• Mirilla

Osäker hund

Nu håller jag på att tröttna. Jag har under en längre tid försökt träna min hund att gå förbi andra hundar här hemma utan att låta som en hundmördare. Vissa hundar går bättre än andra. Men jag känner att jag inte når resultat utan snarare tvärtom, det börjar bli värre. Jag har ingen aning om hur jag ska bära mig åt.
    Problemet är att min hund är väldigt undergiven och osäker mot andra hundar, hon skulle inte göra någonting mot andra hundar. Men när hon ser en annan hund här hemma så stirrar hon, sen kommer morret, hon börjar skälla och hon gör utfall, vilket är väldigt jobbigt för mina armar och dessutom släpar jag oftast på en barnvagn.
    Det är en blandning mellan border collie och golden.
    Detta problemet har vi endast hemma. Jag tränar ofta på kennelklubben i närheten, går på kurser och därmed träffar andra hundar ofta och detta problemet har aldrig kommit där (har hänt om en hund kommit upp för nära bakom henne när hon inte var beredd, dock inget utfall då).
    Nu känns det ohållbart då dottern snart kommer gå och jag vill fortsätta ha med hunden utan att riskera att hon flyger över dottern (hunden är alltid kopplad).
    Någon som varit med om något liknande problem, hur har ni löst det, jag måste ju komma ut och gå med hunden.
    Känns som jag provat allt. Få hunden att sitta vid sidan, avleda med hennes älskade pipboll, avleda med godis, bara gå förbi, säga till på skarpen, men ingenting hjälper.
    Några tips?????? Hur skulle ni göra?? Har verkligen ingen erfarenhet av det här då det är min första hund.
    Några tips på någon (hundpsykolog el. liknande) som skulle kunna hjälpa till att lösa problemet?
    Bor i Strängnäs 10 mil från stockholm.

Tack

• Svar på tråden Osäker hund
  • linjes
    Vision400 skrev 2009-08-21 11:03:46 följande:
    Tur är väl kanske det?
    japp
  • Mirilla
    Vision400 skrev 2009-08-21 11:04:08 följande:
    TS, har du pratat med din instruktör på klubben om detta? hur hunden är hemma?
    Ja, men vi har inte kommit så långt med det. Ska ta upp det på tisdag igen så kanske hon kommit på något. Om inte annat så vet jag att hon har mycket kontakter som är duktiga med hundar.

Har inte tittat så mycket på Ceasar Millan, vissa saker kan säkert vara bra, men inte allt, sen är det svårt att veta hur man ska göra i alla fall när man ska göra det själv. Har tittat en del på Fredrik Steen på tv4+, och försökt med det han förespråkar (ha hunden sittandes vid sidan medan den andra hunden går förbi), men det går inte.

Tror jag får börja med hennes stirrande och sen jobba utifrån det. Hon stirrar upp sig på saker (det mesta, som andra djur, människor m.m, men det är bara hundar hon gör utfallen mot). Tack för alla tips, skönt att få bolla idéer med andra hundmänniskor. Fler tips tas gärna emot.
  • hundpuss
    Mirilla skrev 2009-08-21 11:33:03 följande:
    Ja, men vi har inte kommit så långt med det. Ska ta upp det på tisdag igen så kanske hon kommit på något. Om inte annat så vet jag att hon har mycket kontakter som är duktiga med hundar. Har inte tittat så mycket på Ceasar Millan, vissa saker kan säkert vara bra, men inte allt, sen är det svårt att veta hur man ska göra i alla fall när man ska göra det själv. Har tittat en del på Fredrik Steen på tv4+, och försökt med det han förespråkar (ha hunden sittandes vid sidan medan den andra hunden går förbi), men det går inte. Tror jag får börja med hennes stirrande och sen jobba utifrån det. Hon stirrar upp sig på saker (det mesta, som andra djur, människor m.m, men det är bara hundar hon gör utfallen mot). Tack för alla tips, skönt att få bolla idéer med andra hundmänniskor. Fler tips tas gärna emot.
    Jag tror inte alls på Cesar, Fredrik har däremot rätt i mkt.
    Sen skulle jag gärna fortsätta tipsa om min favoritbok, Kontaktkontraktet, tror den hade intresserat dig.

