Osäker hund
Nu håller jag på att tröttna. Jag har under en längre tid försökt träna min hund att gå förbi andra hundar här hemma utan att låta som en hundmördare. Vissa hundar går bättre än andra. Men jag känner att jag inte når resultat utan snarare tvärtom, det börjar bli värre. Jag har ingen aning om hur jag ska bära mig åt.
Problemet är att min hund är väldigt undergiven och osäker mot andra hundar, hon skulle inte göra någonting mot andra hundar. Men när hon ser en annan hund här hemma så stirrar hon, sen kommer morret, hon börjar skälla och hon gör utfall, vilket är väldigt jobbigt för mina armar och dessutom släpar jag oftast på en barnvagn.
Det är en blandning mellan border collie och golden.
Detta problemet har vi endast hemma. Jag tränar ofta på kennelklubben i närheten, går på kurser och därmed träffar andra hundar ofta och detta problemet har aldrig kommit där (har hänt om en hund kommit upp för nära bakom henne när hon inte var beredd, dock inget utfall då).
Nu känns det ohållbart då dottern snart kommer gå och jag vill fortsätta ha med hunden utan att riskera att hon flyger över dottern (hunden är alltid kopplad).
Någon som varit med om något liknande problem, hur har ni löst det, jag måste ju komma ut och gå med hunden.
Känns som jag provat allt. Få hunden att sitta vid sidan, avleda med hennes älskade pipboll, avleda med godis, bara gå förbi, säga till på skarpen, men ingenting hjälper.
Några tips?????? Hur skulle ni göra?? Har verkligen ingen erfarenhet av det här då det är min första hund.
Några tips på någon (hundpsykolog el. liknande) som skulle kunna hjälpa till att lösa problemet?
Bor i Strängnäs 10 mil från stockholm.
Tack