• angelicawilde

Köpa innan bebis kommer

Har fått ihop detta men har jag glömt något eller har jag nänkt köpa för några saker av varje eller fel storlekar?
    Mitt första barn så det är inte så lätt!!!

Kläder:
    o startpaker kläder
    o set byxa tröja i strl 56
    o 2 tröja i strl 56
    o 2 byxor i strl 56
    o 1 pyjamas i strl 50
    o 3 par strumpor
    o 1 st kortarmade bodies
    o 1 st långarmad bodies
    o 1 st halvvarm overall
    o 1 st olle
    o 1 vinteroverall i strl 62
    o 2 st vintermössor
    o 1 par vantar

Åka:
    o Barnvagn
    o Skötväska
    o Varm filt
    o Regnskydd
    o Plastad frotté
    o Barnvagnsleksak
    o Reflexer till hjulen
    o Bärsele
    o Täcke
    o Kudde
    o Fårskinnfäll
    o Bärsjal
    o Hjulskydd
    o Bilbarnsstol
    o Reflexer

Sköta:
    o Tvättlappar
    o Våtservetter
    o Blöjor
    o Frottélappar
    o Rumpsalva (Inotyol)
    o Barnolja
    o Febertermometer
    o Alvedon
    o Borste/ Kam
    o Tops - Finns
    o Bomullsrondeller
    o Skötbord
    o Blöjhink
    o Badbalja
    o Badtermometer
    o Bad-cape
    o Nässug
    o Småhanddukar

Sova:
    o Madrass
    o 2 dra på lakan
    o Plastad frotté/ Madrassskydd
    o Mobil
    o Flera filtar
    o Resesäng
    o Täcke
    o Kudde
    o Spjälskydd
    o Babynest
    o Snuttefilt
    o Överkasst
    o Spjälsängslåda
    o Påslakanset

Möbler & Prylar:
    o Spjälsäng
    o Förvaringsmöjligheter
    o Babysitter
    o Skallra
    o Baby-gym
    o Barnstol

Till mamma:
    o 2 amnings-bh
    o Amningsinlägg
    o Bindor
    o Bystvärmare
    o Minst 2 amningströjor
    o Bröstpump
    o Mjölkuppsamlare
    o Bröstvårtsalva
    o Bröstvårtsluftare
    o Amningskudde
    o Bröstskydd
    o Stödgördel

Övrigt:
    o nappflaskor (minst två)
    o haklappar
    o nappar
    o Mitt första år bok

• Svar på tråden Köpa innan bebis kommer
  • Södermalmsbönan

Vi köpte typ allt du nämner ovan innan. Skönt att ha det klart o bara plocka fram när det är dags. Det enda vi inte köote innan var kläder, alla så att vi kommer få... vilket är sant..men många köper kläder i strl. 68 o uppåt... bry dig inte om att alla säger att ni ska få kläder... köp de allra minsta strl. så ni har när barnet kommer.

• Malinka1984

Hej
    det var då en massa saker, som ni antagligen inte behöver. Finns egentligen inte så mycket förutom kläder till dig och bebben som ni behöver. vagn, bilstol och babysitter + kläder tycker ja räcker bra :)
    Babygym och leksaker och sånt är ju bebben inte intresserad av förrän efter flera månader. Och köp lite fler kläder i stl 50, för även fast det är en längre bebbe så kan man ha 50 ett bra tag. min son va 54cm när han föddes men hade 50 ibörjan för dom drar ju ihop sig sådär gulligt :)
    Babynest är ju oxå en bra ide :)
    Bärsele rekomenderar jag inte, får man pissont i ryggen av. Bärsjal däremot är det mycket lättare att fördela tyngden med. Finns flera olika modeller att välja på.

• Trillian80

Lite trist om bebisen kissar/ spyr ner pyjamasen, eftersom du bara har en på listan.
    Det där med bärsele verkar vara väldigt individuellt, så det är nog svårt att veta innan =)
    Jag har också köpt en overall i strl 62, lite billigare än att köpa en åkpåse på typ 800... Överkast till spjälsängen känns lite överambitiöst, men om du har pengar o vill ha det fint runt omkring så varför inte =)

• vi och pyret

Oj vad mycket saker.

