• Twilight

Är helt enkelt tvungen att fråga/gnälla

Det får väl hamna under irriterande eftersom jag blir gaaaalen varje gång jag ser detta

Det jag tänker på är att 98% skriva "ÄNDA" när de menar "ENDA", tycker det är jättekul då ända för mig betyder stjärt/rumpa
    Hallå, hör man inte att det blir fel??? Säger ni inte enda med E???

Puuuuuuuuuuuh, gud så skönt det var att få detta sagt, nu har jag stört mig i tysthet alldeles för länge

• Svar på tråden Är helt enkelt tvungen att fråga/gnälla
  • Kagi

Det är ju inte konstigt, lycra. Det är ju så språket är uppbyggt. Vi har våra genus neutrum ("t-genus") och utrum ("n-genus"). De ord som man kan sätta "en" framför får ett n i slutet i bestämd form.

Tyvärr finns det ingen regel för vilka ord som har vilket genus, utan det måste man lära sig. Vi som har svenska som modersmål tycker att vi hör vilket som är rätt, men det är ju för att vi har lärt oss det under många, många år.

Många andra språk har fler genus, som maskulinum och femininum i franskan. Inte heller där finns särskilt ofta någon verklig logik (eller varför skulle ett äpple vara "feminint" och en hink "manlig"?).

• marremask

Roisin----> inget illa menat så där, men jag var precis inne hos kanelhallon och kika, läser denna tråd nu. Hur stavar man till schaufför/chaufför??

• Roisin Dubh

Man stavar det chaufför, det vet jag! Men som sagt, slarvfel är inte ovanligt!

• marremask

Hihi , inte menat som påhopp, du får inte ta det så. Blev bara så skoj när man först ser ditt slarvfel och sedan går in här

• fröken

Hmm, beträffande svenska språket finns mycket att säga, som synse i denna tråd.

Jag har för mig att man egentligen inte kan ha dubbel bestämd artikel, eller vad tusan det nu kallas. Antingen står ordet i bestämd form, eller så är atikeln bestämd, som i fallet som nämndes ovan någonstans. Man säger "Denna stol är skön" inte "Denna stolen är skön". Att man sen kan göra på ett helt annat sätt i talspråk är en annan sak.

Chaufför stavas på detta vis! Det bara ÄR så! Det är ju ett låneord och de inordnar sig inte under några regler!

• Roisin Dubh

Inte tar jag det som ett påhopp! (du har väl läst tråden ang, personangrepp?)

Jag brukar inte reta upp mig på enskilda personers slarviga stavning utan retar mig mest på vissa ständigt återkommande fel och misstolkningar av språket.

• Phantera

Jag är en av dem som skriver jue eller juh. Och det är ett medvetet fel.

Det är helt enkelt att det är så jag "säger det"...säger inte ju. Det låter så kort...juh låter bättre...fast jag kan inte förklara hur det låter...haha...men h:et ska höras...jue uttallas jue...

Dumt att skriva så eg. kanske eftersom många ord inte stavas som de låter...men men...det är väl en ovana jag skaffat mig! Juh!

• Roisin Dubh

Phantera,

Ok, då kanske jag ska lära mig skriva schaffööör istället för det är så det låter......juh!

Svar på tråden Är helt enkelt tvungen att fråga/gnälla