• Essi73

minnas xiii

Förväntan, hur mår M nu? Mio hade ngt liknande 3dgrs-febern i somras, samma sak igen. Plötslig hög feber och inget annat, ingen hosta, förkylning. Då han fick kindtänder led han inget alls, bara när 1 kindtand + 2 hörntänder kom samtidigt alla 3 som hans mage ballade ut ordentligt. Hoppas M har kryat på sig!!

På tal om Coops overaller så läste/hörde jag också ngt om att de hade fått ypperlig betyg! 
    Och Joffe, farmor'n där... what to say liksom? För egen del nästintill vägrar jag skicka bilder till barnens morföräldrar just för att de bor så nära. Kan hända att jag lättar lite på det när vi är där nere, men här - nepp, vill de se barnen får de allt palla sig över. Men jag förstår din känsla dock! -Och heder till dig om/när du skickar!
    Minna, vi har haft 6 månaders skrik. Ja, 6 månader ganska exakt. Så som klen klen tröst bejb, du missar inte ett jota faktiskt. NJUT av Öki, NJUT av era rutiner, NJUT av allt som ni har skapat! Nu kanske jag låter bitter men faktum är att om jag hade vetat det här innan Luna blev till så hade jag inte gett mig in i det igen. Min kärlek till henne växer sig större för varje dag, men det kära, som t.ex. Förväntan nämner, den infann sig inte här. Jo, Lunas 10 första dagar, innan skriken kom. Så av hela mitt hjärta - NJUT av Öki!
    Mio blir hemma i Gbg också. Jag skall ju börja jobba när vi kommer ner, 1dag/veckan som är tänkt att ske när J är ledig från sitt jobb då han går på schema där också. Det går att pussla på annat vis med svärmor också osv så min/vår tanke är att ha honom hemma med Luna så långt det bara går.
  • Essi73

Först och främst ett stort varmt grattis till JJ i efterskott på födelsedagen !! Jag försökte skriva ett inlägg via mobilen igår men det ville sig inte. Så JJ, ett stort varmt GRATTIS!!

Meleah, stor kram till dig med. Jag har inget att tillägga till de kloka ord du redan har fått men ett är säkert - känner man/jag/du att det inte står quite riktigt till så är det hjälp som gäller! Direkt. Så jag pushar för att du tar det med BVC. KRAM bejb!
    Och flytten gick.. *s* vi är halvvägs nu. Är hemma hos svärmor, flyttlasset kommer imorgon. Utflyttningen och bilresan gick dock bra, jag hade Luna fram i bilen och av 42 möjliga mil skrek hon på sin höjd 5 och det av trötthet, så det var över förväntan.
    J skall iväg och kolla huset lite men jag känner att jag väntar till imorgon, jag får ändå bara se utsidan idag. Jag tar helhetsintrycket imorgon!
    Och så; Joffe, Betty, Cirkel och Förväntan:
    Stort TACK för ert varmt välkomnande till västkusten ! And for the record, jag KOMMER att tuta i era små att det heter kex Sen bjuder jag på att vara den där Konstiga Tanten som Pratar Konstigt *s*
  • Essi73

Betty, högst intressant det med kexen'a och kioskerna! Vars i landet är det man säger kiosk? Och vars är det man säger chiwi? Att säga chetchup låter en smula fjärran. (Men för jävelskapets skull skall jag börja säga så när J påpekar kexets uttal )

Meleah, ang den där masken. Jo den var jag också duktig, eller är till stor del fortfarande. Men när det kom till barnen, i synerhet då jag var ensam med Mio då han var spädis och J var ute och jobbade så insåg jag till slut att det inte var läge att lulla runt med det där leendet. I långa loppet skulle Mio om inte annat bli lidande. Jag menar, vad skulle bli bra av att JAG log när jag innerst inne höll på att gå sönder?
    Hur som, söök gumman, sök hjälp!
    (Att jag inte går på lyckopiller nu iom. Lunas skrik förbryllar mig, men å den sidan så har J fått ta en STOR del av min frustration. Sen gick jag och pratade med vår underbara BVC-ssk).
    Men skulle jag känna att det blir ohållbart så är det hjälp som söks direkt.
  • Essi73

Ett megasnabbt inhopp!