Vi hade kläder i stl 50/56, ett par ombyten + ett par pyamaser. + en varm overall, snuttefilt.
    Vagn, bilstol, säng + tillbehör till dessa.
    Blöjor, tvättlappar, rumpsalva, skötbädd + 10 pack tvättlappar från ikea.
    1 amningströja + bh (amningströjor använde jag den första månaden, men det var mkt smidigare med en vanlig tröja med ett linne under tyckte jag.)
    Bindor + amninsinlägg.

Resten har vi köpt efter hand när det har behövts. Tex barnstol köpte vi när sonen var 5 månader. Bröstpump använde jag aldrig.

Ta det lugnt och köp det ni behöver efter hand annars är risken att ni köper en massa saker som ni aldrig kommer att använda. Om det skulle vara tokkris och ni inte orkar gå och handla så finns det säkert någon som kan hjälpa er!

Lycka till!

• Lillskrutta2010

Mer kläder och packa ner så du vet att du har ombyten till flera dagar med i bb-väskan till bebisen om du inte bor intill vill säga. Man vet aldrig vad som kan hända och hur länge man behöver stanna efter. Annars har du förbrett dig bra tycker jag :)

• hallonsoda0
    Mumin80 skrev 2009-08-20 13:52:57 följande:
    Behöver man verkligen vinteroverall i str. 62? Jag väntar mitt första barn i december och tänkte klara mig med dom tre åkpåsar jag fått från olika håll, varierande varma... Overall behöver man väl först när barnet börjar krypa omkring, och då är dom väl större än str. 62 redan?
    overall är bra även innan de kryper. Om man ska bära ut dem till bilen eller behöver ta upp dem ur vagnen osv.
  • Titosmom

Alltså, jag tycker du har fått ihop en riktigt bra bas! =) Och resten tar du efterhand, det är mycket roligare jag lovar dig. Kram och lycka till!!!

• Mumin80

Till pappan: Luktsalt (så han inte svimmar på förlossningen)
    Till båda föräldrarna: Öronproppar

• AdoXa
    Mumin80 skrev 2009-08-20 13:52:57 följande:
    Behöver man verkligen vinteroverall i str. 62? Jag väntar mitt första barn i december och tänkte klara mig med dom tre åkpåsar jag fått från olika håll, varierande varma... Overall behöver man väl först när barnet börjar krypa omkring, och då är dom väl större än str. 62 redan?
    Som någon skrev ovan, om man är ute och går med vagn händer det ändå ofta att bebisen blir ledsen så att man måste ta upp den ur vagnen. Och åker man bil på vintern måste man kanske ha en overall på bebisen i bilbarnstolen osv osv. Min dotter hatade att ligga i vagnen så en overall var ett måste på henne, annars hade jag inte kunnat gå ut när det var kallt.

Ang TS:s lista - jag rekommenderar bodys och byxor framför tröja och byxor. När man lyfter bebisen och den har enbart tröja och byxor på sig blir det i princip alltid en irriterande glipa mellan kläderna vid magen, kläderna far runt och sitter inte på plats om man inte har en body. Då verkar det lite lite med EN kortärmad och EN långärmad body. Det går åt många bodys. Men sådant är roligt att handla efter att barnet har kommit också... Vi väntar andra barnet så vi har både nya kläder (nya för oss, de är skänkta från sambons syster) plus dotterns gamla bebiskläder, jag räknade efter igår hur många bodys vi har och vi har 20 långärmade och 16 kortärmade bodys i strl 50/56 och några i 62 som jag tagit fram i förväg. Nu är det nog ganska överdrivet, hehe, men en av varje låter iallafall väldigt lite.

Ang bodys kan jag även tipsa om en omlott-modell som såldes på HM när dottern föddes, som kan öppnas helt med hjälp av tryckknappar i sidorna. Det är bara att veckla ut bodyn, lägga bebisen på den och sedan trä i armarna och knäppa ihop. VÄLDIGT skönt att slippa hela momentet med att trä bodyn över huvudet på den lilla nyfödda bebisen, ett moment iallafall JAG tyckte var väldigt läskigt i början.

Badtermometer har jag aldrig förstått vad man ska ha den till, man känner väl på vattnet med handen?

Jag planerade att amma men köpte ändå hem ersättning att ha i reserv OM amningen skulle strula, paketet slängdes sedan oöppnat men det var väldigt befriande rent psykologiskt att veta att det fanns bebismat hemma även om mina tuttar skulle strejka.
Svar på tråden Köpa innan bebis kommer