Inlägg från: The straight way |Visa alla inlägg
  • The straight way

Ramadhan

Jmia skrev 2009-09-21 17:15:09 följande:
    Mmm... men att män och kvinnor är olika biologiskt, det är inte något banbrytande nyhetsmässigt. Men att de skulle vara det mycket generellt, mentalt är inte sant. Jag vet vad haditherna säger etc, men det ändrar inte det faktum att det inte stämmer. När det gäller vittnesmålen så är det verkligen en sådan punkt där islamofober FÅR vatten på sina kvarnar för det där är inget man kan styrka på något annat sätt än genom hadith och Koranen. Det är inte tillräckligt för mig. Hur kan man bara tro att kvinnan är mer känslosam än männen? Det övergår mig. Vi vet alla att alla är olika. Ingen man är mer sansad och lugn, bättre på att minnas än en kvinna. Däremot om du ställer individ mot individ men man får faktiskt se längre än till könen ibland. Jag försöker inte övertala dig, jag vet vad du tycker men det här kan jag bara inte låta vara osagt.
    Nej inte sagt att män minns bättre än kvinnor eller att kvinnor har mindre intelligens än mannen. Jag tror du har inte förstått det här med känsligheten eller att bli beskriven som en flaska parfym av tunt glas. Det här handlar om att kvinnan tänker oftast och beslutar utifrån sina känslor. Män t. ex. har oftast svårare än kvinnor att uttrycka sina känslor medan kvinnor inte har problem med det. Du uppfattar det negativt att kvinnor är mer känsliga än männen men i islam är det bara positivt. Det tyder på att kvinnan har svårare ansvar än mannen som tex att bli gravid och orka gå igenom den jobbiga perioden, gå igenom en förlossning och vara vaken och amma på nätterna efter de fött barnen. Sånt orkar inte mannen med. Mannen skulle få utbrott om han skulle ha gått igenom en graviditet eller en förlossning. Om inte kvinnor hade haft det på det viset hade hon inte blivit prioriterad före mannen i islam. När en man frågade profeten om vem han skulle ta hand om sade profeten "din moder" 3 gånger och sedan "din fader". Om det hade varit negativt mot kvinnan hade profeten sagt "din fader" istället.
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-21 17:24:04 följande:
    TSW, det är skillnad på biologiska möjligheter och vad som "ligger i ens natur", dvs hur man ÄR som person på ett psykologiskt plan. Jag tror du missar det här.
    Jag har inte missat det här Jmia. Men det är ett faktum utifrån islam att kvinnans natur och känslor inte är lika mannens därför finns det olika påbud för könen.
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-21 17:33:59 följande:
    Jag har problem med det den här typen av grova generaliseringar. Och jag tror inte alls att jag missförstått islam på den här punkten.
    I så fall får du förklara varför det finns olika påbud för män och kvinnor? Varför är det tex obligatoriskt för din man att delta i krig men inte för dig? Varför måste din man gå till mosken men inte du? Varför det är en man som får bli kalif men inte en kvinna? Varför är det en man som får leda den gemensamma bönen för kvinnor och män men inte kvinnan? etc. Jag försöker inte provocera dig Jmia jag tror bara att du har missförstått det här med känsligheten och tror det är negativt. Det är det inte.
  • The straight way

Henom

Du kommer inte att få svar från mig om fortsätter förvränga vad jag krivit.

• The straight way
    Henom skrev 2009-09-21 17:44:50 följande:
    The straight way skrev 2009-09-21 17:40:58 följande: Blev det jobbigt nu när jag blev för träffsäker?
    Nej ingenting är jobbigt för mig i sånt men jag ogillar när andra förvränger vad jag skriver. Så om du vill ha svar på dina inlägg får du vara ärlig och inte läger ord i min mun.
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-21 17:45:32 följande:
    Nej jag blir sällan provocerad nu för tiden. Olika påbud för män och kvinnor.. ja det är ju ett helt annat ämne nästan. För det halkar lite väl långt ifrån det här med att kvinnan är känslig och som ett ex på det även har taskigt minne jämfört med en lugn och sansad man. Nej, jag vet inte varför kvinnor inte får bli kalif eller leda gemensamma böner. Jag har nämligen aldrig stött på en acceptabel förklaring så jag har låtit saken bero i mitt medvetande.
    Det var bra för det är inte bra att känna sig provocerad.

Din sista fråga handlar om just det jag talade om att det inte av kvinnans natur (kalla det egenskap om du vill) att bli kalif för kalifatet innebär att ta allvarliga beslut och islam lät kvinnan vara utan för att inte betunga henne med allvarliga saker. Samma sak gäller de andra saker jag tog upp, sånt kräver män och män brukar inte så känsliga som kvinnor.

Hoppas det blev klarare insha Allah. Ska logga ut nu för idag. Ha en fortsatt eiddag!
  • The straight way

Henom

När du får en kvinnlig statsminister vilket du inte kommer att få, får då komma hit och ha dessa resonemang, men inte nu.