Det handlar ju om att man ska ha hundens uppmärksamhet innan problemen dyker upp, och det är ju där träningen kommer in. Lättare sagt än gjort många gånger. Så låna gärna boken på bibliotkeket!

Sen tycker jag att du kan prova vattenmetoden , den brukar fungera riktigt ordentligt.

Var sen inte helt rädd att byta klubb/instruktör om du inte är nöjd, eller om det inte funkar. Det viktigaste är att det ordnar sig för dig och din hund.
  • MammaTillDomFinaste
    Snuvan skrev 2009-08-20 22:21:14 följande:
    Nu kommer jag säkert att få skit för det jag skriver.Min hund gjorde utfall mot bilar, jag o min instruktör vi provade allt som fanns. Min hund har bara fått en fix idé att han ska skälla ut bilarna.Att korrigera med kopplet stressade bara upp honom ännu mer, godis eller leksaker funkade inte alls. Jag hade kunnat hållt en oxfilé framför hans nos, det enda han brydde sig om var bilarna.Jag var tvungen att hitta ett sätt som "släckte" honom helt. Problemet blir ju ofta att man korrigerar hunden men den fortfarande har uppmärksamheten på det den är "fixerad" vid. I mitt fall bilar, i ditt fall andra hundar.Jag började ha en vattenflaska med sportkork med mig när vi gick längs vägen. Första tecknet på att han fixerade sig vid bilen så sprutade jag vatten i ansiktet på honom. Första gångerna så blev han helt chockad. Och det var det som behövdes, jag var tvungen att bryta förtrollningen. Då först kunde jag få hans uppmärksamhet. Nästa gång det kom bilar så hade han en tydlig minnesbild av vad som hände förra gången, då valde han att inte göra ett utfall och eftersom han valde rätt så fick han beröm o en godis. Numera "skvallrar" han på bilarna. Han ser att en bil kommer, han tittar på bilen, tittar på mig för att tala om för mig, det kommer en bil. Så fort han ser mig i ögonen så säger bra eller klickar o han får en godis.Nu har vi vänt det från utfall till att han vet att en bil betyder godis.Nu blev det här hur långt som helst. Men först måste du nog hitta ett sätt som bryter hunden i beteende, sen kan du börja jobba bort det. Pröva med en flaska vatten, det skadar inte hunden på något sätt men de flesta tycker att det är läskigt. Helt skulle man ju vilja slippa "skrämma" hunden med något obehagligt men ibland måste man ta till något utöver det vanliga. Hoppas det går bra!
    jag körde med blomspruta på samma sätt, funkar också, då får man också lite mer träffsäkerhet! Funkar perfekt på min hund som skäller på andra hundar, inte vid möten, men på balkongen. Nu kan alla som går där vartje dag (som bor runt omkring) gå förbi och han max skäller till1 gång, sen är det bra. Kommer det någon ny hund är det som vanligt, men bara han ser vattensprutan så slutar han och går in istället.
  • Mirilla
    Vision400 skrev 2009-08-21 11:39:46 följande:
    Jag tror inte alls på Cesar, Fredrik har däremot rätt i mkt. Sen skulle jag gärna fortsätta tipsa om min favoritbok, Kontaktkontraktet, tror den hade intresserat dig. Det handlar ju om att man ska ha hundens uppmärksamhet innan problemen dyker upp, och det är ju där träningen kommer in. Lättare sagt än gjort många gånger. Så låna gärna boken på bibliotkeket! Sen tycker jag att du kan prova vattenmetoden , den brukar fungera riktigt ordentligt. Var sen inte helt rädd att byta klubb/instruktör om du inte är nöjd, eller om det inte funkar. Det viktigaste är att det ordnar sig för dig och din hund.
    Jag är nöjd med min tränare, hon är dessutom uppfödare till min hund. Däremot tränar jag enbart tävlingslydnad för henne och där märks ju som sagt inte problemet.
    Får se om jag hittar någon tränare som är mer inriktad på problem, min är ju mer inriktad på lydnad.
    Ska kolla upp den boken, den verkar intressant. Precis det problemet har vi, hon går superfint i koppel när det bara är vi, men så fort hon ser något annat är hennes hjärna någon annanstans. Tror det är det jag i första hand får jobba på.
    Ska prova med vatten och se om det fungerar, lite bökigt bara eftersom jag nästan alltid har med mig barnvagnen. Jag hoppas verkligen att det fungerar lika bra som det gjort för er, min dotter kommer att gå vilken dag som helst nu och jag vill inte riskera att hon blir överhoppad av min hund. Hon lär väl inte vilja åka vagn lika mycket sen när hon lärt sig gå
  • hundpuss
    Mirilla skrev 2009-08-21 14:20:55 följande:
    Jag är nöjd med min tränare, hon är dessutom uppfödare till min hund. Däremot tränar jag enbart tävlingslydnad för henne och där märks ju som sagt inte problemet. Får se om jag hittar någon tränare som är mer inriktad på problem, min är ju mer inriktad på lydnad. Ska kolla upp den boken, den verkar intressant. Precis det problemet har vi, hon går superfint i koppel när det bara är vi, men så fort hon ser något annat är hennes hjärna någon annanstans. Tror det är det jag i första hand får jobba på. Ska prova med vatten och se om det fungerar, lite bökigt bara eftersom jag nästan alltid har med mig barnvagnen. Jag hoppas verkligen att det fungerar lika bra som det gjort för er, min dotter kommer att gå vilken dag som helst nu och jag vill inte riskera att hon blir överhoppad av min hund. Hon lär väl inte vilja åka vagn lika mycket sen när hon lärt sig gå
    Om du upplever att hunden går fint när det bara är ni två, men "spårar ur" i vissa situationer tror jag du kommer får stor nytta av just den boken då den bygger på att man ska fånga upp kontakten långt innan problemet uppstår.