Fisk! Lägg ner de där vällingarna och grejer! Ja, jag säger så. Du ska få tips här ser'ru, ty Ettro-syrran inte heller tar välling. Det är tvärtstopp.
    Koka gröt istället vännen.
    Recept:
    1dl havregryn - kör grynen torra med stavmixer så att det blir pulver
    1.7dl vatten
    0.5 banan
    0.5 päron
    Koka. Stavmixa igen så att det blir slätt. Servera med fruktpuré på.
    Jag blandar även i fruktpuré direkt i kastrullen.
    Luna käkar det till frukost varje dag.
    Till kvällen får hon middag ca 17.30 och sen får hon en banan eller 1.5 istället för vällingen. Ibland äter hon bara en halv banan, den bananen är för att liksom toppa magen.
    Luna fick ett tag gröten men nja, jag tror att hon vill ha variation men lätt att Olivia kan käka den gröten istället.
    Vill du ge mjölk så ge havremjölk
    Och som en parentes så no way in djupaste helvetet att jag ger henne mjölk än på 6 månader eller så. Det är inte värt det. Sen är Lunas favoriter kalops samt rotfrukter&kalvkött. På sin höjd att hon köper grönsaker&kyckling. Så det äter hon typ varje dag alla dagar i veckan. Att det "måste" vara variation är BULL, det är VI, vi vuxna som får för oss det. Och att man inte kan ge kalops till lunch för kalops "äter man inte till lunch så det så". BULL igen. Så ge damen det hon gillar mest. (Hade det varit för Luna hade hon ätit banan. Punkt. Bara banan tack.). Kram vännen!!
    Sen flyttrapport.
    Huset är så FIIINT!!! Men det är LANDET alltså *s* Har aldrig bott vid en oasfalterad väg. Ån är 100m från huset och vi har åkrar till grannar men även hus. Så SÅ off ligger inte huset men det känns. Barnen kommer att trivas super och jag är så glad Som jag skrev till Joffe i fm:s, det blir gummistövlar big time för mig
    Ett krux bara, trappan till övervåningen är så brant och tight att vår 160cm madrass inte kom upp alltså blir det till att köpa 2st 80cm's imorgon. Och packa upp i helgen när J är hemma igen. Så det kommer att ta sina veckor att få allt klart. Men det kommer att bli så fint så!
    Och JAM! Du undrade vilket som var smidigast, flytta innan eller efter barn nr2. Vännen, flytta för jösse namn INNAN 2an!
    Jag märker nu att det är kört att få ngt klart på ett par tre veckor med 2 barn nu. J åker dessutom lande och rike runt med jobb. Så flytta innan är mitt tips!
  • Essi73

Fisk igen, med variation för Luna menar jag att hon inte gärna äter samma rätt 2ggr/dag. Så som gröt till lunch OCH middag. Men annars så går hennes rätter som på rullschema *s*

• Essi73

*Innan läggdags*

Fisk igen, *s* jag är så väck (och stressad) att jag fann fler fel. Att man inte kan ge kalops till frukost sitter bara i VÅR hjärna, för kalops äter ju inte VI till frukost - är vad ajg ville ha sagt.
    Cirkel, nops det blir inga bilder. Orkar inte och sen så vill jag inte den här gången lägga ut vår boende till allmän beskådan. Så.. nej
    Maja. Shit. Är egentligen det jag vill säga mest. Jag får kräkskänslor bara jag tänker mig Boll som Viran där. Jag hade fått en sån äcklig panik att jag hade.. ja vad? Antagligen reagerat precis som du! Rationellt tänkande, kallt räknandes ut vad att göra, hur osv osv. Stor himla eloge till dig och Skalman som tänkte så rationellt och framför ALLT - GOTT att Viran kom tillbaka. Gud, ja nej, shit. Shit shit shit!!! Trollungen.. (Minns själv att jag ett par gånger gick efter fel pappa på stora varuhus och insåg mitt misstag alldeles för sent. Inget jag önskar ngt barn och därför funderar på sele på Boll & Luna vid sådana tillfällen samt förstår de föräldrar som har sele på sina). KRAM KRAM KRAM och hoppas värken ger med sig snart
  • Essi73

Förväntan, JAOPP!! Mio är rädd för allt som låter (ovanligt). Och det är inte så lite som låter ovanligt här hemma hos svärmor. Det skär i hjärtat på mig när han blir så där genuint jätte rädd. Jag ser till att alltid lyssna till "oljuds"källan så att jag kan förklara var ljudet kommer ifrån för att avdramatisera det hela.

Jag ids inte ens tänka på hur det blir i vårt Låtande-1900talshus-där-ALLT-knakar...
  • Essi73

Förresten en fråga till er som födde innan jag. Ångestfasen, 8-månaders.. den härligt underbara (not). Hur har det gått för er? Hur länge höll den i sig? 

Luna har entrat och guuuud om jag försvinner ur hennes åsyn eller inte befinner mig i hennes omedelbara närhet - dvs. inte har henne i famnen hela tiden.
  • Essi73

Cirkel nej det dröjer innan vi kan flytta in. J är i Sthlm och jobbar nu, kommer hem sent imorn kväll och svärmor jobbar jätte mycket = noll chans att packa upp. Sen är J även borta på tjänsteresa flera dgr nästa vecka så vi siktar på att ha flyttat in helt och hållet nästnästa helg. Men vi har tid på oss, ingen brådska så den här gången mot hur det var när vi flyttade in i vårt förra hus och Mio var nyfödd. Men jag längtar jag !!

• Essi73

*Trött*

Joffe, Luna älskar att sova så med lite styrning sen spädistiden så drar hon 3.5 timme på dagen (fördelat på 45/2/45).
Svar på tråden minnas xiii