• Mirilla

Osäker hund

Nu håller jag på att tröttna. Jag har under en längre tid försökt träna min hund att gå förbi andra hundar här hemma utan att låta som en hundmördare. Vissa hundar går bättre än andra. Men jag känner att jag inte når resultat utan snarare tvärtom, det börjar bli värre. Jag har ingen aning om hur jag ska bära mig åt.
    Problemet är att min hund är väldigt undergiven och osäker mot andra hundar, hon skulle inte göra någonting mot andra hundar. Men när hon ser en annan hund här hemma så stirrar hon, sen kommer morret, hon börjar skälla och hon gör utfall, vilket är väldigt jobbigt för mina armar och dessutom släpar jag oftast på en barnvagn.
    Det är en blandning mellan border collie och golden.
    Detta problemet har vi endast hemma. Jag tränar ofta på kennelklubben i närheten, går på kurser och därmed träffar andra hundar ofta och detta problemet har aldrig kommit där (har hänt om en hund kommit upp för nära bakom henne när hon inte var beredd, dock inget utfall då).
    Nu känns det ohållbart då dottern snart kommer gå och jag vill fortsätta ha med hunden utan att riskera att hon flyger över dottern (hunden är alltid kopplad).
    Någon som varit med om något liknande problem, hur har ni löst det, jag måste ju komma ut och gå med hunden.
    Känns som jag provat allt. Få hunden att sitta vid sidan, avleda med hennes älskade pipboll, avleda med godis, bara gå förbi, säga till på skarpen, men ingenting hjälper.
    Några tips?????? Hur skulle ni göra?? Har verkligen ingen erfarenhet av det här då det är min första hund.
    Några tips på någon (hundpsykolog el. liknande) som skulle kunna hjälpa till att lösa problemet?
    Bor i Strängnäs 10 mil från stockholm.

Tack

• Svar på tråden Osäker hund
  • köttbullelydnad

Men om ni går kurser, varför inte prata med instruktören där?

• Alorna

Har inte hund själv längre och hade inte det problemet, men jag skulle nog ge tipset om att titta på han som "pratar med hundar" Ceasar Milan eller vad han nu heter. Gillar honom skarpt.

• köttbullelydnad

En tanke som kommer spontant - hur beter du dig hemma och hur beter du dig på kurs? För om det funkar på kursplats borde det inte vara svårt att föra över det till hemmaplan.

• Snuvan

Nu kommer jag säkert att få skit för det jag skriver.
    Min hund gjorde utfall mot bilar, jag o min instruktör vi provade allt som fanns. Min hund har bara fått en fix idé att han ska skälla ut bilarna.
    Att korrigera med kopplet stressade bara upp honom ännu mer, godis eller leksaker funkade inte alls. Jag hade kunnat hållt en oxfilé framför hans nos, det enda han brydde sig om var bilarna.
    Jag var tvungen att hitta ett sätt som "släckte" honom helt. Problemet blir ju ofta att man korrigerar hunden men den fortfarande har uppmärksamheten på det den är "fixerad" vid. I mitt fall bilar, i ditt fall andra hundar.
    Jag började ha en vattenflaska med sportkork med mig när vi gick längs vägen. Första tecknet på att han fixerade sig vid bilen så sprutade jag vatten i ansiktet på honom. Första gångerna så blev han helt chockad. Och det var det som behövdes, jag var tvungen att bryta förtrollningen. Då först kunde jag få hans uppmärksamhet. Nästa gång det kom bilar så hade han en tydlig minnesbild av vad som hände förra gången, då valde han att inte göra ett utfall och eftersom han valde rätt så fick han beröm o en godis.
    Numera "skvallrar" han på bilarna. Han ser att en bil kommer, han tittar på bilen, tittar på mig för att tala om för mig, det kommer en bil. Så fort han ser mig i ögonen så säger bra eller klickar o han får en godis.
    Nu har vi vänt det från utfall till att han vet att en bil betyder godis.
    Nu blev det här hur långt som helst. Men först måste du nog hitta ett sätt som bryter hunden i beteende, sen kan du börja jobba bort det. Pröva med en flaska vatten, det skadar inte hunden på något sätt men de flesta tycker att det är läskigt. Helt skulle man ju vilja slippa "skrämma" hunden med något obehagligt men ibland måste man ta till något utöver det vanliga.
    Hoppas det går bra!