Går din hund fot på promenaderna?
  • Mirilla
    Vision400 skrev 2009-08-21 14:54:20 följande:
    Om du upplever att hunden går fint när det bara är ni två, men "spårar ur" i vissa situationer tror jag du kommer får stor nytta av just den boken då den bygger på att man ska fånga upp kontakten långt innan problemet uppstår. Går din hund fot på promenaderna?
    Inte fot direkt, men hon går vid våran sida. Började med det då hon verkligen var hemsk att gå ut och gå med innan och det fungerar. Hon blir lugnare då.
    Hon vet också exakt var det skulle kunna komma något så då märker man att hon helt tappar fokus igen. Har börjat se ett mönster då det är på ungefär samma platser varje gång, det behöver inte vara något alla gånger. Ett exempel är förbi våra grannar (bor i skogen en bit bort från närmsta granne) för kanske kan det komma någon där. Så fort man kommer förbi så lugnar hon ner sig.
    Men jag ska absolut ta mig en titt i den boken när jag kommer till ett bibliotek nästa gång. Tack.
  • hundpuss
    Mirilla skrev 2009-08-21 15:21:45 följande:
    Inte fot direkt, men hon går vid våran sida. Började med det då hon verkligen var hemsk att gå ut och gå med innan och det fungerar. Hon blir lugnare då. Hon vet också exakt var det skulle kunna komma något så då märker man att hon helt tappar fokus igen. Har börjat se ett mönster då det är på ungefär samma platser varje gång, det behöver inte vara något alla gånger. Ett exempel är förbi våra grannar (bor i skogen en bit bort från närmsta granne) för kanske kan det komma någon där. Så fort man kommer förbi så lugnar hon ner sig. Men jag ska absolut ta mig en titt i den boken när jag kommer till ett bibliotek nästa gång. Tack.
    Om du har fotgående på din hund är fokus på dig och inte på omgivningen.
    Du måste fånga upp hundens uppmärksamhet innan den ser något roligare.

