men många vågar inte kontakta vården.

Nu känns det jättebra, jag kanske inte vill flagga med mitt ansikte i nån reklam men jag skäms inte längre. Det är ju inget man kan rå för!!
  • Anonym (ring)
    Anonym (masken) skrev 2009-08-19 22:06:21 följande:
    Tack alla för allt! Känns tryggt att jag inte är ensam om att ha problem. På sätt och vis hoppas jag på att det är hemorrojder, så jag får hjälp med mina problem. Jag menar, det är ju inget dödligt direkt och det finns ju hjälp att få.
    Precis. Varsågod, det var så lite så. Ingen ska behöva ha det så jobbigt. Lycka till nu. Vi skrivs i morrn!
  • Anonym (ring)

Hej hej, Undrar hur det har gått.

• Anonym (ring)
    Anonym skrev 2009-08-22 11:13:45 följande:
    Jag har också hemorrojder och har haft det i 3-4 år. Det blev mycket värre under graviditeten eftersom jag åt järntabletter vilket gjorde att jag blev stenhård i magen och sen lös. Jag har tagit kontakt med en familjeläkare som skickade en remiss till kirurgmottagningen i Väserås och jag antar att innan 2015 så kanske jag har fått hjälp! Det är så det känns just nu under tiden man väntar att man ska få hjälp att det dröjer så jävla lång tid att jag snart tar en kniv och skär bort dem själv!Doktorn skrev ut Sheriproct men jag har inte hunnit med att smörja in mig varje dag(speciellt inte under mens) så därför har det inte haft sån bra effekt.Idag är en sån skitdag då min man vill ha sex och jag är dålig i magen. Jag ska nog ta och suga av honom iaf, annars så tar han nog ut skilsmässa snart. Har själv haft såna tankar men jag älskar honom så mycket och vill inte att det ska ta slut! Vi har knappt sex längre eftersom jag känner mig så äcklad av mig själv och ofta är dålig i magen.
    Samma problem här med sexet. Jag vågade ju inte ens berätta för mannen om problemet för det var så genant. Till sist hade jag inget val och då sa han bara: jaha? vad är problemet?

Alltså han förstod naturligtvis de fysiska problemen men han menade att det inte behövde ställa till problem för vårt sexliv. Jag behövde inte oroa mig för att han skulle få avsmak..han hade ju inte märkt av det. Nu behöver man ju inte vara värsta sexatleten när problemen är som värst men vi har fått det att fungera.

Jag har slutat äta bröd, pasta, gröt och såna saker för min mage mår verkligen inte bra av det. Nu är det mycket bättre!

Ska ligga på om min operation, har inte ens fått remissbekräftelse än.
Svar på tråden Jag bajsar "maskar". *sorry*