• angelicawilde

Köpa innan bebis kommer

Har fått ihop detta men har jag glömt något eller har jag nänkt köpa för några saker av varje eller fel storlekar?
    Mitt första barn så det är inte så lätt!!!

Kläder:
    o startpaker kläder
    o set byxa tröja i strl 56
    o 2 tröja i strl 56
    o 2 byxor i strl 56
    o 1 pyjamas i strl 50
    o 3 par strumpor
    o 1 st kortarmade bodies
    o 1 st långarmad bodies
    o 1 st halvvarm overall
    o 1 st olle
    o 1 vinteroverall i strl 62
    o 2 st vintermössor
    o 1 par vantar

Åka:
    o Barnvagn
    o Skötväska
    o Varm filt
    o Regnskydd
    o Plastad frotté
    o Barnvagnsleksak
    o Reflexer till hjulen
    o Bärsele
    o Täcke
    o Kudde
    o Fårskinnfäll
    o Bärsjal
    o Hjulskydd
    o Bilbarnsstol
    o Reflexer

Sköta:
    o Tvättlappar
    o Våtservetter
    o Blöjor
    o Frottélappar
    o Rumpsalva (Inotyol)
    o Barnolja
    o Febertermometer
    o Alvedon
    o Borste/ Kam
    o Tops - Finns
    o Bomullsrondeller
    o Skötbord
    o Blöjhink
    o Badbalja
    o Badtermometer
    o Bad-cape
    o Nässug
    o Småhanddukar

Sova:
    o Madrass
    o 2 dra på lakan
    o Plastad frotté/ Madrassskydd
    o Mobil
    o Flera filtar
    o Resesäng
    o Täcke
    o Kudde
    o Spjälskydd
    o Babynest
    o Snuttefilt
    o Överkasst
    o Spjälsängslåda
    o Påslakanset

Möbler & Prylar:
    o Spjälsäng
    o Förvaringsmöjligheter
    o Babysitter
    o Skallra
    o Baby-gym
    o Barnstol

Till mamma:
    o 2 amnings-bh
    o Amningsinlägg
    o Bindor
    o Bystvärmare
    o Minst 2 amningströjor
    o Bröstpump
    o Mjölkuppsamlare
    o Bröstvårtsalva
    o Bröstvårtsluftare
    o Amningskudde
    o Bröstskydd
    o Stödgördel

Övrigt:
    o nappflaskor (minst två)
    o haklappar
    o nappar
    o Mitt första år bok

• Svar på tråden Köpa innan bebis kommer
  • viplanerar09

Hej!
    Om man har pengar tycker jag att man måste få skämma bort sitt första barn. Dessutom vet man ju inte heller vilka behov barnet har. Mitt barn kanska älskar att vara i ett babygym medans vissa barn hatar det.

Jag kopierar listan och stryck för de jag redan har och kommer köpa de andra också. kanske inte allt med mycket. Super bra lista.

• Ellih73

Hej!
    En jättebra lista du gjort :) Jag väntar med barn, den 15 dec och undrar lite om kläder. Hur mkt behöver man i stl 50? Hur stora är de ungefär när de kan ha den stl. Om man får en bjässe på 4200 tex, kan de ha stl 50 då?

• Mideriaa

de där med kläder i storlek 50 är ju så olika.
    allt beror ju på hur stort barnet blir men jag kommer minst ha 4-5 i den storleken
    och sen lika många i storlek 56.
    men vad jag har fått hört så dom som kan ha storlek 50 har dom inte alls många veckor kanske 2-3 veckor sen måste man börja med storlek 56
    men sånt vet man ju aldrig i början ju så det är lika bra å ha några i 50 och några i 56 :)

listan tycker jag också va bra flera såna så kommer fler känna sej trygga tror jag :)

• salome199

Angående bröstvårtsluftare och bröstskydd, är det samma sak?
    Var inne på Apoteket och kolalde deras sortiment idag. Dels finns det ju något slags silikoninlägg att lägga i bh:n efter amning för att påskynda läkning om man har ont. Är det luftare kanske?

Och är bröstskydd den grej som säljs på Apoteket som man sätter runt bröstvårtan UNDER amning, för att skydda om det gör ont när babyn suger? någon som vet?

• annikap6

oj oj oj!! jag fick lite små panika där av din lista... jag trodde det räckte med kläder, bilstol och vagn i början. å alla sköta grejer å så men oj va jag ligger efter om man ska ha allt det... tur att jag har ett tag kvar kände jag nu!!

• denförvirrade

Vi har skaffat barnvagn, 1 spjälsäng, två bebisfiltar, två babybjörn, 2x3 uppsättningar kläder i nyfödd/prematur-size, våtservetter, blöjor. Sedan tidigare finns massor av kläder fr a fr 56 och uppåt inkl overaller.
    M a o, inte så särskilt mycket, men jag tror det löser sig efterhand. Är jag slapp och oorganiserad?
    Väntar tvillingar any day now...

• Ewa30

något som jag fann oumbärligt som jag köpte av en händelse är:

Galltvål

får bort i stort sett varenda fläck och är organiskt och nedbrytbart. snällt mot bebishud och sånt.

Sen en gosig filt att ha bebisen på på golvet är trevligt. tjock och mysig ska den vara. Vi använde fårskinnet ett tag, men det var mindre populärt när bebis skulle ligga på magen och träna nacke och rygg, massa strån i mun och ansikte var inte roligt...:)

• zanna80

Superbra lista! (tror jag iaf)
    Väntar mitt första i feb och ska på torsdag åka ner till Ullared och tänkte försöka köpa på mig ganska mycket saker som jag tror behövs.

• falken

Mycket på listan kanske ni inte kommer att använda direkt, men det kan va skönt att slippa åka runt o handla sen också - jag var likadan

Men jag hade nog också skaffat 2 små pyjamasar till, iaf stl 56, med fot, och fler bodys. Bodys är standard till små pyren, läcker inte in luft, varmt o skönt. Samma sak med pyjamasar med fot.

Nöd-mjölkersätting till dag 2-3 att ge om bebisen är vrålhungrig och mjölken inte runnit till, kan va skönt att ha hemma. Nan1 är bäst mot magen. Likaså en liten nappflaska, MAM är bra. Fast detta beror ju på hur man ser på amning, själv hade jag såna sår att vi var tvungna att spara mina vårtor ibland hela första månaden, sen blev det helamning. En fördigblandad Nan kostar ju 7 kr och kan ges på sked, så det är ju ingen stor investering heller...

Babygym kanske inte blir aktuellt förrän efter 2-3 månader. Fram tills dess så var det god underhållning för vår tös att ligga o titta på en färgglad kudde - helst den randiga, som var populär. De ser kontraster allra bäst i början, och glada ansikten.

Svar på tråden Köpa innan bebis kommer