Prova att gå ut o gå fot med hunden utan barnvagn, på andra platser än där hunden vet att det kommer hända något, precis som vanligt.
    Byt miljö och träna där till en början, gå sen tillbaka till den gamla miljön när fotgåendet sitter.

Öva upp er kontakt, kontaktövningar ger jättemycket.
  • Mrs Winter
    Snuvan skrev 2009-08-20 22:21:14 följande:
    Nu kommer jag säkert att få skit för det jag skriver.Min hund gjorde utfall mot bilar, jag o min instruktör vi provade allt som fanns. Min hund har bara fått en fix idé att han ska skälla ut bilarna.Att korrigera med kopplet stressade bara upp honom ännu mer, godis eller leksaker funkade inte alls. Jag hade kunnat hållt en oxfilé framför hans nos, det enda han brydde sig om var bilarna.Jag var tvungen att hitta ett sätt som "släckte" honom helt. Problemet blir ju ofta att man korrigerar hunden men den fortfarande har uppmärksamheten på det den är "fixerad" vid. I mitt fall bilar, i ditt fall andra hundar.Jag började ha en vattenflaska med sportkork med mig när vi gick längs vägen. Första tecknet på att han fixerade sig vid bilen så sprutade jag vatten i ansiktet på honom. Första gångerna så blev han helt chockad. Och det var det som behövdes, jag var tvungen att bryta förtrollningen. Då först kunde jag få hans uppmärksamhet. Nästa gång det kom bilar så hade han en tydlig minnesbild av vad som hände förra gången, då valde han att inte göra ett utfall och eftersom han valde rätt så fick han beröm o en godis. Numera "skvallrar" han på bilarna. Han ser att en bil kommer, han tittar på bilen, tittar på mig för att tala om för mig, det kommer en bil. Så fort han ser mig i ögonen så säger bra eller klickar o han får en godis.Nu har vi vänt det från utfall till att han vet att en bil betyder godis.Nu blev det här hur långt som helst. Men först måste du nog hitta ett sätt som bryter hunden i beteende, sen kan du börja jobba bort det. Pröva med en flaska vatten, det skadar inte hunden på något sätt men de flesta tycker att det är läskigt. Helt skulle man ju vilja slippa "skrämma" hunden med något obehagligt men ibland måste man ta till något utöver det vanliga. Hoppas det går bra!
    Låter betydligt bättre än det jag såg i dag.En dam lyfte sin hö fot spearkade till hunden med bredsidan av foten så hunden åkte in på kanten en bit.
    Sedan efter ens tund drämde hon till hunden över halsen/på sidan med handflatan.Samtidigt som hon röck i kopplet och skrek.
    Ett påspacklat skal är ej allt.
  • SoulChild

min hund var också rädd och osäker på andra hundar vilket ledde till många utfall.

Ska ge dig ett tips jag vet funkar, då det gjorde det på min hund + andra hundar jag tränat.
    Du ska gå ut och gå med andra hundar, hundar som är lugna och balanserade, det smittar av sig och hunden känner inget hot.
    Gå ut och gå tillsammans med andra hundar fungerar jättebra, dom kommer bilda en flock tillsammans.

Mina promenader var alltid förstörda, jag hade säkert 1 kilo korv, vilket inte heller är bra för så fort jag glömde korven så var utfallen tillbaka igen, på ruta ett på bara en promenad.

Umgås med balanserade hundar, hundar som stressar osv kan bara förstöra mer.
    Om han gör utfall, lägg honom ner, du behöver inte "sätta dig" över honom och visa att det är du som bestämmer utan du ska bara vänta tills han är lugn.

• tomcar1

Halloj !
    Vilka böcker kan ni tipsa om i detta med lydnad ?

• tomcar1

Vision400....tack för tips : )

Svar på tråden Osäker hund