• köttbullelydnad
    Snuvan skrev 2009-08-20 22:21:14 följande:
    Nu kommer jag säkert att få skit för det jag skriver.
    Vattenmetoden är en bra metod när inte mycket annat funkar, och det är mindre skadligt än korrigering i koppel Så inte ska du vänta dig "skit" inte
  • Mirilla
    Snuvan skrev 2009-08-20 22:21:14 följande:
    Nu kommer jag säkert att få skit för det jag skriver. Min hund gjorde utfall mot bilar, jag o min instruktör vi provade allt som fanns. Min hund har bara fått en fix idé att han ska skälla ut bilarna. Att korrigera med kopplet stressade bara upp honom ännu mer, godis eller leksaker funkade inte alls. Jag hade kunnat hållt en oxfilé framför hans nos, det enda han brydde sig om var bilarna. Jag var tvungen att hitta ett sätt som "släckte" honom helt. Problemet blir ju ofta att man korrigerar hunden men den fortfarande har uppmärksamheten på det den är "fixerad" vid. I mitt fall bilar, i ditt fall andra hundar. Jag började ha en vattenflaska med sportkork med mig när vi gick längs vägen. Första tecknet på att han fixerade sig vid bilen så sprutade jag vatten i ansiktet på honom. Första gångerna så blev han helt chockad. Och det var det som behövdes, jag var tvungen att bryta förtrollningen. Då först kunde jag få hans uppmärksamhet. Nästa gång det kom bilar så hade han en tydlig minnesbild av vad som hände förra gången, då valde han att inte göra ett utfall och eftersom han valde rätt så fick han beröm o en godis. Numera "skvallrar" han på bilarna. Han ser att en bil kommer, han tittar på bilen, tittar på mig för att tala om för mig, det kommer en bil. Så fort han ser mig i ögonen så säger bra eller klickar o han får en godis. Nu har vi vänt det från utfall till att han vet att en bil betyder godis. Nu blev det här hur långt som helst. Men först måste du nog hitta ett sätt som bryter hunden i beteende, sen kan du börja jobba bort det. Pröva med en flaska vatten, det skadar inte hunden på något sätt men de flesta tycker att det är läskigt. Helt skulle man ju vilja slippa "skrämma" hunden med något obehagligt men ibland måste man ta till något utöver det vanliga. Hoppas det går bra!
    Det ska jag prova, tack för det. Har också försökt korrigera, med den påföljden att hon blir mer stressad. Jag ville bara bolla idéer med andra, så lätt att bli insnöad i det man håller på med att man tillslut inte vet hur man ska bära sig åt.
    Vet inte hur jag är hemma jämfört med borta, ska tänka på det.
    Har pratat med min instruktör, men vi vet inte riktigt. Svårt för henne att se när det går så bra där. Får kanske ta upp det igen på tisdag, men ska prova det där med vattnet först.
  • linjes
    Alorna skrev 2009-08-20 21:58:05 följande:
    Har inte hund själv längre och hade inte det problemet, men jag skulle nog ge tipset om att titta på han som "pratar med hundar" Ceasar Milan eller vad han nu heter. Gillar honom skarpt.
    Lite svårt att apa efter honom då dom inte visar allt på tv...
  • Alorna
    linjes skrev 2009-08-21 09:05:33 följande:
    Jo visserligen men han har bra råd etc.
  • hundpuss
    linjes skrev 2009-08-21 09:05:33 följande:
    Tur är väl kanske det?
  • hundpuss

TS,
    har du pratat med din instruktör på klubben om detta? hur hunden är hemma?

Svar på tråden Osäker hund