• The straight way

Amiras mamma skrev 2009-09-22 00:43:55 följande:

The straight way skrev 2009-09-21 13:11:28 följande: Nej jag vet det,jag tog ett exempel som är alldeles rättvist.För jag tycker att parfym är attraktivt och kvinnor kan visst få otillåtna tankar,det kan alla människor. Det var vad jag menade här.Så vad är syftet med män som sprutar på sig parfym innan dom går ut på stan?
    Du vet att det är rekommenderat och ändå resonerar som så att mänsparfymer gör muslimska kvinnor kåta? Vad är det för fel på dessa muslimska kvinnor som blir kåta så fort de luktar en mansparfym? Kanske de är ogifta? I så fall är det bäst att gifta sig för att bli tillfredställda. Är de gifta? I så fall finns det ett och annat att ändra på där hemma. Sedan har vi "sänka blicken" mot det motsatta könet, du gör inte det Amiras mamma så det är kanske det som gör att du resonerar på det viset?
  • The straight way
    Minune skrev 2009-09-22 08:57:16 följande:
    Amiras mamma skrev 2009-09-22 00:43:55 följande: TSW svarade ju alldeles fantastiskt; det spelar ingen roll om de gör det för en gift kvinna kan inte bli attraherad av andra män än sin make, och OM hon blir det, så är hennes man dålig i sängen, och då ska kvinnan skilja sig.
    Man förutsätter att den gifta kvinnan är tillfredställd av sin egen man, inte beblandar sig med främmande man och är gudsfruktig. Om allt det eller något av det inte stämmer så har kvinnan inga val än att bli kåt om hon luktar på en mansparfym t. ex. Det här är såna svar man kan läsa av islams lärda, sedan vad Amiras mamma tycker och vad du som from kristen tycker är en annan sak.
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-21 17:56:39 följande:
    Nej det är inte klarare alls. Eller snarare, det är samma typ av förklaring jag stött på hittills. Jag skulle gladeligen kalla det trams men det med risk av att du tar illa upp vilket inte löser något. Ser du inte hur denna mentalitet nedvärderar kvinnor? Jag ser bara förskönande omskrivningar när summan kardumman här är att kvinnor inte klarar av saken i fråga. Det är inte okej. Finns massor av starka muslimska kvinnor. Sen är ju själva grejen jag hakat upp mig på, den här grova generaliseringen av kvinnor (och män för den delen). Det är ju det som är problemet. "Kvinnans natur". Nej! Det finns ingen kvinnlig natur. Ha en trevlig eiddag själv. ;)
    Profetens hadither finns på bla. engelska där kan man ta del av. Jag vet att det verkar lite konstigt speciellt för er som växte upp i ett land där tjatar man hela tiden om jämställdhet hit och jämställdhet dit. Den svenska jämställdheten är inte densamma som finns i islam och jag tror du har ett hum om det. Det låter trams det som står i hadithen för de som inte vill förstå, speciellt islamofober och där har man de lärdas uttalande som tydliggör hadithen. Det är samma sak när en del koranverser dras ur sitt sammanhang och islamofoben skriker "Ja islam är våldsam" utan att ta hänsyn till versernas bakomliggande orsaker. Islamofoben tar inte hänsyn till versernas historia. Men med ghjälp av de lärdas böcker där förklaringar bestryks med autentiska hadither kan man förstå att dessa verser handlar om ett specifikt slag som skedde i profetens tid. Detta var kort om sånt där ofta sker missuppfattningar. Jag har hört en konvertit (man) säga att det finns saker han inte förstår i vissa hadither och att det beror på att han fortfarande inte förstår vad dessa hadither egentligen betyder. I sådana fall brukar man bli tipsad om att be Allah swt vägleda en att förstå.

Ibland behöver man verkligen inte läsa tiotals böcker av de lärda för att förstå en hadithsinnebörd, det räcker med att höra en åsikt av en oallmänbildad man som denfattiga och outbildade kvinnan i profetens tid sade när hon blev tillfrågade "Var finns Allah?". Hon sade "I himlen". Profeten saw sade "Den kvinnan är troende, gå och lär henne om islam". Ingen verkar ha sagt till henne var Allah finns och ändå vet hon ju det. Jag kan inte tolka det på ett annat sätt än att hon blev vägledd av Allah swt därför är det viktigt att be du´a för vägledning.

Återgår till ämnet så tycker jag att kvinnan är känslosammare än mannen iom hon är olikbyggd än mannen både fysiskt och psykiskt. Och det är dessa skillnader som gör att det är mannen som tar de stora ansvaren så som att delta i jihad, bli kalif, leda fredagsbönen, leda den gemensamma bönen, försörja familjen och kontrollerar sitt vrede om saker och ting inte funkar som de ska.
Svar på tråden Ramadhan